Реклама

текст: Васил Богданов

Анахид, Иван и двегодишната Ивана

Анахид и Иван са заедно от 10 години (сватбата предстои този август), а от осем кемперуват. Дъщеричката им Ивана прави първото си спане в кемпера само 18 дни след раждането, когато смелите й родители тръгват на едноседмично море. Детето всъщност е направено в кемпера, „когато бяхме на Гела, на гайдите”. Двамата ентусиасти са собственици на заведение в столичния квартал „Овча купел”, като Анахид се занимава и с биокозметика. Понякога имат много свободно време, понякога нямат никакво и кемперът им осигурява така нужната независимост и мобилност.

Как се запалихте по този начин на почивка?
Иван: На хотели не ми харесва, много бетон, не ми е природно. Като се върнахме от един ултра ол-инклузив (казва го много иронично), реших да купя кемпер.
Анахид: Веднага разбрахме, че това е нашият тип почивка. Или ти харесва завинаги, или никога повече не повтаряш. Около 60 дни в годината спим в кемпера.

Къде ходите с кемпера?
Иван: През лятото, когато в Гърция е 40 градуса, ходим на Северното Черноморие – Шабла, Дуранкулак, Тюленово, Крапец, дано не стане много популярна тази дестинация (смее се).
Анахид: Топ 1 ни е Камен бряг, всяка година ходим там. Предпочитаме дивите места пред къмпингите, бягаме от масовките. Нашите къмпинги и без това не предлагат добри условия. Само на язовир Батак има хубав къмпинг. Чуваме, че и до Велико Търново имало хубав, нов къмпинг, но не сме ходили. В Гърция целия полуостров Халкидики сме го обиколили. Тъй като се занимавам с катерене, гледаме да ходим на места, където има и скали.
Иван: През лятото често отиваме на Витоша само за да спим на хладно. През зимата ходим на ски в Боровец, отоплението в кемпера работи добре. Само в най-големите студове, под минус 15, не пълним бойлера, за да не замръзне, докато сме на пистата. В чужбина можеш да спиш с кемпера почти навсякъде, просто не трябва да вадиш столове и да правиш цигании, ако си в градска среда. Това ти е колата и все едно си паркирал. Никой не може да ти забрани.

Колко семейства сте запалили по този начин на почивка?
Анахид: Директно поне пет, а косвено може и повече. Водихме в Гърция едни приятели, върнахме се в понеделник и в четвъртък вече си бяха купили кемпер.

Как избрахте точно този кемпер?
Иван: Сменил съм пет кемпера и една каравана, отделно съм продал още 15, след като ги ремонтирах, така че натрупах опит. Ако си сърфист, който ползва кемпера основно през лятото, вземи си някой лек модел, който върви по-бързо, около 130 км/ч, за да стигнеш лесно до Гьокчеада. Ако искаш да ползваш машината и през зимата, както нас, трябва да избереш някой с двойно дъно и по-сериозна изолация. Те са по-тежки и се движат с около 100 км/ч.

Какво да гледаме при покупката на използван кемпер?
Иван: Повечето кемпери у нас са производство 1990-1995 г., защото след това цената надхвърля 20 000 лева и малко хора могат да си я позволят. Двигателят е най-малкият проблем, защото се ползва основно при извънградско каране. Най-големият проблем е влагата. Още при влизането хората трябва да обърнат внимание на миризмата. Ако има мухъл, това и с 65 борчета не може да се скрие. Ако един кемпер е протекъл и течът не е спрян навреме, става страшно. Поврежда се изолацията, затова трябва да се гледа за кривини. При стъпване по пода да се внимава за пружиниране. Да се оглеждат внимателно капандурите и шкафовете, да се повдигат матраците... Виждал съм кемпери, които са толкова изгнили, че се държат едва ли не само на гардероба (смях). Ако печката или хладилникът са повредени, това не е толкова фатално. Сега вече лесно се поправят тези уреди, ще дадеш 100-200 лева и готово. Докато с течовете не е така.

Какви екстри е добре да има в кемпера?
Иван: Соларен панел, който вече е на достъпни цени. Зарежда се и при облачно време. Ако купиш и трансформатор за 220 волта, можеш директно да си включваш всички уреди от вкъщи.

Тоалетната как се обслужва?
Иван: Има едни таблетки, които спестяват ежедневното изхвърляне на касетката, но те са много токсични и ги бойкотираме. По-добре всяка вечер да изхвърлиш мръсотията до някое дърво, на практика ти го наторяваш, отколкото да си мислиш, че с таблетка и изливане на касетката в канала пазиш природата. След това тези химикали нали пак ще идат в почвата.

Имали ли сте някакви премеждия с кемпера?
Анахид: Веднъж се окопахме на един плаж и цял ден го вадихме.

Лесно ли се кара такъв голям „камион”?
Иван: Да, дори жените се справят лесно, защото си нависоко и имаш добра видимост.

Геновева, Георги и 18-месечната Леда

Геновева и Георги са заедно от 8 години, а от две имат кемпер. Той е програмист на свободна практика, а тя, макар че е завършила история на изкуството във Франция, използва знанията си по четири езика, за да прави медийни анализи на публикациите за дадени продукти. Преди да се установят някъде за нощувка с кемпера, проверяват дали има добър интернет, за да могат да работят. Не са женени, но се радват на 18-месечната си дъщеричка Леда. Срещнах се с тях при един от кратките им престои в София между две пътувания. Бяха се върнали от Родопите и стягаха багажа за Гърция. В свободното време Георги се занимава с риболов, а Геновева с катерене.

Как се запалихте по този начин на почивка?
Геновева: Много ходихме на къмпинг с палатка и винаги сме заглеждали кемперите. В един момент просто решихме да си купим.

Защо избрахте точно този модел?
Георги: Тъй като ходим и на ски, гледахме да е с добра изолация. След като си харесахме кемпер в България, видяхме, че в Холандия продават същия, но в много по-добро състояние. Продавачът искаше да пътува и трябваше до 2-3 дни да отидем при него. Взехме самолетни билети и тръгнахме, Джия беше бременна. Моделът е от 2000 г. и ни излезе 17 000 евро. На връщане си направихме малка екскурзия.

Къде ходите с кемпера?
Георги: Били сме в Гърция, Италия, Германия, Чехия... В България сме били на много места, за две години навъртяхме 20 000 километра. През зимата ходихме за цял месец в Пелопонес, за да сме на топло. Миналата година бяхме общо около три месеца в кемпера.
Геновева: Леда беше на един месец, когато я взехме за първи път с кемпера. Ходихме на Пампорово да караме ски. Кърмех я между две спускания. Майка ми също беше с нас.

Какво научихте за тези две години?
Геновева: Че в чужбина е по-добре да се движиш по второкласните пътища. Така или иначе с кемпера скоростта е 100 км/ч, няма смисъл да плащаш такси за магистрали, които са двойно по-големи, отколкото при автомобилите. Освен това малките пътища са по-живописни. Иначе още първите дни научаваш колко е важно да паркираш кемпера на равно място. Като преспиш една вечер леко накриво... (смеят се).
Георги: В България няма паркинги за кемпери. Няма къде да източиш мръсната вода. Къмпингите са под всякаква критика. В Италия например дори в центровете на градовете има паркинги за туристите с кемпер. Да спреш, да разгледаш и да си продължиш по пътя.

Някакви изненади по експлоатацията?
Георги: През зимата уж бяхме източили водата, но във филтъра беше останало малко и замръзна. Добре, че в София вече има един-два магазина за такива части.

Кои екстри са важни?
Соларният панел, който обаче през зимата не може да зареди акумулатора много добре, защото денят е къс. Бившият собственик е извел на корпуса на кемпера дюза за зареждане на газовите бутилки. Това е голямо удобство, защото само така можеш да ги напълниш на бензиностанция. Иначе е забранено.