Reuters забрани на фотографите си да изпращат снимки в RAW формат

Помолихме професионален фоторепортер от столичен вестник да коментира решението

Реклама

Агенция Reuters забрани на фотографите, които й сътрудничат, да изпращат снимки в т.нар. RAW формат. На английски raw означава суров. Снимките, направени в RAW формат, са много по-големи като файл и позволяват след това да се направи по-прецизна обработка на кадъра с по-добро запазване на цветовете и остротата на изображението.

Очевидно Reuters цели по-голяма гъвкавост и бързина при работата. Ето какво се казва в съобщението до фотографите:
„Моля, изпращайте само снимки, които са направени в JPEG формат и с минимално обработване след това”.

Говорител на агенцията коментира решението така: „Искаме снимките ни да бъдат по-реалистични. Нашата мисия не е да предоставяме силно обработени, художествени кадри. Освен това скоростта също е важна за нас. Ние трябва да предоставим кадрите на клиентите по-бързо, а не да губим време в обработка и прехвърляне на големи файлове през интернет. Нашите репортери често са в сърцето на военни конфликти, където интернет връзката е много слаба и ненадеждна”.

Въпросът къде е границата между реалистичния репортаж и художествената обработка се задава от години. World Press Photo например дисквалифицира 20% от постъпилите заявки в конкурса за снимка на 2015 година, след като журито е направило сравнение между RAW файла и обработения кадър.

Помолихме професионален фоторепортер (не желае името му да се изписва) от столичен вестник да коментира тази драстична промяна в изискванията на Reuters.

„Занимавам се професионално с фотожурналистика от 2008 г. През годините водещите агенции винаги са налагали вътрешнофирмени правила за отразяването на събития, както и стриктни правила за дообработката на кадрите. На този етап на развитие на технологиите и тяхната достъпност от всички, реално единственото средство за борба с конкуренцията е скоростта. Който пръв успее да достави новината в снимки, ще вземе превес в неформалното съревнование между всички световни агенции. С налагането на забрана за RAW кадри и изискването да се снима само в JPEG, агенцията се опитва да залага на скоростта и бързината при доставяне на новините.
Това е добро решение, защото в последните години прекалено много се набляга на техническото качество и пикселите. Всеки те пита за физиката на кадъра („с какво го засне?”), а не за душата му”.