Амбициозният китайски проект "Един пояс, един път" цели да свърже по суша Китай и Европа като възроди и така нареченият път на коприната.

Ако проектът бъде реализиран докрай, той ще обхване 65 държави на 3 континента и ще промени световната търговия. За целта обаче са необходими сериозни инвестиции.

Макар географски България да попада на пътя на мащабния проект – до момента китайските инвестиции по-скоро ни заобикалят. Общият им обем за последните десет години по данни на Министерството на икономиката възлизат едва на 133 млн. евро.

Само за 10 години Китай е изградил повече жп линии от Съединените щати в цялата им история. От няколко години обръщат поглед и към Източна Европа – един от тях например е предназначен за Македония.

„Влаковият транспорт е основен за Китай. Локомотивите развиват скорост от 350 километра в час”, обясни Алис, старши служител в компания за жп транспорт.

Макетът е част от изложба, на която 14 китайски компании вече стъпили в региона, представиха инвестициите си. Сред тях е пристанището "Пирея" в Гърция – това е първата спирка за китайските стоки за Европа, идващи по вода.

„Най големият транспортен кораб побира 27 000 контейнера. За останалата част на Европа транспортираме в китайски експрес по жп трасета", каза Син Уанг.

За миналата година в Западна Европа са инвестирани 30 милиарда евро. От Българо-китайската асоциация за бизнес развитие изчисляват, че едва 2% от тях са влезли в държавите от Източна Европа, а България е била заобиколена.

„Китайските инвестиции били като Дядо Коледа – всеки говори за тях, но никой не ги е виждал. Дано най-накрая поне да настигнем съседните ни страни – Сърбия, Румъния, Унгария”, каза Кръстьо Белев, ръководител на офиса в Пекин на Българо-китайската асоциация за бизнес развитие.

„Сериозен интерес има, но оттук нататък всеки един проект, независимо колко е важен, зависи от човешкия фактор кой го реализира”, заяви Цън Цон, специален съветник към дипломатическия институт към МВнР.

Така в Унгария вече е въведена умна система за градска сигурност, разработена в Китай.  Чрез нея вместо обикновена радиовръзка, полицаят получава картина в реално време от мястото, откъдето има подаден сигнал.

„Така можем да проверим сигнала визуално и елиминираме фалшивите повиквания на спешните телефони, които създават много разходи”, уточни Хонг Енг.

У нас най-големият проект за китайски инвестиции е АЕЦ "Белене", интерес има в инфраструктура и земеделие. Предстои да видим колко от тях ще се реализират и колко ще останат само намерения.