Реклама

текст: Васил Богданов

През почивните дни в София се проведе първото за столицата и второто за България състезание с дронове. Първата надпревара бе в Кюстендил преди месец, но тя не получи широко медийно отразяване, а и броят на участниците там не бе голям.

Двудневното състезание DRONЕ RACE в зоната на амфитеатъра на Sofia Ring Mall бе от типа FPV (First Person View), което означава, че състезателите нямат пряк визуален контакт с дрона и препятствията по пътя му, а виждат само това, което им показва камерата на летателния апарат. Класирането е според това кой ще направи най-много обиколки по трасето за три минути.

В разгара на втория състезателен ден разговаряхме с трима души, които са се посветили доста сериозно на този прохождащ спорт. Няколко часа по-късно двама от тях се озоваха на подиума за награждаване.

Антон Пулийски
29-годишен юрист, който от една година се занимава с дронове. Бил е сред публиката на световното първенство в Дубай през месец март.

Каква марка е дронът ти?
Няма марка, защото сами си ги сглобяваме. Един от най-важните параметри е диагоналът между две перки. В случая той е 250 мм. Всички участници в състезанието са с такива машини или дори по-малки, защото се гони бързина и маневреност.

За колко време можем да се научим да управляваме дрон?
Ако е без очила, т.е. имате директен поглед към машината – за няколко дни. Иначе е нужен месец, за да станете безопасен за себе си и околните.

Кое е най-опасното при дроновете?
Перките се въртят с голяма скорост. Тук например оборотите са 25 000 в минута и може да се стигне до сериозни травми. Хората си купуват дрон и веднага отиват в кварталната градинка, за да го пробват, което е доста рисковано.

Колко скъпо е това ново хоби?
Ами една хубава батерия струва около 40 лева, а издържа 5-8 минути. Ако искаш да се упражняваш един час, ти трябват 8-10 батерии – значи към 400 лева само за батерии.

Какви са впечатленията ти от световното в Дубай?
Там мащабите са други. Наградният фонд бе 1 милион долара, а организацията – впечатляваща. Първата награда от 250 000 долара взе едно 14-годишно хлапе от Англия.

Тодор Витанов
31-годишен икономист, който след шест години търгуване на световните борси вече е сменил попрището и „по цял ден се занимавам с дронове“. Именно той спечели състезанието.

Как се запали по тези машинки?
Преди 2-3 години пробвах едно хеликоптерче и се запалих много. После пробвах дрон и още повече ми хареса. Сега хобито ми вече е и професия. С още двама души сглобяваме, продаваме и поддържаме дронове чрез сайта ни www.ledge-team.com

Колко струва една състезателна конфигурация?
Около 2000 лева. Дронът и дистанционното са по 500 лв., а за очила, батерии и зарядни устройства отиват около 1000. Говорим за доста хубави машини. Ако трябва да сме точни, дрон не е най-правилната дума. Това са мултикоптери, в случая – квадрокоптери, защото са с четири перки. Дронът е безпилотен самолет, който се използва най-вече за военни цели, но думата така навлезе в ежедневието, че и ние си наричаме машинките дронове.

На каква честота работи дистанционното?
На 2,4 GHz, а видеото е на 5,8 GHz.

 

Григор Григоров-Гришо
29-годишен машинен инженер, който завърши втори в крайното класиране

Как се запали по дроновете?
Претърпях тежка катастрофа с мотоциклет и лекарите ми забраниха да карам. Все отнякъде трябва да си взимам адреналина и това се оказа чудесен вариант. Карането без очила не ми е интересно. Запален съм по FPV пилотирането. На състезанието в Кюстендил заех второ място.

Знаеш ли каква е голямата награда тук?
Мисля, че е поощрителна. Така и не попитах (смее се).

Какъв съвет ще дадеш на хората, които проявяват интерес към това хоби?
Да си вземат дрон и да го карат. Свързано е с приятни емоции, защото си навън, в парка, с приятни хора. Зареждащо е!


В DRONЕ RACE участваха 18 души. Трето място зае Дилян Печев. Той, както и първите двама, Тодор и Григор, получи купа и грамота.