.

Историята на последната българска подводница – в bTV Репортерите тази събота

Десислава Кръстева разказва за славните моменти и премеждията от борда на „Слава“, която ще се превърне в музей

Тази събота от 19.30 ч. в bTV Репортерите кореспондентът на bTV във Варна Десислава Кръстева и операторът Владимир Съмналиев ще върнат зрителите назад във времето, за да им разкажат историята на последната българска подводница – „Слава“. Предстои тази година тя да бъде превърната в музей.

„Слава“ е част от състава на Военноморските сили в периода 1985 – 2011 година. Преди 9 години започва процедура по пълната ликвидация на Осми дивизион за подводни операции, който разполага с четири подводни лодки. Три от тях са нарязани за скраб, а закотвената осем години „Слава“ ръждясва и се руши във Варна. Наскоро тя приключи и последния си рейс – теглена на буксир към град Белослав, където ще стане музей.

подводница

Пред bTV последните ѝ двама командири и членове на екипажа си припомнят за честта да служат на борда ѝ, за славните моменти и премеждията, сред които пожар и критично наклоняване по време на мисия.

След като Министерството на отбраната прехвърля собствеността на плавателния съд на Община Варна, той потъва в забвение. Средства за поддръжка няма, а ремонтът се оскъпява неимоверно. 12 години продължава борбата на подводничарите, за да не се превърне и „Слава“ в купчина старо желязо. В крайна сметка, фондация „Белославско стъкло“ изявява готовност да съживи лодката и получава право на  10-годишно ползване. Инициаторът Данко Калчев споделя, че идеята е бъдещият музей да отдаде признателност към подводничарите и да съхрани паметта за поколенията. За целта, в края на 2019 г. „Слава“ изминава последния си рейс – до Белослав, а в момента продължава укрепването на терена и изчисляването на стойността на ремонта.

„Никога не трябва да забравяме, че България е била десетата държава в света, притежавала собствени подводници. Тази гордост може да се съхрани, само когато се запази паметта“, казва последният ѝ командир кап. Камен Кукуров. Той и колегите му се надяват България отново да има подводен флот, а екипажите отново да чуват командата  „По местата, за потапяне!“