5 стъпки в избора ви на нов смартфон

Проверете дали е вярно, за да разберете дали не можете да си спестите някой лев

Реклама

Искате нов смартфон. Рекламите на мобилните оператори ви бомбардират от всички посоки. Ако пък изобщо нямате смартфон, тепърва ви предстои навлизане в изцяло нова вселена и това още повече потиска увереността ви.

Няма страшно. Предлагаме ви няколко прости съвета, които ще ви помогнат да разберете дали в действителност му е дошло времето да променяте мобилната си свързаност.

Работи ли старият ви апарат?

Този въпрос е антилогичен в света на успешния маркетинг. Шум в системата, който по-скоро се приема като провокация – искате да смените старата си вещ с нова, въпреки че старата още работи? Брр. Но всъщност има много смисъл в този въпрос. Ако наистина нямате нужда в момента от ново устройство и старото напълно отговаря на текущите ви нужди, значи може би не му е дошло времето да се гмурвате в приключението “телефон за 500 лева и повече”.
Ако все по-често имате затруднения в ежедневието си, защото не можете да проверявате пощата си или ако батерията ви сдава багажа за по-малко от ден, или ако искате да намалите разходите си за SMS-и с помощта на величествени приложения като Viber, WhatsApp и подобните им – да, тогава може би е време да преминем към следващия въпрос.

Ще го купувате с договор или без?

Всички готини цени на смартфони, които ви бомбардират от рекламите, всъщност са месечните вноски по двегодишни договори. При това посочената сума е само стойността на апарата – месечният ви договор за потребление е съвсем отделно. Така внезапно може да се окаже, че ултраизгодните 13,90 лева на месец всъщност са 334 лева след две години, но и нещо като 50-60 лева месечна такса – или още 1200 иили 1440 лева за две години. Често цената на смартфона без договор е много близка до тази – в случая обаче ще сте платили около 1500-1800 лева; много е вероятно месечните ви разходи за телефон да могат да бъдат посрещани и с тарифен план от 10 или 15 лева. В крайна сметка ще си платите всичко, с лихвата и дори отгоре – затова трябва да прецените дали наистина си заслужава. Понякога излизат сделки за промоционални модели, при които можете да вземете телефона и да платите 24 минимални вноски, например 5 лева месечна такса. Тогава апаратът излиза относително изгоден – и все пак, преди да избирате апарат, преценете добре кой е най-атрактивният тарифен план за вас.

Кога е пазарният дебют на телефона, който харесвате?

При смартфоните промяната на моделите често е веднъж годишно. Затова си струва да се замислите дали този изгоден смартфон не е толкова евтин, защото пазарният му дебют е бил преди две години. Важно е да имате предвид това зарди хардуерните характеристики. Особено при телефоните с Android можете да попаднете на “дърво” - смартфон с много малко оперативна памет, което автоматично означава огромен дискомфорт на работа. С iPhone пък трябва да сте сигурни, че моделът може да бъде ъпдейтнат с последната версия на iOS – в противен случай ще имате базов смартфон с поща и браузър, но невъзможнсот да инсталирате най-новите приложения. Оптиматалната сделка би била през тази година да си вземете флагмана от миналата. За iOS това би означавало iPhone 4s (а след премиерата на новото поколение устройства на 10 септември – и iPhone 5), а за Android – HTC One X/One S, Samsung Galaxy SIII или Sony Xperia P например.

Имате ли нужда да смените оператора си?

Хората в България силно любят и мразят. А най-силно мразят доставчиците си на комунални услуги. В тази категория попадат и мобилните оператори, които се радват на особено страстна ненавист от всички, защото абсолютно целият български народ е убеден, че сметките му се надписват. Това, разбира се, е много далече от истината, както би показала елементарна сметка и изчисление (понякога стават и грешки, но случаите са в рамките на единичния процент, на фона на 90% недоволни). Това недоволство обаче е стимул за мнозина да разсъждават върху смяна на мобилния си оператор. Преди да се предадете на емоцията, изпушете една цигара, пийте една вода и отворете последната си фактура. Или последните си три фактури. Сега направете прост анализ на потребителското си поведение – от фактурата бързо ще разберете с кой оператор и с кои номера водите най-много разговори. Ще установите дали прекалявате с SMS-ите. Ще разберете и колко пари харчите за риалити предавания по телевизията или “Синя зона” за паркиране. След като направите този анализ, ще установите със сигурност дали имате нужда да сменяте оператора. Ако доминиращият процент обаждания са в мрежата на текущия ви оператор, си заслужава да видите за оферти за промяна на тарифния план – но не и на оператора. Ако имате повече обаждания в други мрежи – тогава смяната на оператора е полезен ход. Не на последно място – ако ще си купувате смартфон, е добре да сверите пакетните оферти за мобилен интернет. Малка тайна – те са горе-долу еднакви при операторите, като уловката е в минутите във и извън мрежата на оператора. Затова – отново към точка първа, проверете си фактурите.

Коя е вашата платформа?

Лагерите на Android и iOS приличат на агитки на “Левски” и ЦСКА. И в двата отбора няма как да убедите противника си, че не е прав. Microsoft дори използват това клише, за да рекламират своята Windows Phone платформа. Най-общо казано, можем да определим разликите така: ако се чувствате щастлив да настройвате, добавяте и ровичкате телефона си по всякакъв начин, но нямате нищо против батерията ви да издържа малко за сметка на огромен ярък екран, то тогава ви трябва Android-смартфон. Ако пък искате най-добрите приложения, лекота на ползване, винаги работещо устройство, но без възможности за намеса във функционалността (пък и защо да се намесвате?!), вие сте за iOS-отбора. Ако пък корпоративният ви мейл е водещ аргумент в употребата на смартфон, както и интензивна работа с MS Office-документи, Windows Phone-устройствата в действителност са чудесна алтернатива. Някой каза ли Blackberry? Наистина не знаем защо бихте си купили Blackberry през 2013 година.