Тежка железопътна катастрофа стана тази сутрин в района на Драгоман. Две влакови композиции се озоваха на едни и същи релси и се сблъскаха челно с висока скорост. За щастие, жертви няма, по последни данни обаче са пострадали 26 души. Има хора с тежки фрактури и наранявания.

Челният удар е станал между гарите Драгоман и Драгоил, на няколко километра от границата със Сърбия при Калотина. Международният влак от Белград за София, който е превозвал около 50 пътници, се е врязал в служебния локомотив на Българските държавни железници, който превозвал редовна смяна.

Служебният влак е бил предупреден и е спрял на място, но сръбският локомотив се е врязал в него със скорост от около 65 километра в час. Влаковете не са излезли от релсите. Нашият репортер Богомил Грозев, следи ситуацията от мястото на инцидента.  

Малко преди 8 ч. сутринта двата електрически локомотива потеглят от гарите Драгоман и Драгоил по едни и същи релси. В 7:50 двете композиции се удрят челно. Някои от пътуващите в международния влак дори още са били в леглата на спалните вагони.

"Аз се събудих на пода - не знаех какво става. Ударих си главата, ръката, а моят приятел – сърбин, сега го оперират", разказа Свободан Стойкович.

"Аз си ударих главата в облегалката... В същото време човекът, който е срещу мене политна към мен. краката ми бяха под седалката и нещо ми премаза крака", спомня си Лиляна Велкова.

"На мен главата ми беше разцепена и се бяхме уплашили и след това започнаха болките... На мене цялата ми блуза в кръв... ама сега ми спря кръвта", обяснява Ягодинка Колева.  

Много от пострадалите се оплакаха, че линейките са закъснели, а след инцидента е настъпил пълен хаос.

'Добре, че бях седнала, защото всички, които не бяха, са с фрактури и счупвания. Беше много силен сблъсъкът. Добре, че този - другият локомотив не беше в движение, беше спрял и този международният винаги се движи бавно. По-лошото е, че когато се сблъскахме валеше дъжд и ни пуснаха да излезем навънка, за да не изгори вагонът ни казаха, че трябва да се обаждаме на близки да ни извозват”, каза Бисерка Колевска.

В "Пирогов" бяха закарани 22-ма души. Трима от тях са оставени за лечение в болницата.

Никой от пострадалите не е с опасност за живота. "Една жена е в шокова зала, тъй като има травма в областта на шията. Не е в толкова тежко състояние, но там е най-доброто място, за да бъде обслужена, обясни началникът на Спешно отделение "Пирогов" д-р Стоян Сопотенски.

Много от потърпевшите намериха медицинска помощ едва в София, тъй като на мястото на инцидента линейките не са били достатъчен брой.

Засега версиите за случилото са няколко. Едно обаче е сигурно- става дума за човешка грешка.

В района е имало три влака - служебният на БДЖ, международният Белград- София и още един дизелов локомотив, който е останал на гара Драгоил. Една от версиите е, че именно той е объркал трафика. Другата е, че някои от машинистите на електричките, които се сблъскаха е напуснал гарата без разрешение. И третата е, че диспечерът на железопътния трафик е допуснал грешка, пускайки двата влака един срещу друг.

Разследването продължава. Резултати от проверката се очакват до два дни. Припомняме ви, че това далеч не е първият подобен случай. През юни влакът Плевен-София за малко не се удари в спряла товарна композиция на линията, в която се движи по разписание пътническия влак. Отново заради човешка грешка. И ако досега предимно говорихме за стара техника, стара мрежа, то все повече въпросът с инцидентите в железниците опира и до човешки грешки. Проблем, който трябва да бъде решен незабавно.  

Две са основните технически системи за гарантирането на безопасността на влаковете у нас.

Едната е маршрутно релейната, а другата е електромеханичната. По-модерният вид техника за контрол на движението като на гара София е произведен през 1978 година в Съветския съюз. Тази техника е напълно автоматична. По-старата обаче като тази в Драгоман и Драгуил е така наречената електромеханична централизация.

"При електромеханичната централизация дежурният ръководител очертава маршрута на ръка. Всяка стрелка се обръща на ръка, като се подредят стрелките, тогава се отваря сигнал. Имаме връзка между гарите, има съоръжения за радиовръзка с машинистите на влаковите машини и с маневрените локомотиви. Като излезе машината, машинистът е задължен да си настрои радиостанцията с влаковия диспечер по трасето", обяснява инж. Николай Камберов.

И при перфектна техника човешкият фактор е определящ, както в случая. Според данните тази сутрин един от машинистите най-вероятно е потеглил без да види разрешителен сигнал.

"По данни, с които до момента разполагаме, преди трудово-служебния влак е заминал дизелов локомотив за гара Драгуил, а в същото време от гара Драгуил са били дали разрешителен сигнал за трудово служебния-влак. В момента, в който ръководителят на движението в гара Драгуил разбира, че в гарата влиза дизелов локомотив, се обажда в Драгоман, оттам се обаждат на машиниста в трудово-служебния влак и изключват напрежението, за да спрат международния влак, но вече е било късно", коментира Божидар Стоянов.

Според специалистите по безопасността, за да се избегнат подобни инциденти е необходимо да се внедри нова техника, която да елиминира в максимална степен човешкия фактор.

Трима души са уволнени заради катастрофата, съобщи пред bTV министърът на транспорта Александър Цветков.

“Tова, което до този момент безспорно е ясно е, че става въпрос за човешка грешка, за нарушение на технологичните правила и до тук също безспорно е установено, че трима ръководители на движение от гара Драгоман и гара Драгоул са нарушили технологичните правила и с това са предизвикали катастрофа. Днес те са дисциплинарно уволнени. Следствените органи продължават своите следствени действия. Тепърва предстои да се установи дали машинистът на дизеловия локомотив, който е минал минути преди пътническия влак е нарушил правилата. Това предстои да узнаем в следващите два дена, когато имаме уверението, че следствените органи ще приключат работата си”, заяви министър Цветков.