Информация относно реда и условията за подаване на сигнали до „БТВ Медиа Груп“ ЕАД чрез канал за вътрешно подаване на сигнали за нарушения
(по смисъла на Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения)
Кои лица могат да подават сигнали
Сигнализиращо лице е физическо лице, което подава сигнал с информация за нарушение на българското законодателство или на актове на Европейския съюз, които застрашават или увреждат обществения интерес, станала му известна при или по повод изпълнение на трудовите или служебните му задължения или в друг работен контекст, в качеството му на:
- работник по смисъла на чл. 45, пара. 1 от Договора за функциониране на ЕС, включително работник, служител, държавен служител или друго лице, което полага наемен труд, независимо от характера на работата, от начина на заплащането и от източника на финансирането;
- лице със статут на самостоятелно заето лице по смисъла на чл. 49 от Договора за функциониране на ЕС, включително лице, което полага труд без трудово правоотношение и/или упражнява свободна професия и/или занаятчийска дейност;
- доброволец, платен или неплатен стажант;
- съдружник, акционер, едноличен собственик на капитала, член на управителен или контролен орган на търговско дружество, член на одитния комитет на предприятие;
- лице, което работи за физическо или юридическо лице, изпълнители, негови подизпълнители или доставчици;
- лице, чието трудово правоотношение предстои да започне или лице, което предстои да сключи договор за предоставяне на всякакъв вид услуга в случаите, в които информацията относно отношенията е получена по време на процеса на подбор или други преддоговорни отношения;
- работник или служител, както и всяко друго лице по т. 1 - 5, получило информацията в рамките на трудово, служебно или друго правоотношение в рамките на работен контекст, което е прекратено към момента на подаване на сигнала.
За какви нарушения могат да се подават сигнали
Сигнали могат да се подават с информация за:
- нарушения на българското законодателство или на посочени в приложението към закона актове на Европейския съюз в областта на:
- обществените поръчки;
- финансовите услуги, продукти и пазари;
- предотвратяването на изпирането на пари и финансирането на тероризма;
- безопасността и съответствието на продуктите;
- безопасността на транспорта;
- опазването на околната среда;
- радиационната защита и ядрената безопасност;
- безопасността на храните и фуражите, здравето на животните и хуманното отношение към тях;
- общественото здраве;
- защитата на потребителите;
- защитата на неприкосновеността на личния живот и личните данни;
- сигурността на мрежите и информационните системи;
- нарушения, които засягат финансовите интереси на Европейския съюз по смисъла на чл. 325 от Договора за функционирането на Европейския съюз и допълнително уточнени в съответните мерки на Съюза;
- нарушения на правилата на вътрешния пазар, включително правилата на Европейския съюз и българското законодателство относно конкуренцията и държавните помощи;
- нарушения, свързани с трансгранични данъчни схеми, чиято цел е да се получи данъчно предимство, което противоречи на предмета или на целта на приложимото право в областта на корпоративното данъчно облагане;
- извършено престъпление от общ характер;
- нарушения на българското законодателство в областта на:
- правилата за заплащане на дължими публични държавни и общински вземания;
- трудовото законодателство;
- законодателството, свързано с изпълнението на държавна служба.
Как се подават сигнали
Сигнали могат да се подават писмено, включително чрез електронна поща, или устно.
Писмен сигнал се подава от подателя чрез попълване на формуляр по образец, утвърден от Комисията за защита на личните данни (КЗЛД), който съдържа най-малко следните данни:
- трите имена, адрес и телефон на подателя, както и електронен адрес, ако има такъв;
- имената на лицето, срещу което се подава сигналът, и неговата месторабота, ако сигналът се подава срещу конкретни лица и те са известни;
- конкретни данни за нарушение или за реална опасност такова да бъде извършено, място и период на извършване на нарушението, ако такова е извършено, описание на деянието или обстановката и други обстоятелства, доколкото такива са известни на сигнализиращото лице;
- дата на подаване на сигнала;
- подпис, електронен подпис или друга идентификация на подателя.
Образецът на формуляр е наличен на сайта на КЗЛД, а при поискване може да се предостави и от Служител, отговарящ за разглеждането на сигнали.
Писмени сигнали се подават на общ e-mail за подаване на сигнали - [email protected] или на адреса на „БТВ Медиа Груп“ ЕАД: гр. София 1463, район Триадица, пл. „България“ № 1, ет. 11, до Служител, отговарящ за разглеждането на сигнали.
Устно подаване на сигнал може да се осъществи по телефон: +3592 9156 789, а по искане на сигнализиращото лице – чрез лична среща, в уговорен между страните подходящ срок. Устният сигнал се документира чрез попълване на формуляр, по образеца на КЗЛД, от Служител, отговарящ за разглеждането на сигнали и се предлага на подаващия сигнала да го провери, коригира и одобри, като го подпише. При изрично съгласие на лицето, подаващо сигнала, устният сигнал, подаден чрез телефонна линия или чрез лична среща, може да бъде документиран и посредством запис на траен носител, позволяващ неговото извличане.
Към всеки сигнал могат да се приложат всякакъв вид източници на информация, подкрепящи изложените в него твърдения, и/или позоваване на документи, в т. ч. посочване на данни за лица, които биха могли да потвърдят съобщените данни или да предоставят допълнителна информация.
Сигнал може да бъде подаден и директно до централния орган за външно подаване на сигнали (Комисията за защита на личните данни), с адрес: гр. София 1592, бул. „Проф. Цветан Лазаров” № 2, интернет страница: www.cpdp.bg.
Разглеждане на сигнали
Сигналите се получават и разглеждат от определени от „БТВ Медиа Груп“ ЕАД Служители, отговарящи за разглеждането на сигнали, в сроковете и при спазване на изискванията, предвидени в закона. Не се разглеждат анонимни сигнали. Ако сигналът не отговаря на законовите изисквания, на сигнализиращото лице се изпраща съобщение за отстраняване на допуснатите нередовности в 7-дневен срок от получаване на сигнала. Ако нередовностите не бъдат отстранени в този срок, сигналът заедно с приложенията към него се връща на сигнализиращото лице. Всеки сигнал се проверява по отношение на неговата достоверност. Не се разглеждат сигнали, които не попадат в обхвата на закона и съдържанието на които не дава основания да се приемат за правдоподобни. Сигнали, които съдържат очевидно неверни или заблуждаващи твърдения за факти, се връщат с указание към подателя за поправка на твърденията и за отговорността, която той носи за набеждаване. Сигнализиращото лице носи отговорност и при съзнателно подаване на сигнал с невярна информация. „БТВ Медиа Груп“ ЕАД съобщава на сигнализиращото лице и на засегнатото лице окончателния резултат от проверката, при спазването на законовото задължение за тяхната защита.