Ралф Бартолайт: bTV държи политическа дистанция и оставяме журналистите ни да бъдат журналисти

Главният изпълнителен директор на bTV Media Group и временно изпълняващ длъжността директор на „Новини, актуални предавания и спорт“ даде първото си интервю за българска медия пред Паола Хюсеин от в-к „24 часа“

Реклама

Снимка: Йордан Симеонов, в-к „24 часа“

Г-н Бартолайт, поехте ръководството на новините в bTV във време, изключително наситено с политически новини заради предизборната кампания за местните избори, като същевременно управлявате и цялата медийна група. Как ще гарантирате обективността на новинарската редакция, след като досегашният ѝ шеф Антон Хекимян, който вече е кандидат за кмет на София от ГЕРБ, напусна преди седмица?

Всеки, който познава журналистическата работа ще ви каже с пълна увереност, че нюзрумът, oсобено в една национална телевизия, представлява екип от многo хора, бих казал изключителни професионалисти и изявени личности – продуценти на емисии и предавания, главни редактори, водещи, репортери, доказани журналисти или прохождащи в професията. Това са хора с много голям опит и решенията винаги се взимат в екип. След като поех временно функциите, аз се посветих ежедневно на работата на новинарската редакция. Като чуждестранен кореспондент и журналист, това не е новa роля за мен. Свикнал съм да работя и да ръководя големи редакции. Въведохме допълнителни мерки в подкрепа на нашите цели – работейки в още по-тясно сътрудничество с колегите от Редакционния борд на СМЕ и създавайки редакционен план за отразяване на предизборната кампания. Привлякохме и външна страна, за да извършваме преглед на отразяването.

Редакционният борд на СМЕ – компанията собственик на bTV, която е част от чешката компания PPF, също ще наблюдава новините и актуалните предавания на bTV, за да гарантира обективност и независимост. Как ще се случва това? Има ли представители на редакционната колегия у нас?

Редакционният борд на СМЕ ще продължи да ангажира bTV със своя опит и ще ни предостави професионален външен поглед за обективното, безпристрастно и висококачествено съдържание от екипа на новини и актуални предавания. Представители на бордa бяха вече в България през последната седмица.

С обявяването на кандидатурата на г-н Хекимян за кмет на София веднага се появиха съмнения, че между bTV и ГЕРБ едва ли не съществува топла връзка. Така ли е?

Кампанията за местните избори започна и напрежението нарасна. Това е нормален процес и в моята практика съм го наблюдавал в много други държави. Теорията, че имаме топли отношения с една партия или друга, е категорично невярна. bTV е напълно аполитична организация, както и нашата компания-собственик доказва на всички други пазари, на които присъства. Разбирам схващането, че всички големи медии по някакъв начин са част от политическата система, но ние не сме.

Не за първи път журналист от bTV избира политическата кариера. Къде е границата между политиката и журналистиката, лесно ли се преминава тя?

Линията е там, където приоритетите, доверието и отговорността се променят. Журналистиката трудно се съчетава с политиката, дори напротив, но в Германия това не е прецедент. Бивши журналисти от популярни медии като "Шпигел" и "Франкфуртер алгемайне цайтунг" се посвещават на кариера в областта на обществените комуникации и политиката. Tова е по-скоро изключение, отколкото стандарт. Когато избереш пътя на политик, преставаш да бъдеш журналист. Аз вярвам, че bTV винаги се е ръководила от принципите на безпристрастната и прозрачна журналистика.

Прецедент ли е подобна ситуация в историята на СМЕ, която беше придобита преди 3 години?  Компанията оперира в 5 държави, освен в България. И наскоро – преди няколко месеца, PPF придоби миноритарно участие в германската медийна компания ProSieben.

Тази ситуация е безпрецедентна в най-новата история на CME, но в международен и исторически план има редица примери за подобни трансформации, например Борис Джонсън, известен бивш журналист в Обединеното кралство, Лари Елдър, радиоводещ и редовен коментатор по Fox News Channel, Никълъс Кристоф, New York Times и много други.

Вие самият имате над 20-годишен мениджърски опит в ProSieben Sat.1 Media SE. Какво представлява медията и какво от опита си там бихте пренесли у нас?

Щастлив съм да допринеса за развитието на bTV с богатия си международен опит. През годините съм се фокусирал върху различни проекти в областта на медийните и развлекателните формати, производството на съдържание и цифрови технологии. Стремим се и продължаваме да създаваме модерна мултимедийна развлекателна среда, която е насочена към младата и градска аудитория, но и към широката телевизионна аудитория в страната. Нашите развлекателни и риалити формати, както и новините и актуалните предавания, остават неразделна част от нашия мултиплатформен бизнес. През 2024 г. обещаваме още по-разнообразно съдържание в цялото ни телевизионно и дигитално портфолио.

Как телевизията пази журналистическите си стандарти и етика?

Организацията на bTV и на нашия нюзрум са структурирани така, че да гарантират редакционна независимост, като същевременно поддържа журналистическите стандарти, които считаме за жизненоважни за нашата мисия. Kолегите от bTV в отдел "Новини, актуални предавания и спорт"  спазват Етичния кодекс на българските медии.

Едва ли има медия, за която да не се е обсъждало, че служи на определени политически кръгове. Как една телевизия показва, че е равно отдалечена от политиците?

Всеки, който ме познава, ще каже, че съм оптимист, и ако не друго, цялото това неуместно внимание към bTV е само потвърждение на важната ни роля за българското общество. Разбира се, от ключово значение е да се осигури политическа дистанция, а начинът, по който ще го направим, е да оставим нашите журналисти да бъдат журналисти. Те продължават с професионалната си работа всеки ден – това се вижда на екран. Те са свободни да издигнат глас. Бих казал на всички: ние вярваме, че нашите екипи вършат работата си етично и с добър вкус.

bTV посрещна новия есенен сезон с много нови лица на екрана, които поеха някои от най-знаковите ѝ предавания. Какво наложи тези промени и те успешни ли са?

Промените в програмната схема на актуалните предавания са свързани с разнообразяване и олекотяване на съдържанието и предоставяне на възможности за по-силно застъпено политематично съдържание. Както казах, решенията за промени не се взимат от един човек в компанията. По отношение на развлекателните формати, новият сезон предлага супер забавление и развлечение, цветно и приятно изживяване, разнообразно и надграждащо съдържание на всички bTV платформи. Десетият сезон на „Гласът на България“ е сред най-гледаните риалити предавания за този сезон и забавлява зрителите в неделната вечер. Обновихме концепцията на “Фермата“, което е друго много популярно предаване в прайтайма. Имаме изцяло ново жури в топ формата „MasterChef”, което успя да привлече нова аудитория и да надгради предаването. Излъчихме специални епизоди в началото на сезона на „Стани богат“, което остава една от най-любимите игри в ефира. Уверени сме, че тези промени се забелязват от зрителите и скоро ще предложим още нови заглавия.

Амбицията на СМЕ - тв компанията на PPF, е да създава тенденциите в трансформацията на дигиталните медии, а не да ги следва, да предлага нови решения. Какво прави bTV, за да е част от подобна стратегия?

Като водеща медийна група, част от семейството на СМЕ, bTV задава стандарти в индустрията. Компанията е напълно изграден самостоятелен бранд, чието име носи със себе си асоциацията на трендсетър и иноватор, прилагайки световни успешни практики в локален мащаб, с идентичност, която е устойчива във времето и поддържа високия зрителски интерес към своята програма. Всеки наш бранд и платформа носят заряда и тежестта на основния канал bTV – а именно силата да бъдеш и да осъществяваш. Това градим и в отношенията си с нашите партньори и това ще продължи да бъде нашата, и на СМЕ стратегия с поглед към бъдещето.

Поехте поста на главен изпълнителен директор на bTV от 1 януари 2023 г., за да увеличите растежа и дигиталната трансформация на компанията. Как ще се променя bTV?

Нашите бизнес цели и стремежът ни да създаваме качествено съдържание остават непроменени. Обновяваме портфолиото си, като разширяваме обхвата на предлаганите от нас развлекателни формати. Фокусирани сме върху дигиталните си платформи и ще предложим повече възможности в радиоканалите. bTV разпространява някои от най-добрите филми и заглавия в киносалоните и се опитваме да създадем модерна и разнообразна крос-медийна среда, която да обслужва и по-младата аудитория и да отговаря на търсенето за "тук и сега". Нашите новини и актуални предавания са ключов сегмент от програмата ни. Реализирахме редица интересни проекти и формати през годината и продължаваме да се движим в посока технологични иновации, повече развлекателно съдържание, дигитална трансформация и обогатяване на портфолиото от продукти и услуги. Това е нашият ясен подход за бизнес растеж през следващата година.

Свикнахте ли с България, как приемате работата си тук и с какво bTV е интересна за вас?

Въпреки че съм в България от няколко месеца, успях бързо да се запозная със средата. Международният ми опит като журналист и кореспондент в различни държави може би е помогнал. Харесва ми българската храна, добрите отношения между колеги, клиенти, партньори, съседи. За мен България е прекрасна страна и има невероятна природа. Работя с фантастични колеги, отдадени на професията си, и заедно постигаме чудесни резултати. bTV е една от най-успешните и доказани марки на българския пазар. Щастлив съм да бъда тук и вярвам, че има още много какво да покажем на нашите зрители, читатели и слушатели като продължим да ги радваме с богато и качествено съдържание.

Цялото интервю на Паола Хюсеин с Ралф Бартолайт може да прочетете в печатното издание на „24 часа“ от 7 октомври, както и онлайн тук.

ПОСЛЕДНИ

Реклама