Съвети за общуване с досадни роднини, колеги и клиенти

Точни фрази, изясняващи въпроси и нищо лично

Реклама

Общуването с някои хора е доста трудно. За съжаление трудни  хора се изправят пред вас постоянно и те не са еднакви - тирани, темерути, агресори, яростно съревноваващи се, изкъсо контролиращи. И социалният, и професионалният живот зависят от доброто разбирателство между хората. Затова е важно да може да се разбирате с трудните хора.

Ето 9 съвета за разрешаване на проблемните взаимоотношения:

Не приемайте нещата лично

Понякога хората са трудни, но вие не знаете през какво са минали или какво преживяват в момента, което няма общо с вас, затова опитайте да не се засягате. Заставайте над нещата без да приемате казаното или направеното лично.

Задавайте въпроси, вместо да правите изявления

Трудните хора често се изразяват твърде категорично мнението си. Може да се окаже, че са прави, но се случва и да грешат. И когато са в грешка, по-ефективен начин да се посочи това е да се задават въпроси. Чрез въпросите може да помогнете на човек да признае проблемите в собственото си положение с по-малък риск от конфронтация.  

Уверявайте се, че сте разбрали добре всичко

Ефективната комуникация винаги е важно нещо, но е изключително важно, когато имате насреща си труден човек. Ако някой говори, слушайте внимателно и се уверете, че сте разбрали гледната точка на този човек преди да му отговорите. Също така се уверете, че другият е разбрал вашата позиция.  

 

Използвайте подходящите фрази

 

Ако усетите, че е настъпила "повреда” в комуникацията, изяснете веднага объркването. Следните фрази могат да бъдат полезни:

" ... не е това, което казах."

"Това не беше моят въпрос."

"Моля те, остави ме да довърша."

"Ние всъщност казваме едно и също нещо."

Използвайте "аз”, а не "ти/вие”

Личното местоимение "аз” не звучи като обвинение, така че по-малко вероятно е хората да реагират негативно. Например, вместо да кажете: „Ти не си ми изпратил/а този имейл.”, изберете да кажете: "Никога не съм получавал/а този имейл.”

Отделете личността от проблема

Когато труден човек представя идея, опитайте да разграничите идеята от човека. Ако идеята има слабости, за да не предизвикате обида, вместо да кажете: "Вашата идея има проблеми”, кажете: "Тази идея има проблеми”. Критиката на идеята по-малко засяга личността, отколкото персоналната критика.  

Бъдете настоятелни, но не груби

Придържайте се към фактите и аргументите и отстоявайте своя професионализъм. Изразявате уважение и пазете собственото си достойнство. В никакъв случай не бъдете груби, колкото грубостта на другите срещу вас, но и не бива да се превръщате в "изтривалка” на трудните хора.

"Завъртете масата”

Трудните хора винаги предприемат офанзива и поставят другите в отбранителна позиция. Разменете си позициите. Ако някой каже: "Аз не мога да направя това.”,  попитайте: "Какво можеш да направиш?” Ако този човек казва: "Аз не мога да бъда готов на тази дата.”, попитай: "Кога можеш да си готов?” или "Какви фактори пречат да си готов на тази дата?”

Изразявайте своята благодарност, когато е уместно

Човек с труден характер може да ви предаде своите умения или ценен опит. Уважавайте и оценявайте това, което е хубаво в него. Ако това се случи, нека да знае, че го цените. Изразете блаодарността си към такъв човек без да се усмихвате, защото вашите думи така ще му прозвучат по-искрено.

От начина, по който се справяте с трудните хора, зависи как ще се отрази на вашето семейно единство, на работата, на развитието или на здравето ви като цяло. Още здравословни маниери на поведение във взаимоотношенията с трудните хора може да прочетете в следващия пост.