Д-р Неделя Щонова: Час до два максимум на ден игра на компютър е безопасно

Какво е влиянието на компютърните игри върху здравето на децата ни?

Реклама

Какво е влиянието на компютърните игри върху здравето на децата ни?

Цифровият свят променя мозъците ни и влияе върху нашето чувство за идентичност. Когнитивният контрол при децата все още не е достатъчно зрял и това ги прави уязвими. Младежите прекарват средно по 7 часа на ден, използвайки медиите. По-голямата част от тях имат достъп до телевизор, компютър, интернет, конзоли за игри и мобилен телефон. Проучванията показват, че медиите могат да предоставят доста информация за безопасни здравни практики и да насърчават  социалната свързаност. Но въпреки това, последните данни пораждат опасения за ефектите на компютърните игри по отношение на агресия, сексуално поведение, употребата на стимулиращи вещества, нарушения в храненето и справянето с академичните изисквания.

Използването на компютър има някои положителни ефекта, особено за малки деца, най-вече върху познавателните умения, като координацията око-ръка и решението за избор на поведенческа стратегия за справяне. Въпреки това социалните ефекти от компютрите не са толкова положителни. Времето прекарано в игра на видео игри, често изпълнени с насилие, има същите негативни ефекти като прекалено многото гледане на телевизия. Последните резултати от изследвания и ядрено-магнитен резонанс направен на мозъка на интернет потребителите, които прекарват големи количества от време онлайн, посочват признаци на мозъчна атрофия. А това има голямо значение, както за познавателното, така и за социалното развитие на децата, които се буквално залепени за компютрите си.

Според едно списание "Бъдещето на децата",  по-вероятно е децата  да учат родителите си как да използват компютрите, отколкото обратното. Но тези ролеви взаимоотношения могат  да отслабят  родителски права и да накарат децата да не уважават "невежите " си  родители. Въпреки това с един добър диалог и търпение, може и да се насърчи комуникацията родител дете, да се  споделят преживявания и тогава свързаността между родители и деца да нараства.

Личен пример: Например, онзи ден дъщеря ми Лилия, ме покани да играем заедно на една забавна игра – Избор на аксесоари и дрешки за три малки феи, а после обличахме Муза от Уинкс. Поиграхме 10 минути, след което започнахме да говорим за това какво е стил, какво означава елегантност, кога една дамичка изглежда като смешна натруфена кокона. С други думи, тази компютърна игра за нас бе една чудесна отправна точка, от която нататък ние през целия ден си говорихме за гримиране, обличане, готвене и така по един приказен и забавен начин малко по малко се възпитавахме. Тя мен повече.

Влияние на умерената  употреба

Умереното количество на използване на компютър и компютърни игри (час, максимум два на ден)  не засяга социалното развитие. Социалното поведение на умерените компютърни потребители, не се различава от това на не играещите, по отношение на общителност и добронамереност с приятели и в семейството. Докато тежките компютърни потребители са склонни да вярват, че имат по-малко контрол над живота си и да съобщават за недостатъчна социализация и нарастване на афективните разстройства.

Много проучвания показват, че насилието по телевизията води до увеличаване на агресията и враждебността, както при деца, така и при възрастни. Същото се отнася и за компютърните игри.

Децата, които играят на  компютърни игри с насилие показват по-малко съпричастност и готовност да помагат на другите, според изследвания, цитирани в "Бъдещето на децата."

Влияние върху мозъка

В малко проучване върху китайски студенти, публикувани в списание "PLОS ONE" (с импакт фактор) деца, които играят игри на компютрите си най-малко осем часа на ден, шест дни в седмицата,  показват тревожно количество на атрофия в някои части на мозъка им, измерена чрез ЯМР и морфометрия на бялото вещество. Скенерът също така открива нарушения в бялото вещество на мозъка, както и във връзките координиращи комуникацията между различните области на ума. Експерти се опасяват, че в допълнение към когнитивно увреждане-памет, концентрация, внимание, тежкото използването на интернет и игрите, може да намали задръжките на човек и да повлияе върху неговата способност за вземане на решения, което води до повредени връзки с членове на семейството, връстници и авторитетни фигури.

Изчислено е, че до 90% от игрите съдържат насилствено съдържание. Това може да доведе до следните ефекти :

- увеличаване на физиологична възбуда, повишаване на кръвното налягане, ускорение на пулса

- увеличаване на агресивните мисли и емоции

- увеличаване на агресивно поведение

- намаляване на емпатичното  поведение и на чувството за състрадание, защото хората, които живеят основно във  виртуалната реалност, стават все по-малко склонни да помагат на другите. Те постепенно започват да чувстват, че насилието е нещо нормално. Това  вече е една патология, която изкривява реалността.

- Пристрастяване – даването на стойностна награда при печеливш ход, възнаграждения за правилно поведение, даване на слухова и визуална награда при печеливш ход, изобщо развива се навика да се търси бързо краткосрочна награда (както учи екрана) и понеже това са лесни удоволствия, човек започва да свиква и да се пристрастява

- Нервност, потиснатост, депресия и раздразнителност при опит да се спре или ограничи он-лайн престоят.

Има и някои доказателства, че игрите с насилие могат  да променят начина, по който хората мислят. Едно проучване , обхващащо  две групи хора – такива,  които играят игри и контролна група от такива, които не играят, установява, че в групата на играещите е по-вероятно да :

- Да мислят, че употребата на алкохол и марихуана е о.к.

- Да мислят че не могат да бъдат конкурентоспособни в други задачи от истинския живот, защото са пристрастени към заместителя на «реалния живот»

- Не се справят добре в училище

- Напълняват и затлъстяват – сядат, не се упражняват и ядат твърде много пред монитора

- Възпроизвеждането  на вълнуваща игра 2 или 3 часа преди сън  доказано причинява проблеми в съня и паметта на младите хора.

- Изневярата в онлайн игрите се превръща в проблем и може да доведе до разваляне на реалните отношения за някои хора.

- Проблеми с очите. Очи, които са насочени към една и съща точка на разстояние за дълго време  се уморяват, което може да доведат до замъглено зрение и главоболие.

 

Добри страни

Защо децата  искат  да играят  игри? Има ли това някаква  положителна  страна ?

Ето някои от добрите аспекти на игрите:

- Нека го кажем направо - видео игрите са нещо забавно.

- Има известни доказателства, че играенето  на компютърни игри подобрява координацията очи-ръце.

- Да бъдеш добър геймър е източник на самочувствие за някои млади хора.

- Повечето игри са форма на умствено стимулиране и изискват някаква форма на решаване на проблеми, тоест могат да спомагат за изработването на поведенческа стратегия за справяне, донякъде приложима и в живота.

- Играта с приятели може да бъде приятно социално взаимодействие.

- Онлайн игрите предоставят на хората начин да общуват с други хора по целия свят, което е особено добре за хората с увреждания.

- Образователните игри са забавен начин да се учи нещо ново. Игри с образователно и възпитателно съдържание, при които участниците се учат на добро поведение биха имали позитивно въздействие. Някои изследвания показват, че игри със съдържание, свързано със здравето, имат много по-добър ефект върху мотивацията на детето да се грижи за здравето си, отколкото, ако им се даде да четат книга или листовка по въпроса.

- Игрите вероятно ще бъдат използвани за обучение в бъдеще (т.е. като стимулатори), особено с увеличаване на компютърна мощност.

- Така че, наслаждавайте се на играта, но се опитайте да изберете по-малко насилствени и да излизате по-често навън за редовни физически упражнения.

В заключение – пристрастеността към компютърни и видео игри е един комплексен феномен. Но с пълното разбиране, че средата и света днес са вече изключително динамични, нищо не би могло да замени едни топъл, човешки и всеотдаен контакт между родителя и неговото дете. Търсенето на удоволствия, винаги е било част от живота, но неговата полярна противоположност – търсенето на смисъл днес е изместено твърде много към буквалното и бързо хедонистичното. И за да не превърнем децата си в емоционално закърнели, нечленоразделни хедонисти с малка продължителност на внимание, нека им отделяме максимално качествено време и да споделяме заедно, в отсъствието на електронни устройства, своите надежди, мечти и очаквания от живота.