Реклама

В отработените газове, които изпускат автомобилите се съдържат въглеводороди, азотни оксиди и въглероден оксид, които са сред виновниците за понижаването качеството на въздуха, който дишаме.

Към момента единственият начин да се ограничи отделянето на тези вредни емисии в околната среда е всеки един автомобил да е оборудван със здрав и работещ катализатор.

Какво представлява катализатора?
Това е устройство, част от изпускателната система на превозното средство. Разположено е след изпускателния колектор на двигателя и има за задача да трансформира вредните химични вещества от отработените газове в безвредни елементи и съединения.

Като конструкция представлява керамично или метално тяло (черупка) с вътрешна структура на пчелна пита, по която има стотици малки каналчета. Стените на питата са покрити с тънък филм, чиито основни компоненти са катализаторни метали като платина, паладий и родий.

Как точно функционира?
Когато автомобилът се движи, вредните газове, които се отделят и напускат горивната камера преминават през клетките на питата на катализатора. Там, благодарение на високите температури и на благородните метали, които покриват стените на питата протича ускорена химична реакция, която трансформира вредните газове в безобидни елементи и съединения като азот, водни пари и въглероден диоксид.

Защо е важно да е здрав?
Както вече стана ясно, задачата на каталитичния преобразувател е да елиминира неизгорялото гориво и потенциално опасните съединения от отработените газове, преди те да стигнат до околната среда.
Ако той не работи ефективно поради задръстване, прегаряне или друг проблем, химичните реакции няма да протичат нормално. А това води както до постепенно увеличаване на вредните емисии, изпускани във въздуха, така и до намалена мощност и по-високи разходи на гориво.

Какви са признаците за отказал катализатор?
Индикациите, които показват, че е възможно каталитичния конвертор да не работи правилно могат да бъдат доста, сред които проблеми с ускорението и увеличението на разхода на гориво. Най-ясната индикация обаче е тъмният дим, който излиза от ауспуха и силната миризма на сяра или гнили яйца на отработените газове.

Какви са причините за повреда на каталитичния преобразувател?
Отново не са никак малко. Често се случва например неправилното запалване на свещите или повреда в кислородния сензор да доведат до прегаряне на катализатора. Напълно е възможно и повредата да се дължи на замърсено гориво, изтичане на охлаждаща течност в горивната камера, прекалено богата горивна смес, механична повреда и много други. А е възможно просто катализаторът да е остарял и да трябва да се смени с нов.

Как да се погрижите за катализатора?
Най-добрият начин да избегнете необходимостта от ремонт или подмяна на каталитичния конвертор е като следвате препоръчителния график за поддръжка. Много важно е не забравяте да проверявате регулярно визуално устройството и да не пропускате да го почиствате и промивате според указанията на производителя.
Разбира се, невинаги е възможно проблемите да бъдат отстранени с промиване и почистване и тогава се налага да бъде извършен ремонт, преобразувателя да се смени с нов или направо да се отстрани. Ако трябва да бъдем напълно откровени, доста често ремонтът на катализатора е доста скъп и цената на услугата достига почти до цената, която трябва да платите за нов. Това е и причината, поради която по-голямата част от шофьорите предпочитат да отстранят преобразувателя или да закупят чисто нов. Що се отнася до отстраняването на устройството, не ви съветваме да го правите, тъй като с премахването му ще увеличите вредните емисии и с нищо няма да подобрите работата на автомобила.

И съвсем накрая…
От всички компоненти, които съставляват автомобила, катализаторите са едни от най-важните. Тези устройства помагат за намаляването на замърсяването, превръщайки 90% вредните емисии в безопасни за здравето ни и околната среда газове. Освен това, здравият и ефективно работен каталитичен преобразувател подобрява работата на автомобила като пряко влияе върху производителността му.

.