Apple: революцията е отвътре

Подигравките за твърде малко иновации от Apple идват от хора, които принципно не разбират, че времето на компютрите вече e нова ера – не на процесорите, а на софтуерните функции

Реклама

Началото на юни е моментът, в който Apple организират своята годишна среща за разработчици WWDC в Сан Франциско. Събитието е с платено участие и капацитет от 6000 гости, 5000 от които са с билет на цена от 1599 долара. Когато стана ясно, че тазгодишният WWDC ще се случи на 10 юни, билетите за конференцията са се разпродали за 71 секунди. Това обяви от сцената Тим Кук, изпълнителен директор на Apple. Тази статистика е показателна за значението на Apple през 2013 година и позиционирането му в близките години като компютърен концерн от бъдещето.

Преди WWDC се говореше, че Apple ще представят телевизор, нови лаптопи, спортен часовник, както и нови версии на iPhone и iPad. Съвсем между другото се коментираше и вероятността за нови версии на операционните системи MacOS за компютри и iOS за смартфони и таблети. Както се оказа, вниманието на технологичните медии, фокусирани както винаги върху “желязото”, а не върху смисъла, остана без награда. Apple наистина показаха обновеното моделно семейство на Macbook Air, но разликите де факто касаят появата на новото семейство процесори на Intel Haswell, обещаващи ново поколение интегриран графичен чип, 50% по-висока енергийна ефективност и поддържка на новия мрежов стандарт 802.11ac. Във всеки друг показател тези лаптопи са практически същите както досега. Промените по професионалния компютър Mac Pro говорят по-скоро за маркетингово усилие по посока на този инструмент, отколкото на обективна нужда. С иновационния си дизайн и анонса, че този компютър ще се произвежда в САЩ, Apple де факто преследват по-скоро цели като устойчив имидж и национално отговорно производство. Но така или иначе, в крайна сметка в Сан Франциско не видяхме нито телевизор, нито нови таблети и смартфони, нито спортен часовник.
Вместо това, в Сан Франциско Apple демонстрира почти финална версия на новата си операционна система MacOS 10.9, разработвана с кодовото име “Mavericks”. Това е съществен анонс във времена, в които компютрите са еднакво добри в последните 3-5 години. Продажбите на нови РС-та и лаптопи стагнират не защото хората са по-бедни или таблетите им харесват повече. Напротив – продажбите на таблети демонстрират покупателната способност на населението и желанието за иновации в клиентите. Компютрите не се продават както преди, защото просто нямаме обективна нужда от нов компютър. Старият компютър, ако е купен в последните пет-шест години, работи чудесно. В този смисъл Apple демонстрират разбирането си за иновации в потребителските навици чрез налагането на нови и по-добри версии на софтуера си. А в крайна сметка, това може да бъде и единствената логична причина да подмените 7-годишния си лаптоп с по-нов – старият хардуер все пак има своите ограничения.
Другата голяма новина от събитието в Moscone Center беше iOS7. Вместо нов телефон, Apple демонстрират изцяло нов подход към ергономията на използване на смартфон. Тази промяна е по-голяма революция, отколкото например появата на новия Samsung Galaxy S4 спрямо предшественика му Galaxy S3. Новият iOS е и първият проект на великия Джонатан Айв, който е в основата на всички графични и естетически концепции на Apple в последните 15 години. Aйв пое разработката на потребителските интерфейси на iOS и MacOS миналата есен, като с идването мнозина предрекоха революция в потребителското изживяване.
Затова, дори да прочетете някъде, че Apple са имали разочароваща презентация, че са показали неща, които Android/PС имат от година и половина или че нямат нищо ново при компютрите, не вярвайте на тези спекулации. Apple всъщност последователно променят начина, по който ще възприемаме компютрите в следващите години. И събитието в Moscone е само началото.