Реклама

Имате ли песни, които ще ви пробуждат, докато не заспите завинаги? Не говорим за алармата на телефона ви, а за имплантираната аларма в сърцето ви, която се задейства, когато чуете дадена песен.

Тук преди една седмица новината за предстоящото поредно гостуване на Влатко Стефановски в България (28 ноември, Sofia Live Club) ме запрати в старините на спомените – онези, които връщат не в дядовата, а в бащината къща... все там. Преди повече от 10 лета на раирания фон от есенната щора в хола прахта танцуваше под звуците на "Gypsy Song" в изпълнение на Балкански коне.

Като дим в комина, детството отмина и години по-късно разбрах, че песента е много по-стара от интереса ми към нея и е от саундтрака на македонския филм „Циганска магия” (1997). Бях слушала “Mesecina” преди да гледам "Ъндърграунд", "In The Death Car" преди "Аризонска мечта“, "Двама" преди "Козият рог” и дори бях играла сиртаки преди въобще да разбера, че популярната мелодия е написана за "Зорба гъркът".

Секоj од нас има своja звезда
Што го прати дур е жив

"Всеки от нас има своя звезда, която го води, докато е жив..."

Яхнах си звездата и подгоних мечтата филмовата музика от Балканите да е известна, колкото моите спомени за първите ми сблъсъци с нея са за мен. Затова днес слушаме музиката от филмите на Балканите – емблематични и/или лични саундтраци.

* Музика от човек на Балканите - по името на последния филм на Мирослав Момчилович ”Смърт на човек от Балканите”

Македония/ Кирил Джайковски за "Бал-Кан-Кан" - Един от най-актуалните македонски дижеи, който тази година ни разбърка чарковете на EXIT, е създателят на музиката към филма "Бал-Кан-Кан“. Парчетата на г-н Кирил за филма на Дарко Митревски са разностилови, но винаги "балкански”.

В актуалното си творчество Джайковски не се притеснява да бракосъчетава местните звуци с електронните си ритми, а в саундтрака на "Балканкан" е успял да вкара в свещения съюз на песента характерните балкански ритми с фънк, блус и... какво ли още не.

Сърбия/ Горан Брегович за "Циганско време”, "Аризонска мечта” и "Ъндърграунд”  - Три колаборации между Брегович и Кустурица и трите заковават десетки едновременно в мишената на историята на филмовата музика и в тази на историята на киното от Балканите.

Музиката на Брегович за трите филма е произлязла като от два различни мозъка, но в една и съща глава.

Стрибор Кустурица за "Завет"

"Син на татко си" е голям комплимент, когато става въпрос за семейство Кустурица. Стрибор е барабанист в The No Smoking Orchestra – бандата на баща му, но в "Завет" родителят е отстъпил крачка встрани и е дал творческа свобода на сина си за създаването на музиката към филма.

И музикалното творение на наследника по нищо не отстъпва от филмовото на таткото, а дори го допълва и подсилва... облича го! И колко си отиват само – копчето на дрехата и дрехата на копчето.

 

Гърция/ Микис Теодоракис за "Зорба гъркът" - Най-емблематичната за Гърция мелодия, както и танцът към нея, са създадени за филма "Зорба гъркът". Прословутото сиртаки първоначално се казвало „танцът на Зорба”, защото именно във филма се изпълнява за първи път от Антъни Куин. Хореографията на Йоргос Провиас нямаше да е възможна без музиката на Теодоракис.

 

България/ Мария Нейкова за "Козият рог" - Сърцераздирателни са експериментите, които различни изпълнители на малки и големи сцени, си правят с тази песен на Мария Нейкова от години. Не, защото е невъзможно да бъде изпята, а защото е трудно бъде постигнато изпълнение, което да предава същата емоционалност, като оригинала.

Филмът и песента са свързани и двете тежат една на друга. Тази тежест явно не е по силите на всеки...

Стефан Вълдобрев за "Светът е голям и спасение дебне отвсякъде"

Подобно на самия филм, саундтракът към „Светът е голям и спасение дебне отвсякъде” сам по себе си е удоволствие. Можете да се убедите в Bandcamp страницата на Стефан Вълдобрев.

Песните изиграват филма, създавайки атмосфери, хора, движения и изражения с всеки звук.

Кирил Добрев за "Кецове"

Филмът си заслужава саундтрака и обратното. В случая с "Кецове" комплиментите са и за двете. Кирил Добрев създава целия саундтрак на един от най-успешните български филми през последните години, заради който и щерката на Чарли Чаплин нахлузи кецовете.

Основното парче във филма се изпълнява от Филип Аврамов и бе номинирано в три категории на наградите на БГ Радио през 2012-а. 

Селекцията на моя музикален полуден подлежи на критика и допълнение в коментарите под този материал. Не (се) щадете!