Реклама

 

Мексиканският мюрълизъм е един от най-забележителните и самобитни изкуства в съвременната култура. Роден в безизходица и излишество от културна енергия, неговите следи днес се разпростират из двете Америки.  

Корените на мюрълите

Мексико е място, където развитието на изкуство като мюрълизма е имало сериозни предпоставки за възникване. Традицията на рисуване по стените е съществувала още от прадедите на мексиканците - цивилизацията на олмеките. Така че художественото изразяване на открито не е било нещо ново по тези места и се развива с вековете. Мюрълизмът като култура и социално движение се формира през втората половина на 19 век и съвпада с големите социално-политически проблеми в Мексико по това време.  

Дали легализацията може да спре организираната престъпност в Мексико

През 19 век Мексико е в жесток феодализъм, докато Европа вече е в разгара на индустриалната революция. Върхушка от малцина притежава по-голямата част от парите и земята, а президентът Порфирио Диас е затегнал до краен предел режима си. Средна класа на практика липсва, а селячеството пък не притежава собствена земя и се бори за оцеляването си. Докато напрежението започва да се покачва, за първи път в изкуството започват да се прокарват социални препратки към положението в страната.

В Мексико знаят и как да правят автомобили

Любопитното е, че именно правителството на Порфирио Диас е причината за зараждането на класическия мюрълизъм в Мексико. Властта подкрепя културното развитие и подпомага художествената академия “Сан Карлос”, а мнозина артисти заминават да учат в чужбина. По това време идеята на правителството е мюрълите да бъдат имитации на по-известни творби, но ситуацията в Мексико не предвещава просто копиране. По това време Херардо Мурийо, по известен като Dr. Atl, организира първата изложба само с мексикански автори, които рисуват по теми от социалната несправедливост до националистически лозунги.

Banksy води същата битка за справедливост по градските стени

Неизбежното се случва и през 1910г. избухва Мексиканската революция. Бунтът е срещу режима на Диас като цяло и няма единно командване, а страната потъва в гражданска война в следващите десет години. Пропагандните мюръли са в в своя пик и войната се води и по стените на селищата. През това време интелектуалците се борят на собствен фронт и група от тях, сред които Антонио Куро, Алфонсо Рейес и Хосе Васконселос, започват да промотират една популистка философия, която съвпада с политическата сатира в работите на Dr. Atl и в последствие инспирира големите майстори на мюрълите.