Реклама
Сам по себе си ципът е нещо малко и евтино, но в световен мащаб това е бизнес за милиарди. Две азиатски фирми се борят за поръчките на големите модни брандове и държат над половината от световния пазар – японската YKK и китайската SBS. Останалата част от тази бизнес ниша е силно фрагментирана и се поделя между множество дребни играчи.
Основаната през 1934 г. от Тадао Йошида YKK е световен лидер. Тя бързо задминава американската Talon, която всъщност е изобретила ципа в настоящия му вид. В момента YKK е представена в 71 държави. Една от причините за успеха й е, че компанията сама произвежда машините си. Преди 30 години никой не е предполагал, че някой ще застраши първата позиция на YKK, но сега във врата й диша китайската SBS, основана едва през 1984 г.
В своите пет завода в Китай SBS произвежда 80 милиона ципа месечно. Благодарение на своите 380 патента компанията е успяла да се пребори и за престижни клиенти като Giorgio Armani. В средния сегмент, който е и най-доходен заради комбинацията от количество и марж, SBS е спечелила доверието на Mango, The North Face, H&M и Target.
Тук трябва да отбележим, че не всички модни брандове работят само с един доставчик на ципове.
Според анализаторите, до 2020 г. пазарът на ципове ще достигне внушителните 13,7 милиарда долара.