Реклама

Според Apple премахването на класическия аудио жак от iPhone 7 изразява стремежа към технологичен прогрес. Фил Шилер, маркетинг директорът на компанията, дори заяви, че лишаването от 3,5-милиметровия порт е стъпка, която се описва с една дума – кураж.

Разбира се, това са красиви слова, но да видим какви са търговските и финансови процеси, които стоят зад тях.

Защитниците на смелата стъпка припомнят, че преди време Apple премахна CD-то и мрежовия порт от лаптопите. Но тогава това доведе до значително олекотяване и изтъняване на машините. Сега премахването на аудио жака нито освобождава кой знае колко място, нито води до значително намаляване на дебелината на телефона. За сметка на това, неудобствата са няколко. Не можете да ползвате слушалките, докато зареждате iPhone 7, ако не си купите адаптер. Ако искате да ползвате „стари” слушалки, трябва винаги да носите преходника от Lightning порта към класическия аудио жак.

Голямата полза за Apple е, че заради тези неудобства много хора ще си купят Bluetooth слушалки. А коя е най-голямата компания на този пазар – Beats, която е собственост на... Apple. Нейните приходи са по-големи от тези на LG, Bose и Jaybird. Компанията държи над 25% от този пазар в Америка. Освен това през юни 2016 г. за първи път приходите от продажби на Bluetooth слушалки в САЩ са задминали приходите от слушалки с кабел.

Друг любопитен факт – печалбата при Bluetooth слушалките е много по-голяма, отколкото при класическите модели. 54% от парите на американците, похарчени за слушалки, са за Bluetooth модели, но като бройка тези устройства са само 17% от общия пазар. Този процент ще нараства, защото на годишна база е отчетен ръст от 64% при продажбите на Bluetooth слушалки.

При обявяването на iPhone 7 Apple представи своите първи безжични слушалки AirPods, които струват 159 долара, но не гарантират по-високо качество от включените в комплекта кабелни EarPods, чиято самостоятелна цена е $29.

На събитието в Сан Франциско бе отделено време и за Beats, които представиха своите три нови безжични модела: Solo 3 Wireless ($300), Powerbeats 3 ($200) и Beats X ($150).

Всъщност Apple ще спечели и от слушалките с кабел.

С премахването на аудио жака ще се увеличи и производството на устройства, съвместими с Lightning порта, лиценза за който се държи от компанията. Всеки, който иска да произвежда Lightning слушалки, трябва да плаща такса на Apple. Компанията пази в тайна колко е тази такса, която според анализаторите е твърда и не се правят отстъпки за количество.

Но да се върнем на думата „кураж” от началото на текста. Премахването на CD-то и мрежовия порт от лаптопите преди няколко години наистина беше смела стъпка на Apple. През 2008 г. компанията бе на седмо място на този пазар, а освен това MacBook Air бе доста скъп и с не толкова добри характеристики.

Сега ситуацията е съвсем друга. Apple е със силни позиции при смартфоните и притежава най-голямата компания за Bluetooth слушалки. И премахва порт, който нито олекотява устройството, нито освобождава значително място.

Никой не отрича, че бъдещето е в безжичните технологии, но премахването на аудио жака е най-вече бизнес решение, свързано с големи печалби, а не толкова визионерство, завършва анализа си технологичният сайт The Verge.