Реклама

Логично идва въпросът какво ще се случи с надпреварата, която е оставила отпечатък в историята с невероятни изпълнения на велики пилоти като Шумахер, Фанджо, Сена или с епичната битка до последната секунда между Фетел и Алонсо за шампионската титла през миналата година.

И докато бъдещето на Формула 1 изглежда все по-определено от засилената роля на хибридното задвижване, все по-често става дума и за алтернативни състезания. Като Формула Е – болиди, задвижвани изцяло с електричество.
По план първият сезон на надпреварата би трябвало да стартира през септември 2014 година и да продължи до средата на 2015.

Директорът на Формула Е Алехандро Агаг е сигурен, че водещите отбори от Формула 1, Индикар и GP 2 в близко бъдеще ще се присъединят към ''новото автомобилно семейство''.

В надпреварата ше участват 10 отбора, като всеки от тях ще има по двама пилоти (възможно е те да бъдат както мъже, така и жени). Засега заявка за участие обаче са дали само три - Drayson Racing, който е подпомаган от бившия министър на науката на Великобритания лорд Пол Дрейсън, China Racing и водещият тим в сериите Индикар - Andretti Autosport. Араг изрази увереност, че бройката ще бъде попълнена в следващите месеци.

Подобно на отборите, състезанията също ще бъдат 10 на брой. Те ще се провеждат по улиците на градове от цял свят - Лондон, Рим, Лос Анджелис, Маями, Пекин, Рио де Жанейро, Буенос Айрес, Путраджая, Банкок и Берлин, като трасетата ще бъдат с дължина между 2.5 и 3 км.

Всеки старт от Формула Е ще бъде предшестван от едночасова официална тренировка, която ще помага на пилотите да се запознаят отблизо с особеностите на пистата. Правилникът позволява използването на два болида от един състезател, а максималната мощност е 270 конски сили (200 kW). Официален доставчик на гуми за Формула Е пък е Michelin.

Квалификацията традиционно ще определя стартовата решетка за самото състезание. Пилотите ще се борят за постигането на най-бързо време в рамките на максимум четири обиколки, като този път на тяхно разположение ще бъде само една кола.

Стартовете ще бъдат с продължителност от около час, а отборите ще бъдат задължени да спират два пъти в бокса. Трябва да отбележим, че по време на състезанията, мощността ще бъде ограничена на 180 к.с. (133 kW). Разликата с тренировките (270 к.с.) обаче няма да се губи, защото пилотите ще използват системата "Push-to-Pass'' при изпреварване.

Предвижданията са колите в новата надпревара да ускоряват от 0 до 100 км/ч за около 3 секунди. Максималната скорост, която ще бъде разрешена, пък е 225 км/ч.

"Тези вълнуващи серии ще предложат представление за зрителите и нова възможност за оценяване значимостта на чистата енергия, мобилността и устойчивостта. ФИА определено гледа към бъдещето", казва Жан Тод, президент на Международната автомобилна федерация.

Формула Е - един начин да се насладим на любимия си спорт, но в синхрон с природата и с бъдещето.