Калин Василев: Троловете са лесни за хващане

Срещнахме се с експерт по онлайн репутация и го попитахме как да се справям с модерните предизвикателства на онлайн общуването

Реклама

Онлайн светът привидно е различен от офлайн вселената. В крайна сметка обаче хората се сблъскват с абсолютно аналогични казуси и проблеми. Репутацията онлайн е сложен процес, в който офлайн гражданите разбират, че като онлайн потребители те трябва да се грижат за доброто си име, дори и във Facebook. Калин Василев е управител на Orm.bg – агенция, специализирана във връзки с обществеността и онлайн репутацията. Потърсихме го, за да разберем повече за новите предизвикателства пред хората в интернет средата.


Какъв точно е бизнесът с онлайн репутация?

Управлението на онлайн репутация е много комплексен и важен процес, защото често от него зависи целият бизнес на една компания.
Днес, когато потребителите търсят изключително много информация, основно за формирането на тяхното решение са факти и информация, която ще намерят в световните търсещи машини. Решение, от което зависи какъв нов хладилник ще си купим за вкъщи, къде ще почиваме следващата семейна ваканция и дори с кой да правим бизнес.
Изграждането на онлайн репутация е процес, който обхваща редица фактори като започнем от каква и по какъв начин е поднесена информация на фирменият Ви уеб сайт, как комуникирате чрез своите профили в социалните мрежи до какво се показва в търсачките при изписване на Вашето име, бранд или личност. Целият ни обкръжаващ дигитален свят формира и нашата репутация, която последно време се очертава като решаваща за успешния бизнес.

Каква е разликата между компаниите за онлайн репутация и тези, които само спамят?

Бих казал, че нямат нищо общо дори. Ако предлагаш услуги, свързани с изграждането и управление на онлайн репутация, ти се грижиш цялостно за имиджа и представянето на даден бизнес сред неговите клиенти и потребители в дигиталния свят. Ние, освен че управляваме цялостно Интернет представянето на нашите клиенти, провеждаме и постоянен медиа мониторинг, консултираме цялостно клиентите си за това как да комуникират в онлайн среда със своите клиенти и контрагенти.
Докато фирмите, които предпочитат да спамят – първо, нарушават закона и второ оставят доста неприятно чувство у самите потребители. Чувство, което несъмнено води до спадане на нивото на доверие в дадена компания, а това пряко рефлектира и върху самите финансови резултати.

Как функционират фиктивните самоличности в интернет?

Фиктивните личности или така популярните аватари, са изкуствено направени потребителски профили по форуми, дискусионни платформи и сайтове, където има потребителско генерирано съдържание. Тяхната единствена цел е да създадат за кратко време множество публикации, за да „размият” негативното съдържание от други потребители и да повлияят по някакъв начин на мнението на останалите.

 

В обичайната си дейност на управление на онлайн репутация дали сте се сблъсквали с тролове срещу ваши клиенти?

 

Доста често, но троловете са и лесни за хващане. Използват идентични действия и структура на коментарите си. Почти винаги копират няколко предварително създадени текстове на коментари по всички сайтове и са налице множество съмнителни регистрации от един IP адрес. А IP адреса показва местоположението на човек и някак си не е нормално да имаш по 20-30 коментара от различни хора, но от един адрес.

Има ли разлика между виртуалните "аватари" във Facebook и тези във форумите?

Не мисля. Всички „изкуствени” профили се правят с някаква цел. Било то налагане на дадена позиция, участие в дискусия във форум, Facebook или друга социална мрежа. Този тип действия не са популярни само в нашата страна. Използват се по цял свят и е практика, която няма как да бъде изкоренена. Може само да бъде ограничена по технически начин, чрез блокиране на еднакви по съдържание текстове или блокиране на достъпа до даден сайт по IP адрес.

Как се маскират виртуалните хора, така че да не бъдат разпознати като виртуални?

Практиката показва, че повечето виртуални хора използват снимки на други лица, взети от Интернет пространството. Измислят си имена, личности, професии и си създават профили в уеб сайтовете, които смятат да „атакуват”. В повечето случай използват различни e-mail адреси, за да могат да генерират по-голям обем профили. Но това са „мъртви души” – така са популярни фалшивите профили в социалните мрежи. Обикновено не са активни и не публикуват често съдържание. Използват се само при нужда и в точно определени теми, Facebook страници и други.

Трудно ли се борите срещу виртуалните тролове?

Първото нещо, което се опитваме да правим при борбата си с тролове е да идентифицираме модела им на действие. Някакви шаблони с готови текстове, които използват за коментари. След което предприемаме действия да ограничим тяхното въздействие по уеб сайтове, които управляваме.
Общо взето не приемам подобна практика, като се стремим да правим положителни неща. Такива, които допринасят някаква стойност за нашите клиенти. Докато коментарите са нещо временно, което все по-рядко им се обръща внимание, именно поради тази причина. Ако искате да бъдете успешни в Интернет и да градите своята онлайн репутация с успех – трябва да се насочите към нещо позитивно, което да добавя стойност на Вашият имидж.

Как измервате ефективност? Какъв е периодът, за който възлагате една кампания?

Създаването на онлайн репутация и граденето на доверие у потребителите не е бърз и лесен процес. Обикновено работим на 6 + 6 месеца кампании, като този срок е достатъчен, за да се отчетат първи резултати. Несъмнено, ако искаме да покажем добрата светлина и успех на нашият бизнес – това е процес, в който трябва да се инвестира постоянно. Като под инвестия не визирам само финансова, а и отдаденост на самата компания, на екипът, който работи по стратегията за подобрярване на имиджа на компанията.
Ефективността може да се отчете с времето. Имали сме клиенти, които са пострадали именно от тролове и идват при нас с молба да им помогнем, защото не могат да си намерят качествени служители. Все пак всеки използва търсачките, за да намери информация за своя бъдещ работодател. След приключване на кампанията, репутацията на клиента се подобрява и с радост ни съобщава, че нещата от преди са се обърнали. Имали сме случаи когато заради тролове, дадена фирма губи голяма сделка, защото е компрометирана именно с изкуствени текстове от фалшиви профили. Примерите са много, но най-важното нещо, което трябва да запомнят всички, които искат да изградят своята положителна онлайн репутация и имидж е да не забравят, че „Кой каквото прави – същото му се връща след време”. Затова бъдете позитивни и правете добри, креативни неща, които с времето несъмнено ще Ви се отплатят.