Реклама
Автор: Румен Соколов
Преди малко повече от 90 години първо в Съединените щати, а след това в Германия хората започват да гледат телевизия. Това е времето, в което киното е основният посланик на движещите се образи, а големият екран привлича хиляди в салоните. През следващите години до края на миналия век киното и телевизията постоянно се борят да привлекат интереса на зрителите с променящото се надмощие. В един момент в битката се намесват интернет и технологиите и младите хора основно насочват вниманието си към него.
В началото на тази година обаче се случи това, което не се бе случвало от 100 години – световна пандемия, която затвори хората по домовете в почти целия свят. И от ново телевизията стана любима на много хора. „В тези месеци нарасна важността на социалната функция на телевизията – да ни помага да сме заедно, да съпреживяваме и да компенсира социалната дистанция, на която сме подложени“, казва Десислава Проева, директор „Продажби“ в bTV Media Group. Драстичната промяна в начина на живот вследствие на пандемията прекрои ежедневието на аудиторията и естествено повлия на програмните схеми и на концепциите за съдържание на медийните компании по света. Нарасна и жаждата за информация.
***
Много компании са адаптирали бизнес модела си, за да продължат да бъдат до потребителите, и именно телевизионният екран е изиграл най-ключовата роля в запазването на тази връзка. „Виждаме го и сега в периода преди Коледа, когато екраните се превръщат в заместител на традиционните витрини и съкратеното време за пазаруване“, допълва Десислава Проева. Рекламодателите все по-активно популяризират създаването на онлайн версии на своите магазини и повишеното зрителско внимание, насочено към телевизионния ефир, е техният най-добър партньор в достигането до максимално повече хора.
Десислава Проева смята, че прогнозите, че интернет ще измести традиционните медии, не само не се сбъдват, но интернет прави телевизията още по-силна през последните години. В свят на фалшиви новини, бързи факти и изчерпана издръжливост на вниманието се надграждат моментите на интеракция с качествено съдържание.
***
"ИЗПОЛЗВАНЕТО НА ВТОРИ ЕКРАН ВЕЧЕ Е ПО-СКОРО ПАРАЛЕЛНО ГЛЕДАНЕ С НАДГРАЖДАЩА ЦЕЛ, А НЕ ЗАМЕСТВАНЕ НА ТЕЛЕВИЗИОННИЯ ЕКРАН".
***
В последните години пазарният дял на дигиталната реклама се увеличава постоянно, но според нея това не пречи на телевизионната реклама, защото пазарът се фокусира върху синергиите между отделните медийни канали. И дава пример, че както сутрешният фреш може да даде енергия за целия ден, така и изборът на най-добрата комбинация от канали за достъп до аудиторията трябва да бъде добре преценен за всяка марка, защото телевизията дава енергията в медия микса. „Чрез телевизията се стига до повече хора по много въздействащ начин и със силата на всички изразни средства – в среда с приковано внимание на потребителя. и възможност за силна социална интеракция след това“, казва още Десислава Проева. А това изгражда и силни брандове.
При всички комбинации с телевизия се наблюдава нарастване на възвръщаемостта на инвестициите. В bTV такъв пример е комбинацията с присъствие във висококачествени видео продукции в дигитална среда, каквито са техните дигитални продължения на световни формати като MasterChef или „Фермата“.
В bTV имат привилегията много лесно да надграждат доверието към марките на техните партньори, защото разполагат със силата на всичко, което стои зад бранда им, и доверието към тяхното съдържание. Отделно разполагат и с възможностите за таргетиране на дигиталното присъствие, а също и с много варианти за надграждането на асоциациите през радиоканалите им. С навлизането на технологиите за добавена реалност и алтернативни рекламни форми брандовете получават най-успешната формула за присъствие и достигане силно в съзнанието на аудиторията.
***
Според Проева ефективността е абсолютно невъзможна без надеждност на данните, защото най-развитите пазари започват да свързват инвестициите в реклама и достъпа до аудитория, който генерират те, с реалните бизнес резултати. Традиционните телевизионни измервания и планиране влизат в епоха, в която рекламодателите ще знаят колко продажби са получили от хора, до които са достигнали посланията им. Индустриите разчитат на единни системи за измерване на зрителското внимание, все по-прецизно се мери достъпът през всички платформи и се доставя надеждна и точна информация. Така лесно се вземат информирани бизнес решения.
В интерес на цялата медийна и рекламна индустрия и на нейните потребители е да имат най-пълните данни за интерес, възвръщаемост и контекстуално подходящата среда, в която да се насочат рекламни бюджети и комуникация. Важно е медиите да познават зрителите си, компаниите да познават потребителите си, техните променящи се навици и интереси и да получават надеждна обратна връзка за своите стратегии. „В световен мащаб усилено се говори за Total Video, защото съдържанието отдавна излезе извън рамките на големия екран и е навсякъде около нас“, казва Десислава Проева и допълва, че зрителският поглед е насочен към всеки екран, но не всеки екран достига еднакво до целевата аудитория.
***
Индустрията има нужда от стойностни проекти, около които да се обедини. Това е една от причините през тази година заради пандемията да отпадат редица рекламни форуми, но не и наградите Effie, които отличават ефективността на рекламните кампании. В тази връзка Десислава Проева казва, че именно ефективността в рекламата е важна за индустрията, особено във време на извънредни обстоятелства.
Целия материал търсете в новия брой на сп. Forbes България.
Десислава Проева е директор „Продажби“ в bTV Media Group от януари 2018 г. Преди това ръководи отдел „Телевизионни продажби“ от 2017 г., а от 2007 е част от търговския екип на компанията. Тя има дългогодишен опит в сферата на продажбите и медиите, както и в подпомагането и успешната реализация на силно въздействащи рекламни послания в различните платформи спрямо контекста на тяхното съдържание и сила. Десислава Проева е член на журито на наградите Effie за четвърта поредна година.
Завършила е университета на Саарланд, Германия, където придобива магистърска степен по бизнес администрация с фокус информационни системи и контролинг. Преминала е редица специализирани обучения и семинари по повод актуални тенденции в медийните продажби и рекламата.