Каталогът на българското вино за 2016 г. е с две новости

Разговаряхме с Цвета Тановска, един от авторите на полезния справочник

Реклама

За четвърта поредна година две дами издават свой Каталог на българското вино. Цвета Тановска е икономист и за нея виното е страстно хоби, а за Катя Йончева то е и професия. Дълги години Катя е единственият вносител у нас на южноафрикански вина. Уточнението „южноафрикански” е важно, защото каталогът е за родни вина и безпристрастността на всички, ангажирани с него, е от значение. Никой от дегустаторите, помогнал при съставянето на каталога, няма финансови интереси, свързани с българското вино.

В телефонно интервю за btv.bg Цвета Тановска сподели, че екипът е съставен от “образовани любители” и цялата нагласа на каталога е за такава аудитория.

В изданието за 2016 г. има две новости. Вината са разделени в ценови групи, отбелязани с буквите X (до 8 лв.), А (8-13,99 лв.), В (14-21,99 лв.), С (22-35,99 лв.) и Е (над 36 лв.). Буквата D е пропусната, защото на латиница и кирилица се изписва по различен начин, а каталогът има и английско издание. За да няма объркване, съставителите решават да използват букви, които на двете азбуки се изписват по един и същ начин.

„Много хора около нас смятаха, че е наложително да се въведат ценови групи и ето, че го направихме”, разказва Цвета Тановска.

За първи път в каталога има и карта на България с избите, които могат да се посетят. „Виненият туризъм се разви много през последните години. Вече имаме изби, които като архитектура и технология са на отлично ниво. Например в Сакар, около Сандански, Мелник, Харманли, Пловдив... Надявам се в скоро време и в Северозападна България да се появят подобни обекти”, споделя Цвета.

Вината в каталога са оценени със звездички – от една до пет, като има и половинки (звезда в по-блед цвят). В света няма единна система за оценяване на вина (най-разпространени са 100-точковата и 20-точковата), затова творчеството тук е напълно допустимо. Единствено в този каталог ще откриете оценка, означена с усмивка. „Поставили сме я на вина, които може и да не са с максималните пет звезди, но са ни харесали. Както някои хора ти стават симпатични веднага, така е и с вината” – обяснява Цвета и допълва, че всички вина са дегустирани. Няма механично пренесени оценки от миналата година. Част от вината са купени от магазините, други са предоставени от самите изби, а някои са оценени по време на някое изложение.

Сериозната работа по всяко следващо издание започва през февруари. Изпращат се анкетни карти до всички изби, в които те отбелязват промените, ако има такива. Например увеличен брой декари лозя, нов технолог и т.н.

В каталога не са представени пенливи и специални вина. Дегустират се само вина в стъклени бутилки. „Тези в пластмасови опаковки не са в обсега на нашия интерес” – коментира деликатно Цвета.

Каталог на българското вино 2016 г. може да се купи от по-добрите магазини за вино, големите вериги книжарници, както и от интернет. Например от този адрес.

Тагове: вино каталог