Интервю с трол

Троловете във форумите и социалните мрежи - всички говорят за тях. Истината е, че цари голям хаос в обяснението за какво става въпрос. Открихме такъв и му взехме интервю

Реклама

За повечето хора троловете са онлайн потребители, които срещу пари пускат хвалебствени или очернящи коментари за каузи, хора, бизнеси или политически партии.

За други хора троловете са онлайн потребители, които нямат друга работа, освен срещу пари (при това много) да седят целодневно пред комютъра и да преравят форум след форум.

В схващането на публиката - обект на мистификация, както във всеки фокус, има частици истина. Но троловете не са хора. Те са аватари. Те не съществуват. Те са обект на виртуалната реалност. Те са многократни проявления на алтер его-та.


Троловете се отглеждат във ферми – за “ферми” служат виртуални домове, каквито са сайтовете и социалните мрежи. Един трол излиза от дигиталната “кал” и започва да расте. А неговият dungeon master, неговият господар от “мрака” уверено вае с клавиатурата си неговата съдба – добавя му приятели, кара го да харесва неща, да не харесва други, кара го да живее, макар и във виртуалния свят.
А в края на деня dungeon master-ът с любов поглежда към своите няколкостотин тролчета/аватари/виртуални самоличности и отпива глътка вино в своя офлайн свят.

Потърсихме и открихме такъв dungeon master. Menbox.bg ще уважи неговото желание да запазим пълната му анонимност.

Откога развивате подобни проекти?
Занимавам се с това от 2009 година. Позаинтересувах се от темата, когато бях студент 2ри курс и започнах да експериментирам. Първо си набелязах няколко теми и започнах да пиша по тях. Създадох си десетина профила в няколко форума. Facebook не беше толкова активен през онова време. И оттогава, че до днес вече сме екип от 7 човека, които се занимаваме професионално с това.

Колко виртуални хора управлява един физически човек?
Ние имаме към 600 профила във Facebook и над 1200 по различни форуми.
Сами може да сметнете, че всеки един от нас разполага с около 250 профила, които ползваме при нужда и при поръчка. Всички тези профили се поддържат и управляват трудно. Водим си таблица с всеки един профил - какво е името на личността, която си измисляме, какъв е имейла, с който сме го регистрирали, град, адрес, професия. Цялата тази информация се съхранява в една таблица, която реално е двигателят на нашата дейност и бизнес.

Кои са клиентите на услугите за "тролове"?
Имаме най-различни клиенти - писали сме и сме коментирали в защита на хора от бизнес, от публичният сектор, политици. Обикновено хората ни търсят, ако искат да навредят на имиджа на някой друг или компания.
Най-често са конкуренти, които искат да "залеят интернет" с негативни компромати своите конкуренти. Един път имахме доста куриозна случка, когато в рамките на 3 дни ни потърсиха и двете страни. Бе доста комично да тролиш против някой и след малко да минеш и да пишеш срещу другият.


Това може да доведе и до раздвояване на личност, в кръга на шегата разбира се. Но в последно време, хората които плащат за това, са политици, обществени личности или такива, забъркани в някакъв скалндал. Получаваме и поръчки от големи фирми, които искат да изпъкнем негативните черти на услуги на техни конкуренти.

Какви услуги искат политическите партии, ако си купуват виртуална подкрепа?
В повечето случаи искат да прокараме техни виждания по различни въпроси или решения. Например доста материал изписахме по референдума за АЕЦ Белене. Работили сме както за опозиционни партии, така и за управляващите. Общо взето ние сме безпартийни и работим затова, за което ни се плаща. Не рядко сме защитавали политици и сме се опитвали да ги изкараме в по-добра светлина. Една от задачите, за които си плати една от парламентарните групи, бе да пишем и срещу енергийните дружества през изминалата година. Общо взето интересът, най-вече икономическият, е този, които е основният мотиватор някой да плати за този тип услуги.


Коя е най-скандалната кампания, която сте организирали?
Чак скандална - по-скоро ще споделя няколко интересни. Преди време имаше проблем с между една организация и определен човек от спорта. Доста активно се намесихме там и за пет седмици успяхме да генерираме повече от 4000 коментара, включително създаване и развиване на Facebook страница и група с над 12000 последователи. По-горе споменах, че сме се включвали и в кампании покрай референдума за строеж на втората атомна централа. Доста работа имаме и покрай протестите. Именно тук се правят най-добрите пари последно време. Интересно е като трябва да работиш и за двете страни. Разделяме се на лагери и почваме. А и все пак една от партиите "избяга" от форумите и се премести само в социалните мрежи, защото успяхме с помощта на други като нас, да ги изместим от там. 

Участвахме и при кампания при спор межу две компании от сферата на забавлението и развлекателният бизнес. Двете компании са с национален мащаб и там трябваше да отстояваме позицията на едната от тях. Бе голяма битка, като за три седмеци написахме над 1500 коментара.

Следва ли се матрица и сценарий при изготвянето на виртуалното съдържание?
Да, разбира се. Без организация няма как да се постигнат качествени резултати. За всеки клиент разбираме какви са опорните му точки.
Развиваме 100-200 коментара, които се преглеждат и одобрят от него. Ако е нужно се насят корекции и на база тях се създават коментари и участия по форуми и социални мрежи. Всеки от нас се стреми да прави от 40 до 60 коментара на час, при 8 часов работен ден. Разполагаме и с още 20тина човека, които са наши приятели и които можем да ги активираме при нужда. 

Всеки се разделя на екип по от 2-3 човека и подхващат определени сайтове и места където да се пише. Просто без да имам план и разчет на действията няма как да стане работата. След края на всеки ден се подготвя доклад с линкове и имена на профили кои къде е коментирал. На седмична база се изпраща до клиента за проверка. Доста често се случва да ни изтриват и коментарите, но пък за това следващата седмица гледаме да компенсираме.