Защо веригите нямат да убият бакалиите

Фрагментирането на хранителния сектор е голямо, но разнообразието всъщност е илюзорно

Реклама

Ако пътувате из САЩ, ще видите, че има огромно разнообразие от начина, по който хората говорят до начина, по който пазаруват. Ако трябва да сме по-точни - има огромна вариация в регионалните супермаркети и техните географски граници, въпреки че съдържанието им от зърнени храни до супи в общи линии е идентично.

Toshiba представи в България таблета Encore с Windows 8.1

Според доклад на американското министерство на финансите, 10-те топ супермаркет-вериги притежават само 35% от магазините за хранителни стоки и контролират 68% от търговията с хранителни продукти. В тази статистика обаче не отчита фактът, че 10-те най-големи корпорации в този бизнес държат почти 30 марки продукти.

Когато втората най-голяма компания Kroger закупи развиващата се местна компания Harris Teeter имаше въпроси тази тендениця не се е случила още преди 70 години?

Вижте тайните на Twitter

През 1930-те A&P (Great Atlantic & Pacific Tea Co.) не е била просто най-голямата верига за храни в Щатите, но и в целия свят.

Компанията е притежавала почти 16 хиляди магазина и е доминирала на пазар по начин, който няма аналог в историята на бизнеса. В момента населението на САЩ е двойно по-голямо, но компании като Dunkin Donuts и Walmart няма дори една пета от обектите, които A&P са притежавали в най-силните си години.

Какво да очакваме от технологиите на бъдещето

Днес може да се каже, че фрагментираният пазар за хранителни стоки в САЩ е директен резултат от развитието на A&P. Компанията се адаптира към ерата на супермаркетите, премина успешно към по-големи обекти, но стратегията им се провали, когато те не успяха да се присопособят към тенденцията за разселване на населението в предградията и епохата на разпръснатото строителство. По-малки, но по-гъвкави компании се възползваха от това и в последствие бившият лидер на пазара банкрутира.

Частните затвори са невероятен бизнес в САЩ

Две неща се случиха в този бизнес в изминалите десетилетия. Първо - случиха се серии от сливания, които доведоха до създаването на мега-корпорации за хранителни стоки, които обединиха регионални марки. Така Ahold, които държат Giant, Stop & Shop и Peapod се сляха с Safeway, собственици на местните Vons и Dominick’s.

Така че, индустрията е фрагментирана, но разнообразието е илюзорно.

Може ли легализация да спре нарко-бизнеса в Мексико?

Второ, Walmart се изявяват като наследници на A&P и поглъщат огромни дялове от хранителния пазар, благодарение на ниските си цени, многото продукти и т.нар. “магазини за всичко”. Днес Walmart продава около 30% от хранителните стоки в САЩ, като те генерират близо половината продажби на търговеца-гигант

Но стратегията на Walmart да стандартизира регионалните бизнеси, според собствените си разбирания, може да им изиграе лоша шега.

Размисли от магната Джордж Сорос

За Kroger, които се явяват най-големия съперник на Walmart, няма смисъл да променят един успешен регионален бизнес като Harris Teeter.

От друга страна, лоляността към марката, която предизвиква тяхната политика и успешното адаптиране към всеки местен пазар, са най-добрата им защита срещу офертите на Walmart.

Когато стачките са наложителни

Kroger изкупува супермаркети, но не променя тяхната идентичност- това помага на хората продължават да купуват от места, с чиито вид и политика са свикнали.Това няма как да стане, ако навсякъде имената на магазините се сменят на Kroger и компанията-майка наложи нейния стандарт.

Размишленията на Уорън Бъфет

Това не е по-различно от популярната стратегия от американската индустрия за майонеза: откакто Best Foods закупиха Hellmann’s през 1932г. компанията поддържа двете марки и тяхната идентичност. Просто едната продава на изток от Скалистите планини, а другата - на Запад.