Филмите, които ще гледаме и през 2014г.

Малка, но изчерпателна и спретната класация на 5-те най-сполучливи ленти за изминалата година

Реклама

5. Великият майстор/ The Grandmaster


На премиерата си на Berlin Film Festival леко сюрреалистичната биография на легендарния майстор по бойни изкуства Ип Ман е с продължителност 2 часа и 10 минути. За масовото си разпространение от дистрибутора на лентата в САЩ - “The Weinstein Company” лентата се появява на екран с 22 минути по-малко. Това само по себе си е престъпление към ценителите на доброто и изпипано кино, но всички са съгласни, че и останалата ⅕-та от филма си заслужава времето ви. Защото режисьорът от Хонк Конк - Кар Уей Уонг, някак все успява да създаде страхотни филми, които пренебрегват традициите в заснемнането на истории за романтика и разкаяние и вместо това залагат на забележителен и по своему уникален визуален стил със забавени кадри и мъгливи близки планове. Тони Леунг Чу Вай, който изглежда като по-хубав Обама, играе Ип Ман като истински поет - с прецизни жестове в бойните сцени, чиято хореография е дело на още една жива легенда - Юен Во Пинг (“Матрицата”, “Убий Бил”). Е, кой иска да се запознае с историята на учителя на Брус Лий?

4. Тя/ Her


В един възможен вариант на Лос Анджелис от близкото бъдеще и във филм, много близо до утопията, в която нито една сцена не е заснета в кола, Тиодор Туомбли (в ролята Хоакин Финикс) има малко нетрадиционна работа - да пише любовни писма от името на други хора. Паталогичен романтик, наранен от провала на брака си с Катерин (Руни Мара), той намира в себе си достатъчно сантименталност, за да се влюби лудо в компютърна операционна система, която се нарича Саманта (Скарлет Йохансон). Тяхната виртуална афера можеше да е истинска киносатира, но сценаристът и режисьор Спайк Джоунс успява да я превърне в прекрасен анахронизъм: модерна романтична комедия, която е смешно-тъжна и изпълнена с топлина - абсолютно сладка и едновременно - напълно сериозна. Или, ако ви допада повече - напълно Сири. Финикс предава по своя неповторим начин меланхолията на човек, чиято емоционална болка намира убежище във виртуалната прегръдка на Саманта и се ражда любов “по-човешка от човешката”. Прекрасен пример за това, което се случва с едно страдащо сърце, което най-после се пробужда за нов живот - защото той, Тиодор, обича Нея. А ние обичаме тях.

3. Американска схема/ American Hustle


Истинска история, преправена в блестящ фарс: в основата на този филм, пропит от романтика и безразсъдство, е операция на ФБР от късните години на 70-те. Името й е “Абскам” и разследва корупцията по високите етажи на политическия елит. В крайна сметка довежда до присъди за обвиняемия сенатор и седем конгресмена.
Обаче... тук трябва да обърнем внимание на режисьора, който съумява да префасонира сериозната тематика на тази история в много “негов” филм. В третата поредна лента на Дейвид О'Ръсел, посветена на неуспешни двойки и техните луди семейства (след “Боецът” и “Наръчник на оптимиста”), този път той ни среща с наперен измамник от Ню Йорк (Крисчън Бейл), който умело жонглира между устата си жена (Дженифър Лорънс) и любовницата си (Ейми Адамс). Междувременно с неохота сътрудничи на ФБР, а за да е още по-интересно, в ролята на агента от ФБР е Брадли Купър, а кметът на Ню Джърси е Джереми Ренър.
“Част от историята във филма наистина се е случила” - пише на екрана в началото на филма, но целта на О'Ръсел и косценариста Ерик Уорън Сингър съвсем не е правдоподобност. В крайна сметка резултатът е пленителен портрет на 70-те - с диско танците, мечтите за бързи печалби, казината, грозните прически и неизменните бради. И естествено - с вечната тема за секси мацките и алчните мъже. Петте звезди на филма оформят зашеметяваща история с експлозивен, макар и малко плосък хумор, който обаче заслужава да ви усмихне.

2. The Great Beauty / La grande bellezza


“Какво й е на носталгията?” - пита застаряващ поет в този шедьовър на божественото декаденство. “Това е единственото нещо, което остава за онези от нас, които нямат вяра в бъдещето.”
Сценаристът и режисьор Паоло Сорентино разкрива модерния Рим с целия му излишък през преситените очи на “краля на хайлайфа” - журналиститът Джеп Гамбардела. А после ни връща дори по-назад във времето - до вечния град, както е видян от Федерико Фелини в неговия “Сладък живот”. Това кинематографично постижение показва привързаност към почти всичките си странни герои и им дава шанс да плямтят в своята меланхолия, в която неизменно ще изгорят. Вдъхвайки вяра дори на най-заклетите циници, този филм е тазгодишната голяма красавица на киноизкуството - защото вълнува така, както никой друг на земята.

1. Гравитация/ Gravity


Когато космонавтите на НАСА Сандра Бълок и Джордж Клуни се оказват изгубени в космоса, а после изчезва и връзката им с Контролната мисия, както и всякакъв достъп до кислородните запаси, двамата се оказват сами заедно, а времето и вариантите им за спасение намаляват с всяка секунда. Епос за отчаянието и чудесата, 3D-драмата на режисьора Алфонсо Куарон е изумително красиво свидетелство за факта, че човекът е само прашинка в голямото цяло и едновременно с това разчупва представите за техническите възможности на киното. Заслужава си да се гледа поне веднъж заради ефекта “УАУ” и втори път, за да се опитаме да разберем как Куоарон и неговите хора са успели да направят невъзможното да изглежда толкова правдоподобно. Никой дори не е посмявал да си представи, че подобен проект е изпълним, още по-малко, че ще е гледаем - например 13-минутното начало на филма - и въпреки това, ето го, ясно и пленяващо, реализирано на екрана. В плашещата и красива реалност на космоса над добрия, стар и познат на всички ни свят, “Гравитация” разкрива бъдещата слава на киното, защото успява да развълнува всяка малка прашинка на толкова много нива. А Куарон е киновизионер от най-висока класа и със сигурност последното, което му трябва, е гравитацията на добре познатите подходи и клишета в киното. Надскочете това.