Нежният директор зад успеха на MasterChef, "България търси талант" и други любими развлекателни предавания

Интервю на Dir.bg с Ангелина Белчева, директор "Локални продукции" в bTV Media Group

Реклама

На старта на есенния сезон Dir.bg разкрива как се случва магията, която зрителите виждат на телевизионния екран, как се постига високо качество в една българска продукция и какво означава да работиш зад сцената на най-вълнуващите предавания, в разговор с директора "Локални продукции" в bTV Ангелина Белчева.

Вие сте част от bTV повече от 10 години. Какво се промени в начина на създаване на телевизионни продукции оттогава досега?

Телевизията в България премина през много етапи на развитие от 2000 г. насам, когато стартира bTV. Аз станах част от екипа на медията с настъпването на лицензните телевизионни формати като Survivor, Music Idol. Чрез тях световното ноухау в развлекателните продукции стигна и до нас, мащабите на работата ни се увеличиха многократно в сравнение с първите няколко години от историята на bTV. В този период започнаха да се променят и зрителските навици, хората свикнаха да откриват и следят телевизионното съдържание и в интернет. Хубавото е, че благодарение на дигиталната трансформация вървим в крак със световната развлекателна индустрия, имаме лесен достъп до нейните постижения, вече не е трудно да разполагаме и с най-модерните технологии в продукцията. Особено в последните няколко години стана немислимо едно предаване да присъства само на ТВ екрана. Имаме екипи, които работят специално по дигиталното съдържание, снимат ексклузивно видео за сайтовете и социалните мрежи на шоупрограмите ни. Освен нас, зрителите също имат достъп до най-доброто от света и това съществено вдигна критериите за качество и на творческата част, и на реализацията. Длъжни сме да ги следваме, за да задържим интереса на хората към родните продукции.

Правите все повече вътрешни развлекателни продукции. Как се случва работата по толкова много проекти наведнъж? Кое е най-голямото предизвикателство във вашата работа?

Работата по толкова много проекти наведнъж, се случва с... много работа. Към многото работа се прибавят и няколко подправки - сърце, безсъние, безупречен екип и още сърце. Голямото предизвикателство е зрителят да е впечатлен и да не се замисля как е свършено всичко това, което гледа. Да е щастлив, че го гледа - да се смее, да плаче, да се ядосва и да чака с нетърпение следващото издание. Извадиш ли емоциите на зрителя, значи си го спечелил, значи свършил си си работата, както трябва.

Работата в ТВ шоу изглежда много вълнуваща, но виждаме само това, което излиза на екран. Разкажете ни, как се случва магията зад кадър? Какви тайни от кухнята остават невидими за зрителите, докато гледат "Шоуто на Николаос Цитиридис", например?

Така е, вълнуваща е работата зад кадър. Всъщност магията си е чиста проба къртовски труд след добро планиране. При Астор е магия да си махне главата. При нас буквално трябва да си махнеш главата от работа, за да види зрителят, това което вижда. Хуморът във всекидневно вечерно шоу като "Шоуто на Николаос Цитиридис", например, трябва да бъде и съобразен с актуалните теми, което означава, че сценарият може да се промени 20 минути преди ефир. Колкото до останалите тайни от кухнята, по-добре е да си останат в кухнята. Никой готвач не иска гостите му да видят как е изцапал престилката си, колко манджи е прегорил и колко са останали сурови. Важното е накрая ястието в блюдото да е перфектно. Разбира се, някой път солта е повече, друг път по-малко, но все пак е и въпрос на вкус.

Как решихте да заложихте на младо и непопулярно лице, и то за предаване с толкова високи очаквания? Как се работи с Николаос Цитиридис, в сравнение с например с дългогодишни звезди като Графа, Катето Евро?

Проведохме голям и дълъг кастинг. И младото и непопулярно лице се представи най-добре. Николаос притежава много повече умения от това да води ТВ шоу - той е и сценарист, има и много артистични таланти, сред които стендъп комедия, музика, в общи линии всичко, с което се характеризират водещите на световните късни шоупрограми. Очевидната разлика между Николаос и Катето Евро е, че тя е дама, а той един добре възпитан гамен (смее се). С Николаос се работи и лесно, и трудно. Като с всеки умен млад мъж. И, добре че е така. Не се оставя да бъде моделиран, но се вслушва и чува екипа зад гърба си. И мисли, и измисля! Късметлии сме с него - и той с нас.

"Преди обед" също е всекидневно предаване. По-лесна ли е реализацията му от тази на вечерното? Разкажете нещо от кухнята му. Как стигнахте до идеята за светски водещ?

Всяко предаване има своя специфика на изработване. Трудностите или улесненията идват от това каква птица си сова или чучулига. Иначе и при двете трябва да си странна птица. Стигнахме до идеята за светски водещ, защото сме със светска насоченост. Десети сезон за оригинален български формат е голямо предизвикателство. Трябваше да добавим още нещо към работещата формула на "Преди обед", да променим, да провокираме зрителя с нови рубрики и лица. С екипа дълго обсъждахме варианти. И естествено стигнахме до идеята за още един ководещ. Преминахме през познати и непознати лица. Спряхме се на актрисата Рая Пеева, която освен талантлива на сцената и на екрана, се оказа и точният човек за формата и ролята, която ѝ възложихме. Тя е момичето извън студиото, което знае всичко за известните. И те ѝ се доверяват. Първите предавания от новия сезон ни показват, че изборът е правилен. Рая се вписа пълноценно в компанията на Деси и Сашо. Новите рубрики за най-влиятелните в социалните мрежи на Деси и за оцеляването в екстремни условия на Сашо се радват на голям интерес във всички наши платформи. Но "Преди обед" си остава предаването, което залага на добрия вкус в подбора на съдържание, на качествения инфотейнмънт, с актуална информация, но основно с лайфстайл насоченост.

Вкусна ли е храната, която се приготвя в Мастършеф, опитвали ли сте я? Този формат изглежда най-тежък като продукция заради работата с храна, така ли е в действителност?

Единствените хора, които са опитвали храната в MasterChef, са членовете на компетентното ни жури, както и звездните гости в ресторанта на MasterChef. Екипът няма право на това удоволствие. Но по това докъде успява да стигне един участник в състезанието може да се прецени колко вкусна храна е сготвил. Форматът е тежък за реализация заради многото условности и норми, с които трябва да се съобразим. Работим с храна, което изисква специални начини на съхранение, например. Търсим различни, необичайни, непопулярни продукти и рецепти.

Участниците трябва да бъдат палитра от характери, кулинарни умения, силни индивидуалности, за да задържат вниманието на зрителя цял сезон. Снимачните дни са дълги и изтощителни за всички. Паралелно с продукционния екип работи и екип в преп-кичън с желязна организация. Да напаснеш целия този пъзел и да накараш всяко малко колелце на машината да работи в хармония не е лесно, но вече 7-а година се справяме успешно и MasterChef е премиум ТВ продукт.

Страхотно е, че през храната и човешките истории можеш да отведеш зрителя на пътешествие.

"Гласът на България" и "България търси талант" са в един жанр и изглеждат сходни като реализация. Така ли е в действителност? Кой е по-труден и изисква повече усилия и ресурси?

Форматите са сходни като динамика и мащаб на продукцията, но изискват различен подход. В "Гласът на България" се концентрираме върху гласовите данни, специфичния тембър, музикалния талант. Другите атрибути, които обикновено се асоциират с комерсиалния музикален бизнес, са на по-заден план тук. Но шоуто дава огромна трибуна и може да бъде трамплин към бъдеща кариера за всеки талантлив певец, който се качи на сцената му - стига да има желание да се развива и да работи неуморно след това.

"България търси талант" допуска участие на вече утвърдени артисти, които чрез предаването завоюват нова публика. Някои от тях са изградени като имидж и ние много внимателно и почтено трябва да запазим техния стил. Стремим да покажем една пълна картина от скритите и явни възможности на българина, независимо, че и двата формата позволяват участието на хора от чужбина. Това, което ни мотивира да реализираме тези предавания, е интересът към позитивните истории и примери. Искаме в праймтайма на bTV да има позитивен дух и енергия. Да забавляваме публиката с вкус.

 

Цялото интервю вижте тук >>

Ангелина Белчева е директор "Локална продукция" в bTV Media Group от 2015 година. Тя отговаря за създаването на ключовите програмни проекти на компанията и ръководи екипите и процесите за реализирането им. Присъединява се към bTV през 2008 г., като оттогава насам професионалният ѝ път е свързан с най-мащабните продукции на медията. Актуалните вътрешни продукции на bTV, реализирани под нейно ръководство, са "България търси талант", "Гласът на България", MasterChef България, "Преди обед" и новото явление в програмата на bTV "Шоуто на Николаос Цитиридис".