Джей Джей Кейл: Забравените не са забравени

Кейл е сред творците, които ще запомним, заради великолепни кавъри на негови парчета

Реклама

Името Джей Джей Кейл говори на хората извън Щатите, колкото и Джон Уелдън Кейл. Певец и текстописец, Кейл почина на 26 юли 2013г. и най-вероятно с времето ще бъде забравен.  Но не напълно. Най-малкото, всеки път, когато си припяваме на “Cocaine” на Ерик Клептън, трябва да се сещаме за него.

Джон Уелдън Кейл е роден през 1938г. в Оклахома Сити в щата Оклахома, но израства в град Тълса. В началото на 60-те се мести в Лос Анжелис, където работи като студиен инженер и опитва да пробие като музикант. В Ел Ей получава и прякора си Джей Джей, който му е лепнат от един от шефовете на легендарния клуб “Whisky a Go Go” в Лос Анжелис - Елмър Валънтайн, за да не го бъркат с Джон Кейл от Velvet Underground.

снимка: commons.wikimedia.org

Проблемът с Лос Анжелис е, че е пълен с кандидат рок и холивудски звезди и за повечето хора просто няма място за развитие. Кейл не успява да пробие като записващ музикант и се връща в родната Тълса. По това време той мисли и за отказване от музиката като цяло.

Точно в този момент започват да се случват нещата, с които американецът ще стане сравнително известен в последствие. Кейл получава неочакван подарък от съдбата, когато легендарният английски певец и китарист Ерик Клептън записва кавър на парчето му "After Midnight" през 1970г. Това рестартира кариерата му и той получава възможност да издаде дебютен албум. Кейл обаче прави не само това - с “Naturally” той слага началото на авторски стил, наречен “Тълса”. В него са комбинирани блус, кънтри, фолк и джаз, характерни са лежерната китара и спокойните вокали.

снимка: thedwarf.com

Въпреки това, кариерата на Кейл така и не тръгва нагоре, а най-големият му хит сингъл “Crazy Mama” достигна номер 22 в Billboard Hot 100 през 1972г.

Кейл почина от сърдечен удар на 26-ти този месец в болница в Калифорния и завинаги остава човекът в сянка. Творчеството му продължава да живее със собствен пламък чрез кавърите, които Ерик Клептън прави на парчетата “After Midnight" и "Cocaine”. Рок бандите Lynyrd Skynyrd и Widespread Panic имат кавъри на неговите песни “Call Me the Breeze" и "Ride Me High” .

Така че, макар и не лично, Кейл е оставил дълбока следа в историята на рок музиката. И не е първият с подобна съдба. Menbox.bg предлага да видите/чуете няколко песни на артисти, чийто думи са били изпети/популяризирани от други изпълнители.

 

Twist and Shout

 Тази песен става много известна през 60-те. Първо The Isley Brothers й правят кавър, а след това тя става един от хитовете на The Beatles, които продават повече от един милион бройки от нея като сингъл. "Twist and Shout" не завоюва първото място само в САЩ, защото тогава първенец е “Can’t Buy Me Love”, отново на Джон Ленън и компания. Това парче на ливърпулската четворка е най-дълго задържалото се в американските класации, но малцина знаят, че оригиналът е написан от Фил Медли и Бърт Ръсел от The Top Notes.

 

Nothing Compares 2 U

Това парче окончателно изкачи ирландската певица Шинейд О`Конър на върха в класациите в началото на 90-те. Сърцераздирателната балада обаче не е нейно дело. Автор на песента е Принс, който пише парчето за един от страничните си проекти - The Family.

 

All Along the Watchtower

Джими Хендрикс демонстрира изключителните си способности в това парче и то остава включено в златния му репертоар по време на цялата му бляскава, но кратка кариера. Феновете на покойния китарист знаят, че той е бил огромен фен на Боб Дилън и е бил силно повлиян от албума му “Blonde On Blonde”. Така че няма нищо изненадващо във факта, че оригиналът на All “Along the Watchtower” всъщност е на Дилън от албума "John Wesley Harding."

 

I Love Rock 'n' Roll

Това е сигурно най-емблематичната песен на Джоан Джет. Рок химнът на една от най-популярните дами в рока е записан през 1979г. от Джет, Стив Джоунс и Пол Куук от Sex Pistols, и веднага става хит. Джет обаче чува песента за първи път по време на телевизионно шоу, в което я изпълнява групата Arrows.

 

I Fought The Law

Бунтовното парче много отива на пънк бандата The Clash и влиза успешно в репертоара им от гневи изпълнения. Песента обаче е написана първо от Сони Къртис от The Crickets през 1958г., а в последствие е популяризирана от Bobby Fuller Four през 1964г.

 

Respect

През 1967г. Арета Франклин стъпва стабилно в класациите с едно парче, с което жените искат единствено респект. Песента обаче е записана от Отис Рединг две години по-рано.