Джордж Карлин - комедията никога няма да стигне толкова далече

Покойният американски комик и писател Джордж Карлин (George Carlin) беше много повече от всичко, което пишеше във визитката му

Реклама

Джордж Карлин не стана известен, защото беше най-добрият комедиант в историята, нито защото беше най-наблюдателният зрител от първия ред на ежедневния маскарад. Американският комик, актьор и писател беше съвкупност от ръбове, които очертаваха с десетилетия ярката му фигура му в развлекателната индустрия зад Океана.

Ръсел Бранд е лошото дете на модерна Великобритания

Той беше вироглав, остроумен, харизматичен, начетен, войнстващо саркастичен и очевадно артистичен майстор на думите. Пътят му от най-обикновената комедия на 1960-те до иронично-сериозната територия “Карлин” в края на живота му едва ли щеше да е възможен, ако той не беше успял да се справи с най-хлъзгавия враг на всеки индивид - ужасното, дебело, слузесто его.

Стенд-ъп комедията има трънлива история

Карлин разбираше отлично, че е просто човек и се дразнеше на всички, които са първо политици, търговци, актьори, модели, съпрузи, граждани и... всички останали етикети, които се налепят по човека в житейския му път. Историята на този Дон Кихот с микрофон в ръка не е нито твърде забавна, както подобава на комедиант, нито твърде драматична, както подобава на писател. Може би, защото Карлин беше първо човек.

 С главата в стената

Джордж Карлин е роден на 12 май 1937г. в Ню Йорк в католическо семейство, което не предвещава нищо от това, което ще се случи с живота му.

Абсурдните агенти на ЩАЗИ

Родителите му се развеждат, когато той е само на два месеца и Карлин остава да живее при майка си, което има една добра и една лоша страна. От много малък Джордж се научава от майка си да различава и запаметява особеностите и странностите на английския език, което ще му помогне по-късно в кариерата му. В същото време отношенията помежду им са много зле и той на няколко пъти бяга от вкъщи.

Съветски пин-ъп в наши дни

В училище той редовно печели наградите за актьорство майсторство и още тогава талантът му блести, но Карлин е твърдоглав по ирландски и на 15 напуска учебната система. Въпреки католическата среда, в която е израснал, той не се чувства уютно във водите на дисциплината, но по ирония на съдбата се оказва потънал до шия именно в тях. Карлин постъпва във военновъздушните сили, където става техник в радарна част. През 1957г. той е изритан от войската като “непродуктивен”, а за времето си в американските ВВС той три пъти е бил на военен съд, без да се броят останалите му провинения. Странно е как след това, той доброволно нахлузва костюма и вратовръзката, за да стане поредния добре изглеждащ комик в навечерието на контракултурата.

 

Комик без намордник

 Кариерата на Карлин започва изненадващо традиционно за неговия темперамент. През 1959г. той сформира комедийно дуо с Джак Бърнс и двамата отиват в Калифорния. В общи линии, това е най-големият позитив на Карлин от това време, защото той започва да трупа местна популярност в баровете на Лос Анжелис.

"Монти Пайтън" се завръща!

В следващото десетилетие скечовете му се появяват в някои от най-известните телевизионни шоута  като The Ed Sullivan Show  и The Tonight Show, където става най-честият заместник на легендарния водещ Джони Карсън.  

Джони Ноксвил - човекът, който стигна до края

Дисциплината и статуквото обаче отново започват да задушават Карлин, а при него това означава, че нещо ще избухне рязко и  неочаквано. В следващите 10 години Карлин се доказва като талантлив комедиант, но не се отличава твърде много от колегите си - шегите му са забавни, но стандартни, имиджът му е костюмиран и излъскан, прическата му е достатъчно добра, че да го дават по телевизията.

The Employment е анимационен филм, който ще ви накара да се замислите

В началото на 1960-те обаче негодуванието му срещу стерилната среда е катализирано от първия истински бунтар в комедията и телевизията въобще. Лени Брус умишлено провокира консерватизма на тогавашното американско общество, употребявайки вулгарни думи по време на своите шоута. Брус е чест посетител на различни арести, който така и не си “научава урока” от властите. Може би, защото няма никакъв урок. Карлин присъства на ареста на Лени Брус за нецензурен език по време на негово шоу през 1961г. Когато нахлулите в заведението полицаи му искат лична карта, Карлин отвръща, че не вярва в личните карти на правителството и е арестуван, заедно с Брус. В някакъв смисъл Карлин продължава започнатото от Лени Брус, защото също като него е повече себе си, отколкото обикновен комик.

През 1960-те перфектните сетива на Карлин усещат, че контракултурата променя твърде много неща и някои от тях никога няма да се върнат в предишният си вид. В това число и телевизията.

Днес трудно можем да разберем как Джордж Карлин радикализира представите за телевизионна комедия, променяйки външния си вид в началото на 1970-те. Той носи дънки, дълга коса, брада и обеци, което е шокиращо за времето си. Публиката обаче харесва това освежаване на ТВ пейзажа, освен това Карлин използва начина, по който изглежда, за да се шегува със себе си, което се харесва още повече на хората.

Павел Кучински, който ни кара да се смеем докато плачем

Той окончателно и завинаги разбива табуто в ефира на 27 юли 1972г. на Летния фестивал в Милуоки. Заради изпълнението му на прочутите “7 думи, които не трябва да казваш по телевизията” той е арестуван от полицията за непристоен език. 11 години след ареста на Лени Брус за същото, Карлин отива на съд, но не е осъден. За свободното слово в хумора вече няма никакви граници, стига да има хора, които да си плащат за това.

Карлин пък експлоатира докрай мръсната магия на мръсните думички, които се събират в 49 уебстраници, описани като ”Непълен списък на неприличните думи”. Карлин разбира, че е станал недосегаем и е в територия, в която никой преди него не е бил. Успехът е като залепен за него. 1970-те години са може би най-силните в кариерата на Джордж Карлин.

Как интернет вижда Северна Корея

Той е много популярен и разпознаваем, а талантът му само удвоява суперлативите и хонорарите. Комедийният му албум FM & AM печели награда Grammy, а като заместник на Карсън на Saturday Night Live на 11 октомври 1975г. той отново играе по тъча и по негово настояване този епизод на шоуто е първият в историята му, в който водещият няма скечове.

Хип-хоп битката на историята

И точно в този момент великият Джордж Карлин, Злата уста на Америка, просто...изчезва. По-късно се разбира,че той е оцелял след първия си инфаркт.

Завръщането на Краля

Карлин се завръща през 1981г. и стремително се пуска в различни ангажименти в киното и телевизията - той участва в тийн-филма  Bill & Ted's Excellent Adventure през 1989г. и детското шоу Thomas the Tank Engine & Friends. През 1991г. има поддържаща роля във филма The Prince of Tides с Ник Нолти и Барбара Стрейзанд. Две години по-късно един от създателите на “Семейство Симпсън” Сам Саймън му помага да започне собствен ситком - The George Carlin Show, който има 27 епизода.

Български с американски акцент

Ако изключим поддържащите му роли във филми като Dogma, Scary Movie и Jersey Girl, в края на миналия век Карлин се ориентира основно към стенд-ъп комедията и литературата. Първата му книга Brain Droppings от 1997г. се продава в 90 хиляди копия и прекарва 40 седмици на върха при бестселърите на New York Times.

В последствие, книгите му са продадени в почти един милион бройки. В интервю за списание Esquire през 2001г. Карлин призна, че заради наркотиците е пренебрегнал бизнес делата си в миналото и е имал задължения към данъчните, които е трябвало да оправя в продължение на 20 години. Той твърди, че именно това го е направило по-добър комедиант, защото се е съсредоточил в комедията, вместо в безперспективна актьорска кариера.

Ужасяващо-смешната кампания на LG

Но Карлин излиза извън рамките на стандартната комедия, обособявайки свой собствен стил, който включва много повече от забавни шеги и скечове. Карлин твърди, че материалът му се дели на три части - “малкият свят”(наблюдателен хумор), “големият свят” (социални коментари) и особености на английския език като всички те са включени  в общата тема за “човешките глупости”. В реториката на Карлин това включва убийства, геноцид, война, корупция, религия и пр. Шоутата му стават известни като нещо средно между забавна програма и сатирична проповед. Уникалният му микс от традиционен стенд-ъп и социални коментари става запазена марка в късните му години.

 Карлин е точният човек за тази работа, защото той е имал възможността с очите си да види скоростните социално-политическите процеси в Америка през 20 век и това е наредило в главата му финална картина на тоталната патова ситуация. Буйният му характер, острият му език и напредващата му възраст само го правят още по-нападателен. В своите шоута той отдава голямо внимание на проблеми в западната култура като обсебването от славата, консуматорската култура, консервативните християни, корпоративният контрол, политическите престъпления, отглеждането на децата, новините, слепият патриотизъм, сексуалните табута.

Три месеца преди смъртта си Джордж Карлин заявява, че е на Земята “заради шоуто”. Но шегата тук има горчив вкус, защото той не изглежда като да се забавлява, а по-скоро като отчаяно да се опитва да предаде някакво познание и опит на публиката.

 

Карлин не се успокои дори в края на живота си. Той започна да прави шоута в хотел в Лас Вегас през 2005г, но бързо бе уволнен. Причината: представлението му изобилства от черен хумор, а Карлин се оплаква, че иска да се “върне на Изток, където са истинските хора”. Той казва: “Хората, които ходят в Лас Вегас, трябва да се замислят дали имат някакъв мозък. Да пропътуваш хиляди, хиляди километри, за да дадеш парите си на някоя голяма корпорация е доста тъпо. Винаги виждам тук тези скапани типове без никакъв мозък ”. Когато от публиката някой му извиква да не ги обижда, Карлин отвръща: “Благодаря за това, каквото и да е. Дано е позитивно, а ако не - да го д*хате!”.

Екшън, моля!

Той  е уволнен, а по-късно става ясно, че ще се лекува от зависимост към алкохолизъм и болкоуспокояващи. Карлин се завръща на следващата година с Life Is Worth Losing по HBO и изглежда доста по-свеж, за разлика от темите му - самоубийства, природни бедствия, канибализъм, геноцид, жертвоприношения, заплахи за гражданските права в Америка и... теорията му, че хората са по-низши от животните.

По време на последното си  шоу за HBO  It's Bad for Ya през 2008г. той говори за “американската простотия”, правата, смъртта, остаряването и отглеждането на децата. Той казва на аудиторията да забрави глупостите и да се “наслаждава на карнавала”. Карлин вероятно е преживял една от големите трагедии на известните комици - хората приемат думите му като шега, като част от репертоара, като професионално изиграна провокация за тяхно забавление. Което означава, че “карнавалът“ просто продължава шеметните си обиколки в кръг, което толкова много го дразни.

Джордж Каплин почина на 22 юни 2008г. от сърдечна недостатъчност на 71-годишна възраст. Преди това, в продължение на десетилетия той беше преодолял три инфаркта, артимия и сърдечна недостатъчност. Два пъти претърпя операция за разширяване на артериите. Според желането му, той е кремиран, прахът му е разпръснат и никаква църковна служба не се състояла. Защото, по-думите му, той предпочита да се моли на слънцето, отколкото на Бог. Дори Джо Пеши е по-добре, отколкото Бог, както казваше самият той...