10 урока на Стив Джобс за живота

Вижте принципите, които направиха умното момче от Калифорния най-великия предприемач в съвременната американска история

Реклама

Днес, две години след смъртта на Стив Джобс, светът все още го помни, използва примера му, търси го, разцъква всеки ден изобретенията му с нестихваща жажда за технологичен напредък. Напредък, на който само той е способен и който във века на технологиите продължава да ни удивява. Попаднахме на вдъхновяващ материал за Стив Джобс, авторството, на който не можем да си присвоим, но го споделяме с вас с истински патос и въодушевление.

Обичай това, което правиш


Със сигурност той стана милионер, след като спаси „Apple” от сигурен банкрут. Компанията беше неговото призвание, дори след като беше уволнен. Всеки има лош опит с неподходяща работа в един или друг момент от живота си. Но големият въпрос, който всеки трябва да си зададе е: на правилната работа ли съм? Намерих ли правилната фирма? Това ли са точните хора, с които искам да работя? Ако да – чудесно, ако не – промени нещата бързо. Животът не продължава вечно, както се убедихме от самия Стив. Поемете по правилната пътека.

Най-добрите цитати на Уорън Бъфет>>

Не толерирай глупаците около себе си


През живота си Стив имаше страхотен детектор за глупаци. Не им позволяваше да се размножават във фирмата му. Той ги изхвърляше. Той смяташе, че подобни хора изсмукват енергия от теб и от най-добрите хора, работещи в компанията. Глупаците вземат глупави решения. Глупаците наемат по-големи глупаци и от тях самите. Изхвърляше ги. Не им позволяваше да пуснат корени около него.

Кание Уест: история от аз до аз >>

Осъзнай, че не можеш да се справиш с всичко сам


Между първата и последната работа на Стив в „Apple”, той се превърна в много добър мениджър. Той научи, че в кариерата не можеш да направиш всичко сам, ако искаш да бъдеш най-добрият. Той се нуждаеше от хора – талантливи, вдъхновени и отговорни. Хора, на които да им се даде възможност да преуспеят или да се провалят на своя глава, а не просто да бъдат кукли в ръцетена някого. Накратко - трябва да се научиш да бъдеш добър лидер и мениджър, ако искаш да видиш идеите си и упоритата работа да оказват голямо влияние върху света.

Джордж Сорос: размишленията на един филантроп >>

 

 

Ако искаш да продадеш идея, продукт или услуга, постави се на мястото на купувача


Ако трябва да изберете едно нещо, което е било специално по отношение на Стив и „Apple”, сравнявайки ги с други компании преди него, това със сигурност са невероятните продукти, които никой не си е представял, че могат да съществуват, но изглеждат толкова естествено в ръцете ни още първия път, в който ги хващаме. Това е съпричастност. Това е да виждаш света не такъв, какъвто е, а такъв, какъвто трябва да бъде.

След Джими Хендрикс остана само музиката >>

 

 

Бъди най-добрият в своята сфера в света, но не бъди толкова невероятен, че голяма част от хората да не могат да си позволят продукта


Едно от нещата, които Стив научи още в началото е, че той създава невероятни технологии и продукти, които обаче заради високата си цена, са недостъпни за голяма част от хората. Новите продукти на пазара като айфон, айпод и айпад бяха наистина впечатляващи, но с изключително висока цена. Така например хората очакваха новият айпад да струва около 1000 долара и бяха изумени, когато той излезе на пазара на половин цена. Так „Apple” намери начин да прави пари на по-ниска цена за хората. Може да имаш най-добрите идеи в своята област, но те няма да проработят, ако не намериш начин да ги поставиш в ръцете на хората.

Ник Уудман: GoPro с Лудия милиардер >>

 

 

Не бий конкуренцията в нейната игра. Пренапиши играта


Как „Apple „ стигна от това за малко да банкрутира, до това да представи революционния айфон 10 години по-късно? В компанията не играеха играта, както всички им казваха, че трябва да я играят. Така например „Apple” създаде следващия уолкмен в лицето на айпод и накара потребителите да плащат за музиката. Всички най-продавани смартфони преди айфон имаха физически клавиатури като блекбъри, например. „Apple” се включи на пазара с нещо наистина иновативно и невиждано – до толкова, че хората в началото го наричаха „телефона на Исус”. Стремете се не просто да биете конкуренцията. Мислете различно, за да създадете нова игра.

7 здравни приложения за твоя iPhone >>

 

 

Не пренебрегвай здравето си


Не пренебрегвай здравето си, особено когато докторите горещо препоръчват да се лекуваш. Ако Стив беше обърнал внимание на това, днес нямаше да си говорим за уроците, на които ни научи. Той просто щеше да е жив, ако беше приел агресивното лечение на рака, което му препоръчаха лекарите. Вместо това Стив се довери на натуропатията, която не беше ефективна. Когато накрая той реши да се довери на докторите, се оказа, че е прекалено късно.

Носталгията по радиобудилниците побеждава>>

 

 

Никога не разчитай само на старите си лаври


От прага на смъртта „Apple“ се превърна във водещ играч в областта на мобилните технологии само за 10 години. Повечето компании в тази ситуация биха се отпуснали. Повечето изпълнителни директори и старши мениджъри биха отделили време да се снимат за корици на списания. Когато светът им се кляна, отпускат педала на газта. Смятат, че могат да си отдъхнат за малко, особено след 10 години борба за оцеляване. „Apple“ не направи нищо от изброените неща.

Нови Walkman от Sony – iPod-ите треперят >>

 

 

Не само опаковката е важна, но и представянето на продукта


За начините, по които Стив Джобс прави презентации се носят митове. За последните 50 години няма друго негово подобие. Конкурентите на „Apple“ не харесваха този аспект от подхода на Джобс и винаги изтъкваха предимствата на своите продукти. Твърдяха, че Стив е направил някакъв вид заклинание и ако хората се абстрахират от него, ще разберат, че продуктите им са по-добри. Вместо да мразят този подход на Джобс, по-добре да го оценяват. Той не беше първият бизнесмен, който разбира значението на това, че пържолата трябва да изглежда добре, но и да цвърчи примамващо.

iPhone 5s среща предшествениците си - скоростта не е всичко >>

 

 

Занимаваш ли се с нещо, с което ще се гордееш, когато го показваш на приятелите и семейството?

Снимки: GettyImages/Guliver Photos

В края на дена всички големи компании позволяват на работниците си да избягат от отговорностите си. Това е голямата им грешка – техните лидери се откъсват от това, което се случва в компанията и никой не е отговорен за това. „Apple” е изградила начин, който да разпределя отговорностите, като ги концентрира в ръцете на малко хора в различните сфери. Това, разбира се, не означава, че всичко винаги върви по вода, но всички знаят, че в крайна сметка има последствия, свързани с напускането на компанията на определени хора. В крайна сметка идеята е да отговориш положително на въпроса: Занимаваш ли се с нещо, с което ще се гордееш, когато го показваш на приятелите и семейството? Положителната страна на „Apple” при всички продуктови групи и работни функции е, че успява да прескочи високата летва с толкова много хора в толкова голяма компания.

Apple публикува снимки, направени с iPhone 5s >>