Екип на bTV Новините започна мащабно проучване за това има ли второ качество стока, произвеждана специално за българския пазар и различна от европейската.

Разследването започна с проверка на идентични перилен препарат и шампоан, предлагани в три европейски държави – България, Гърция и Германия. Те са произведени от световноизвестни компании и са тествани от почти всяка българка.

Българските туристи, пазаруващи в гръцки супермаркети, са обичайна гледка. Оказа се, че те купуват предимно перилни и почистващи препарати и твърдят, че те са много по-качествени от предлаганите у нас.

Усещането за двоен стандарт захранва процъфтяваща нова бизнес ниша в стотици малки гаражни магазинчета в България. Години наред предприемчиви търговци предлагат прахове и почистващи препарати директен внос от Германия или Гърция.  

Прави ли са тези хора или робуват на популярна градска легенда? Екипът на bTV реши да провери. На произволен принцип избра продуктите, които да изпита в лаборатория с помощта на специализирана фирма за стоков контрол, която гарантира, че пробите са чисти.

Само за часове същите продукти са доставени директно от Мюнхен, Германия, закупени на произволен принцип от търговската мрежа.

Под зоркият поглед на фирмата-контрольор, взимаме същите продукти и от българската търговска мрежа.

За да разберем с какво перем, ще ни помогнат младите учени в Националния център за опазване и контрол на общественото здраве. Подобен анализ се прави за пръв път у нас.

“И шампоаните, и перилните препарати ще изследваме по три групи показателни - външен вид, цвят, мирис, консистенция, активна реакция на PH, и най-съществения показател - повърхостно активните вещества, на които се дължи основно перилният ефект”, обясни Антон Тачев.

За да разберем има ли измама на пазара с прахове и шампоани, трябват няколко дни. Толкова отнемат всички тестове за качество и сравнителният анализ на продуктите.

Допълнителният сравнителен анализ и обработка на данните се извършва и в момента, а цялостното изследване гледайте в неделя, 8 май в bTV Репортерите.