EXIT не е само музика

Владимир Водалов от организацията на най-големия фестивал на Югоизточна Европа - EXIT разказа за събитието, свободния даунлоуд и музиката на 21 век.

Реклама

В днешно време се говори много за това как големите компании имат изграден имидж, върху някаква история. Джак Даниелс е босът на уискито от Кентъки от незнам-си-коя-година, McDonald`s пък си имат най-мразения анимационен герой в света. Първоначалната идея сега дава храна за концепции на пиарите и маркетинговите отдели. В известен смисъл идеята вече работи за тези хора. А какво става, ако хората продължат да работят за идеята, вместо това?
 

Едва ли има по-подходящ човек да ни каже това от Владимир. Той е в организацията на музикалния фестивал EXIT в Нови Сад, Сърбия, от самото му стартиране и беше гост-лектор на ONFest 2013 през миналия уикенд. От него разбрахме, че историята зад EXIT е зашеметителна и започва още от името на феста.
 

„Фестивалът се казва EXIT (изход). Това е добър маркетингов ход, защото думата се разбира навсякъде по света. Добре е да дадеш на един бранд име, което е разбираемо от всички.“ Както всичко, което Владимир ще каже в това интервю, тълкуването на думите му изисква разбиране на една наситена метафоричност. Екзитът не е бягство, просто законно право да потърсиш по-добро съществуване. „Опитахме се да създадем събитие, което е изход за младите хора от неприятни ситуации. Изход навън, за да им покажем, че има път към по-добър живот, бъдеще и всички метафори, за които можете да се сетите за светлината и края на тунела. Изход към нещо по-добро. Не става въпрос за бягство, а за движение към нещо, което е по-добро от сегашното.“

Директорът на ONFest Мартин Кадинов също имаше какво да каже

Фактът, че фестивалът се оказа толкова устойчив на ветровите място за бизнес като Балканите донякъде се дължи на самите му корени. EXIT не е възникнал като музикално събитие. Било е част от истински бунт на личността. „Не искам да говорим много за политика и до колко е свързана с неща като войната.“ казва Владимир „ Не беше това. Бяхме млади, а по това време беше режима на Слободан Милошевич, който беше репресивен, в действителност. Когато си млад , си млад само веднъж. Затова когато си млад си много смел, умен, страхотен човек!“


 

EXIT наистина е започнал като своеобразен бунт срещу системата. Съпротивлението обаче черпи енергия от музиката и не търси жертви, а съмишленици. „Както Боб Марли е казал:Особеното на музиката е, че когато те удари, не чувстваш болка.“

Ние искахме да извикаме силно нашето съобщение. Искахме хората да се борят за бъдещето си, но не и някой да бъде наранен.“

В такива условия се е калил духът на EXIT. Пацифизъм по време на социална криза или крайна необходимост да се освободи парата от всички глупости? „В началото започна от социалната обстановка, от необходимост.“ разказва Владимир „Ние запазихме този дух през годините. Сега в програмата на феста са застъпени други идеи, свързани със социална тематика. Има много проблеми в обществото, както и на планетата, а вероятно и във вселената. Не можете да ги оправите всичките, но можете да се опитате да започнете с първата, после с втората и така...“
 

Музикалната част от фестивала е ясна. Всяка година там изпълняват някои от най-големите имена в музиката. По интересно е по какъв начин по-точно събитие от мащаба на EXIT се е ангажирало със социални и еко-каузи.
 

Мартин Михайлов от Строежа разкрива подробности около българската музикална сцена

"Опитваме се да намерим някакъв проблем, който свързва нас в Сърбия и съседните държави. Тази година, например, започнахме да садим дървета. Стана много добре - двама от артистите на фестивала засадиха две дървета и това е начало. Следващата година ще станат повече. Винаги е добре да засадиш дърво.“ обяснява Владимир и продължава „Но само това не стига. Трябва да имаш лекции, материали, някакъв начин да стигнеш до младите. Те бързо се учат, но трябва да имаш да им кажеш нещо, да бъдеш истински и да направиш нещо, за да чуят и да се променят. Младежта винаги е по-умна. По умна е от нас, защото иначе нямаше да има никакъкв смисъл в бъдещето. Защото всички деца трябва да бъдат по-добри от родителите си.“


 

Разбира се, EXIT e свързан и с това да образова младежите политически, за да могат те да отстояват права като тези на размяна на информация и свобода на словото. Когато разберат за група от хора, чийто идеи съвпадат с тези на фестивала, Exit им дават възможност да разпространяват посланието си в рамките на събитието. Фестивалът обръща специално внимание на младите изпълнители – „Ако си хлапе с китара и искаш да направиш нещо - как да го направиш? Опитваме се да образоваме.“
Владимир наистина го мисли и изпитва искрен респект към младото поколение. „Аудиторията ни е млада,но много умна“ казва той „Така че, се опитваме да им покажем, че тяхното познание е ключът към постигането на всичко.“
 

 

 

Когато става въпрос за резултатите от подобен поток от информация към феновете на фестивала, той отново е красноречив: „На колко групи сме помогнали да отидат някъде и колко групи са свирили при нас?

Дени Мароски от македонския музикален фестивал ТАКСИРАТ също разказа любопитни неща

Ако пък си искал да научиш нещо - колко хора са дошли на лекциите, на дискусиите, които организираме, и колко от тях се опитват да правят същото и да предадат познанието другаде? Това са просто числа, от една страна винаги трябва да ги имаш. Но всъщност, ние засадихме две дървета, вероятно ще засадим още много следващата година. Точна цифра не може да се изчисли.

По важното би било, ако си зададем въпроса – ами, ако можем да просветлим хиляди млади умове, така че те да имат увереността, че да засадиш дърво е добро. Защо? Защото някой ми го е казал? Не, не слушайте никого!

Почувствайте какво е правилното. Но искам да засадя дърво, защото дърветата са добри за нас и трябва да са там, където са. Представете си това – ако дърветата създаваха Wi-Fi, тогава всички щяха да садят дървета и щяхме да спасим Земята! Много е жалко, че дърветата произвеждат само въздух!..“

EXIT стартираха и онлайн лейбъл за свободен даунолуд на музика. Идеята е била разработената медия EXIT да подкрепи с имиджа си изгряващи артисти. Това е още малко помощ, освен голямата сцена, до която новите банди имат достъп. Според Владимир, всички фестивали работят с младите изпълнители и „това е добре, защото всичката музика, всички банди и артисти са градина, от която късаме плодове. Ако не се грижите за градината си, няма как да имате плодове! Трябват ви нови артисти, стилове, всичко ново.“

 

 

В сайта може да ъплоудва всеки артист. Ако си музикант можеш да бъдеш видян от хиляди хора, но музиката ти трябва да е безплатна за тях. „Това е за теб, защото имаш поне една медия в Мрежата, която те промотира.“ допълва Владимир.
 

Вижте снимки от тазгодишния ONFest

Като стана дума за свободен даунлоуд винаги има много въпросителни. Така или иначе, нещата очевидно отиват към crowd funding. Владимир обаче е категоричен:“ Музиката трябва да е безплатна и, вярвайте ми, тя ще бъде.“

„В бъдеще вероятно ще направим нещо като смартфон/смартtv и всички медии ще се слеят в едно - телевизия, радио. Това вече се случва, но в бъдеще ще има една силна медия.

Артистичните произведения все ще са много достъпни и още ще има хора, които ще искат да облагат музиката. Но не можеш да спреш свободния даунлоуд. Особено в някои стилове публиката е част от творческия процес, какъвто е случая с диджеите и електронната музика. Представете си, че направите нещо и трябва да платите за него?

Ерол от Уикеда за юбилея на Уикеда и къде отлетяха последните 15 години

Представете си, че слушате дълги песни. Любимата ми песен на Led Zeppelin е много дълга – почти 8-10 минути. Трябва да слушам кратки пънк песни,защото нямам пари да слушам любимата си песен ли? Това е абсурд! Особено, когато си млад, младостта и парите не вървят ръка за ръка, така че защо някой трябва да бъде лишен от изживяване като музиката, защото някой иска да спечели нещо.“
 

 

 

По принцип дотук достига всеки монолог за свободния даунлоуд. Но в наши дни вече се очертават пътища. „Артистите трябва да спечелят нещо, но си представете какъв процент от един долар, който давате, отива за тях. Помислете за другите начини, по които те могат да печелят.“

Manu Chao помете София с мощен концерт

Владимир отива по-далеч и взема за пример теориите, че човечеството вече има източник на неизчераема енергия, но той е задържан, за да печелят големите петролни компании. „ Чувствам същото, когато слушам как всичката музика винаги трябва да е платена.“ казва Владимир „Аз вярвам, че на всеки трябва да се плаща, защото всеки заслужава достоен живот и това не е въпрос, на който лесно мога да отговоря. Но силно вярвам, че музиката трябва да е безплатна.“
 

Може би, поради този начин на мислене EXIT събира огромна аудитория всяка година. Владимир я описва в три думи като „Млади. Свежи. Страхотни.“ Тези млади, свежи и страхотни хора са бъдещето на музиката на 21 век.

Кой ли от фронтмените на нашето време ще гостува скоро в Нови Сад?

„В 21 век ще се съберат в едно всички неща в музиката, които са правени преди, и нещо ново, иновативно. То ще изглежда на някой човек от 20 век като някакъв хаос. Но ще изглежда хаос само отдалеч. Ако се приближиш към него, ще видиш колко умно са наредени тоновете и колко работа са вложили артистите... Мисля, че музиката на 21 век ще е много комплексна.“

След всичко това, изглежда излиза, че EXIT не е дори изход. По-скоро е вход към нещо по-добро. Например - музиката на 21 век.