Реклама

Специално за btv.bg 43-годишният Димитър разказва интересни детайли за адаптацията си в Англия. За правилата там, за нравите на българите, училището на децата му, за един чалга клуб в Източен Лондон и много други любопитни неща.


Полиция и трафик
Факт е, че в страната цари масово наблюдение със сложни системи от видеокамери. В повечето случаи превозното средство се проверява за платени пътни данъци, валидна застраховка и технически преглед само през камерите. Случвало се е, макар и рядко, след мен да кара полицейска кола, която проверява автомобила ми в системата. Когато видят, че всичко е изрядно, полицаите се отклоняват. Спирането на автомобил става само при установяване на нередност или нарушение. До този момент не съм спиран от полиция.

Веднъж в тъмното настъпих пешеходен остров и спуках две гуми, така че ми трябваше пътна помощ. Полицията дойде на третата минута, докато още разговарях със застрахователите. Полицаите отцепиха зоната около автомобила и поставиха светещи конуси. Настояваха да стоя на безопасно разстояние от автомобила и започнаха да говорят лично с пътната помощ, за да я ориентират. Не ми поискаха абсолютно никакъв документ за самоличност – системата беше дала вече достатъчно данни за мен.

Как тръгнах в “насрещното”
С десния волан свикнах сравнително бързо. Разбира се, случи се един-два пъти да вляза в грешната лента или да завия в кръгово движение в обратна посока, но, за щастие, без никакви последствия.

Това, с което не свикнах обаче, е накъде да се оглеждам като пешеходец. Въпреки че на повечето пътеки има надпис и стрелка накъде да погледнеш. Вероятно причината е, че навиците за пресичане са още от детските години и са много силно затвърдени. Затова използвам старото правило от България – оглеждай се и в двете посоки.

При застраховане на автомобил с българска шофьорска книжка разликата е значителна и премията може да бъде дори повече от двойна. Признават се документи за липса на произшествия, издадени и легализирано преведени от България (издават се от КАТ или от компанията застраховател по Гражданска отговорност).

Купих си Хонда Сивик (2001 г.) за 650 паунда, като първоначалната застраховка беше 1400 паунда за година. След като си направих извлечение за липса на произшествия в последните пет години, застраховката падна наполовина. Сега, три години по-късно, застраховката ми вече е около 400 паунда, като съпругата ми също е вписана в нея.

Английската шофьорска книжка е валидна и в България. Разрешено е управлението на автомобили с българска регистрация в Обединеното кралство, но до шест месеца в рамките на една година или до шест последователни месеца в рамките на две години. След това трябва да пререгистрираш автомобила или да го изведеш извън страната. Експерименти в това отношение няма – ако не си изряден, автомобилът се конфискува и следват сериозни административни последствия.

Пътуването до Англия и обратно

Полети
Всеки ден има между 6 и 10 полета до Лондон и още толкова обратно до София, а през летния сезон има още 3-4 от Варна, Пловдив и Бургас.

Варианти не липсват – от почти специалното отношение към клиентите на Бритиш Еъруейз, където цените са от порядъка на 150-250 паунда на човек в едната посока с включен обяд/вечеря и багаж. В средната категория е България Еър, при която билетите са до 130 паунда с включена закуска и багаж. Най-евтини са нискотарифните компании като Изи Джет, Уиз Еър, а от скоро и Райън Еър.

Цените на самолетните билети зависят както от деня през седмицата (най-скъпи са през уикенда), така и от месеца. През английските ваканции, както и покрай Коледа и Великден, цените стават много високи – над 180 паунда в едната посока на човек. Докато в периода октомври-ноември или май-юни могат да се намерят евтини билети от порядъка на 60 паунда в двете посоки.

С автомобил
При пътуване с кола Ламанша се преминава или с Льо Шатъл – жп ферибота през тунела, или с ферибота от Дувър до Кале или Дюнкерк. След това пътят е Франция-Белгия-Германия-Австрия-Унгария и Сърбия. Цените на ферибота също зависят от деня, часа и сезона – около 40-50 паунда еднократно за лек автомобил и 3-4 човека. За Льо Шатъл се заплаща около 70-80 паунда.

Ако искате да минавате само през държави от ЕС, вместо през Сърбия може да минете през Румъния. Има и малко по-удължен вариант за преминаване през Словения и Хърватска вместо Унгария.

Като ваканционен маршрут може да изберете Франция, Италия и след това с ферибот в Гърция. Цените в Европа са около 1,30-1,50 евро за литър бензин А95, като в Австрия и Германия горивото на магистралите е с 10-15% по-скъпо. Затова слизам от магистралата при отбивката за някой град и зареждам на първото удобно място. В момента в Англия литър А95 струва 1,10-1,15 паунда.

Като добавим винетните такси пътуването в едната посока по най-краткия път струва около 250-350 евро в зависимост от колата. При преминаване през Южна Европа цената скача почти двойно.

Движението в Европа
При отдалечаване от България веднага прави впечатление промяната на движението и културата на шофиране. Особено в Австрия и Германия – впечатлен съм как интензивните автомобилни потоци са добре организирани и почти няма усложнения въпреки големите скорости. Когато подадеш мигач, лентата вляво от теб веднага забавя, за да те пропусне. Ще те изчакат колкото ти е необходимо, за да си направиш маневрата, нищо че може да се движат с два пъти по-висока скорост от теб. Ако обаче напуснеш лентата, без да сигнализираш, има голяма вероятност да те ударят и ще си виновен ти.

Изключение прави Италия – за мен цялата страна е едно голямо автомобилно рали. Всеки кара, както си иска.

Живот и семейство
Първоначално се установих в Хемпшир, в Алдершот, но после се преместих в Гилдфорд, графство Съри...