Реклама

Връзката със зрителя, различната гледна точка, въздействието на киното без множество ефекти и компютърна обработка, експериментите със звука, монтажа, фокуса и т.н. – това са само някои от белезите, които отличават авторското кино. Кино, в което ясно се очертава отпечатъкът на режисьорите, техните търсения и виждания за света. Настрана от мейнстрима и касовите продукции ви представяме едни от най-добрите авторски филми, които са очертали развитието на киното и трябва да гледате.

1.„Андрей Рубльов” (1966)
Филмът на Андрей Тарковски е обявен от публиката и критиката за най-добрия авторски филм. Кинолентата, чиято пълна версия е близо три часа, е истински шедьовър. В „Андрей Рубльов” Тарковски залага на малобройни персонажи, ниска събитийност и ясна хронологичност. Действието се развива през 15-и век, а главният персонаж Рубльов е руски иконописец (когото не виждаме да рисува). Филмът по уникален начин повдига въпросите за хората и изкуството, вярата и безверието, грехът и праведноста. Филм, към който няма как да останете безразлични и да не ви накара да се замислите за живота и творческата сила на човека.

 

Гледайте още:
„Иваново детство” (1962)
„Соларис” (1972)
„Сталкер” (1979)

 

2. „Гражданинът Кейн” (1941)
Филмът на Орсън Уелс е преломен за кино историята и слага началото на модерната кинопоетика. Според френския режисьор Франсоа Трюфо, всичко в киното след 1940 г. е повлияно от този филм. Едно от големите постижения на Орсън Уелс е представянето на множество измерения на истината, подход, който използва по-късно в „Рашомон” и японецът Акира Куросава.

Филмът „Гражданинът Кейн” се занимава със съдбата на медийния магнат Чарлс Кейн, който умира в имението си Занаду. Последните му думи са "Розова пъпка". Репортерът Томпсън се опитва да разкрие подробностите от живота на мултимилионера и да разбере тайната на последните му думи.

Голяма част от критиците виждат в живота на Кейн опростена версия на биографията на издателя Уилям Рандолф Хърст, основател на издателството Hearst, издаващо списания като "Cosmopolitan" и "Harper`s Bazaar".

 

Гледайте още:
„Макбет” (1948)
„Отело” (1952)
„Процесът” (1962)

 

3.„Портокал с часовников механизъм” (1971)
Филмът на Стенли Кубик и до днес вълнува и въздейства с посланията и въпросите, които разглежда. Борбата на свободния човек със силна воля срещу контрола на държавата е тема, която е болезнено актуална и днес. Кинолентата е екранизация по едноименния роман на Антъни Бърджес от 1962 г.

„Портокал с часовников механизъм” има 4 номинации за "Оскар", включително и за най-добър филм.

 

 

Снимка: Thinkstock/Guliver Photos

Гледайте още:
„Лолита” (1962)
„2001: Космическа одисея” (1968)
„Сиянието” (1980)
„Широко затворени очи” (1999)

 

4.„Мълхоланд Драйв” (2001)
Дейвид Линч е от малкото американски режисьори, които се занимават с авторски проекти. В „Мълхоланд Драйв” режисьорът ни разкрива тъмните ъгли на живота, разминаването между фантазия и реалност, смазващия свят на Холивуд. Главната героиня Рита преживява жестока катастрофа в Лос Анджелис и губи паметта си. Съдбата й се преплита с тази на Бети Елмс, която мечтае да стане звезда в Холивуд. Жените са въвлечени в психоилюзия, в която са замесени режисьорът Адам Кешър и загадъчният нощен клуб "Silencio". В крайна сметка нищо не е такова, каквото изглежда в „града на ангелите“.

 

Гледайте още:
„Дюн” (1984)
„Диво сърце” (1990)

Холивуд - в криза на смисъла >>

5.„Фани и Александър” (1982)
Ингмар Бергман е един от най-изтъкнатите автори в киното за всички времена. Той режисира над 60 филма, в които централните теми са смъртта, лудостта, предателството, лъжата и болестта.

Бергман е известен със сатирата и песимизма във филмите си. Във „Фани и Александър” началото изненадва със своя позитивизъм и празнично настроение. Празникът във филма се явява като рамка, обграждаща трагичните събития в живота на брат и сестра.

Докато Фани и Александър играят сред празничната обстановка, баща им получава инфаркт и умира. Майка им бързо се жени за епископ Вергерус. Децата се превръщат в затворници под неговата религиозна тирания, а Александър е обект на сурово възпитание. Децата са спасени от Исак Якоби, който ги приютява в своя антикварен магазин. Скоро се появява и майка им, упоила Вергерус за да може да избяга. По-късно духовникът е изгорен жив на клада.

 

Гледайте още:
„Седмият печат” (1957)
„Сцени от един семеен живот” (1973)
„Вълшебната флейта” (1975)

 

6.„Агире, гневът Божи” (1972)
Варнер Херцог е режисьор, който обръща поглед към невъзможните мечти, разминаването между действителност и блянове, лудостта и болните амбиции. Негови герои обикновено са хора със странни и всевъзможни таланти.

В „Агире, гневът Божи” действието се развива в перуанските джунгли. Маниакалният испански конкистадор от 16-ти век Лопе де Агире търси в новооткритите земи митичната държава на инките, Елдорадо. Експедицията слиза от Андите и тръгва по течението на река Амазонка, но пътуването им става все по-опасно.

Филмът завладява със своите реалистични картини, психологизъм и въздействащи сцени.

 

Гледайте още:
„Сърце от стъкло” (1976)
"Носферату вампирът" (1979)
"Вик от камък" (1991)

9 филма на Хичкок стават част от програма на ЮНЕСКО >>

7.„Конформистът” (1970)
Във филма на Бернардо Бертолучи слабоволев италианец се превръща в лакей на фашистите и заминава в чужбина, за да уреди убийството на учителя си, политически дисидент. На тази основа е заснет един от най-поетичните и влиятелни филми в историята на съвременното кино. Копола, Скорсезе и Спилбърг цитират тази адаптация на романа на Алберто Моравия като филм, от който са силно повлияни.

Екшън, моля! >>

Въздействаща фотография, виртуозно боравене с ретроспекции и невероятно правдиво пресъздаване на психологията на фашизма правят филма един от най-добрите авторски кино проекти. В същото време по парадоксален начин политическият режим е преплетен със сцени на секс, насилие и ефектни преследвания.

 

 

Гледайте още:
„Последно танго в Париж” (1972)
„Последният император” (1987)

 

8.„Кръстникът” (1971)
Един от най-влиятелните филми на епохата след революционните късни 60-те години е екранизацията по романа на Марио Пузо – „Кръстникът”. Режисьорът Франсис Форд Копола разкрива живота на една от водещите фамилии в организираната престъпност в Ню Йорк.

Филмът печели три Оскара за най-добър филм, най-добра мъжка роля и най-добре адаптиран сценарий.

Във филма, който има две продължения, Копола по брилянтен начин балансира сцените от семейния живот и престъпния бизнес. Режисьорът пресъздава въздействаща картина на възхода на фамилията и огромната власт на престъпните лидери.

 

Гледайте още:
„Апокалипсис сега” (1979)
„Коттън клъб” (1984)

 

9.„Абсолвентът” (1967)
Филмът на Майк Никълс ни разказва историята на Бенджамин Брадок, който тъкмо се е дипломирал и няма ясни цели за бъдещето си. Той се впуска в любовен флирт с от по-възрастната Мисис Робинсън, която е майка на момичето, в което Бенджамин ще се влюби. Режисьорът противопоставя цинизма на възрастните на емоционалната невинност и интелектуалния бунт на младите. Майк Никълс печели Оскар за най-добър режисьор.

Списание Empire поставя филма сред първите 100 в класацията си "500-те най-велики филма за всички времена".

 

Гледайте още:
„Кой се страхува от Вирджиния Улф?” (1966)
„Параграф 22” (1970)
„Клетка за птици” (1996)
„Отблизо” (2004)

 Спилбърг и Лукас предричат бъдещето на забавлението >>

10.„Осем и половина” (1963)
Личностната криза, творческата бездна, лъжите, копнежът към любов и красота са сред основните проблеми, които Фелини залага във филма си.

В „Осем и половина” кинорежисьорът Гуидо Анселми изпада в творческа криза в началото на снимките на новия си филм. Без вдъхновение и идея, той се оплита в мрежа от лъжи. Освен трудностите в работата му, той изпитва затруднения с взаимоотношенията с жена си, с вулгарната си любовница и не на последно място със звездата от все още незаснетия си филм.

С този филм Фелини намира нов кино език и по неповторим начин успява да разкрие вътрешния свят на творческата личност и драмата на нейните търсения.

 

Гледайте още:
„Пътят” (1954)
„Сладък живот” (1960)
„Амаркорд” (1973)