Реклама

 

Емил Джасим е млад човек, който спокойно би могъл да измисля поредната реклама на бира, която да ви облъчва от телевизионния екран между новините и следващия епизод на любимия сериал, но не е. Можеше и изобщо да не е в България и да влага енергията си в някоя по-благодатна за развитие страна, но е тук. Засега. Ако сте си мислели, че идеалистите вече не съществуват, защото им е прекалено трудно, помислете пак. Емил Джасим не просто вярва, че може “да е по-добре”, а активно действа в тази посока. Завършил е “История” в СУ, говори с любов за Класическата гимназия и мъртвите езици, a от 9 години е… учител. И социален активист. Което в някакъв смисъл би могло да е едно и също нещо.

Въпреки (а може би заради) познанията си за “преди”, Емил Джасим гледа обнадеждено към бъдещето и активно работи за реформа в образователната ни система. Той е един от създателите на платформата за онлайн обучение u4ili6teto.bg, а също и на конкурса за млади таланти “ReporTeen”. Работи в “Център за образователни инициативи” и смята, че да си учител е нещо наистина яко, защото младите хора са “много креативни, умни и способни”.

Поговорихме си за “ReporTeen”, който започна на 1 ноември и ще продължи до 24 май, после за модернизирането на образователната система, което “е ужасно бавен процес”, за проблемите на учителите, за личната мотивация да е “тук и сега” и накрая завършихме с една анимация, която всички трябва да гледат.

Срещаме се в офиса на “Център за образователни инициативи” и докато Емил набързо и съвсем между другото е проверил общата ми култура, научавам повече за “ReporTeen” - конкурс за кратки филми, направени от тийнейджъри. Условието е посланията на триминутните видеа да са позитивни, защото “имиджът, който се създава на тийнейджърите в медиите, е ужасяващ”. Чудя се каква е според него причината това да е така - “Скандалът се качва, защото се чете, понеже се чете, той се репродуцира, а тийнейджърите се кефят, защото стават национално известни за един ден. Накрая оставаш с убеждението, че младите хора само се бият, ругаят учителите и т.н., а това изобщо не е вярно. “ReporTeen” е нашият опит да скъсаме този порочен кръг и да им дадем възможност да покажат на всички, че сред тях има и много талантливи и креативни хора и те изобщо не са малко”.

Всъщност конкурсът е проект на "Център за образователни инициативи" с изключителната подкрепа и идейно съавторство на фондация "Америка за България", а ексклузивен партньор е фестивалът за независимо кино “So Independent”. Наградите са апетитни - професионален клас лаптоп, професионална камера, карти за намаления в Младежки театър “Николай Бинев” и най-важното - излъчване на наградения филм на “So Independent New York” - в киното на Робърт де Ниро. И - пътуване на победителя до там.


Оказва се, че идеята за този конкурс отлежава три години, преди “да намерим правилния филмов фестивал, с който да си партнираме”. Емил Джасим измисля “ReporTeen” заедно с Цветан Цветански - председател на управителния съвет на “Център за образователни инициативи” и Милен Младенов - автор на видеоуроците в сайта на конкурса. Освен това успяват да привлекат и “утвърдени кинаджии - Виктор Чучков (режисьор), Ники Керезов (оператор), Мила Парушева (която в момента вече се изявява и като актриса, но всъщност е кастинг режисьор), Мирон Крумов - сценарист, и някои други, които засега ще запазя в тайна”. Планират “турне”, в рамките на което ще посещават училищата из страната, за да помогнат на учениците да направят най-доброто, на което са способни.

ReporTeen” обаче не е просто забавен киноконкурс за тийнейджъри - той е образователен проект - “задаваме на тийнейджърите теми, които биха извикали негативни асоциации у възрастните. Свободата например - “Няма свобода, всички сме зависими”. Толерантността - “Няма толерантност, защото...”, изборът - “Изборът ни е ограничен”. Гледната точка на младите хора все още е различна - опитваме се да ги накараме да си създадат навик да мислят, преди да станат активни членове на обществото, да си задават въпроси, преди да имат позиция - например “Кой допуска да се случва това с бежанците, кой е виновен образователната система да е на такова ниво... Тогава може би нещата наистина ще се променят.”