Микро и малките предприемачи в България се нуждаят от експертна помощ и допълнително финансиране

Николай Николов, Изпълнителен директор на „Финтрейд Файнанс" АД, споделя за предизвикателствата пред сектора и за инициативата, насочена именно към малките фирми у нас - ФИНТРЕЙД БИЗНЕС НАГРАДИ

Реклама

Николай Николов, Изпълнителен директор на „Финтрейд Файнанс" АД, споделя за предизвикателствата пред сектора и за инициативата, насочена именно към малките фирми у нас - ФИНТРЕЙД БИЗНЕС НАГРАДИ

Г-н Николов, наскоро „Финтрейд Файнанс“ обяви резултатите от проучване относно основните проблеми и възможности за развитие пред микро и малкия бизнес. Какви са изводите от него?
Инициирахме изследването, за да опознаем още по-отблизо проблемите, които стоят пред този сектор в България. Работим ежедневно със собственици на микро и малки предприятия и за нас бе важно да чуем техния глас. Това бе причината да възложим на агенция TNS BBSS да направи проучване за ключовите предизвикателства, пред които са изправени малките предприемачи в България. Резултатите показаха, че сред основните пречки за развитието им са несигурната икономическа среда и липсата на финансова подкрепа на фона на изострената конкуренция в съответния бранш. Проблем е също, че голяма част от тези фирми нямат ясна и дългосрочна стратегия за развитие на дейността, а за целта ползотворна би била професионална консултация за по-ефективно инвестиране и управление на финансите. Според данните от изследването, малко са фирмите, които се възползват от подобни услуги.
Проучването целеше да установи също кои са най-належащите нужди в сектора на микро и малкия бизнес. Голям процент от фирмите биха инвестирали най-вече в ремонт/подобрение на търговския обект (29%) и закупуване на допълнителни нови машини и оборудване (23%). 46% от анкетираните заявяват, че се нуждаят от разширяване на дейността на фирмата, като 29% от тях вече имат готовност да кандидатстват за средства конкретно от финансова институция, чиято дейност е насочена основно към малкия бизнес. А повече от половината (57%) от допитаните познават като възможности за външно финансиране бизнес кредит от финансова институция.
Цялостният извод е, че хората усещат несигурност и това ги възпира да инвестират или да търсят алтернативни възможности за финансиране, за да реализират идеите си. Ние обаче сме на мнение, че често именно трудностите са катализатор за решителни действия и иновативност. Затова решихме да организираме конкурса ФИНТРЕЙД БИЗНЕС НАГРАДИ – за да предизвикаме всички микро и малки търговци, които имат желание да разгърнат потенциала си и да „пораснат“.

Какво представлява инициативата ви и какво се очаква от кандидатите в конкурса?
ФИНТРЕЙД БИЗНЕС НАГРАДИ е национален конкурс за микро и малък бизнес, който възнамеряваме да превърнем в ежегодна традиция. За нас е важно да достигнем и поканим микро и малки предприемачи в България да представят интересни идеи за подобряване на бизнеса си с инвестиция от 5 000 лв. Целта ни е да стимулираме хората да излязат от рамките на познатото и да започнат да мислят за развитието на дейността си чрез добре структуриран и обмислен план или идея, с които да постигнат дългосрочен ефект. Това е пътят - за да станеш голям, трябва да имаш амбиция и хъс и разбира се – финансова, експертна, а и със сигурност морална подкрепа. Затова, с този конкурс, решихме да предизвикаме всички, които носят това желание за промяна в себе си. Можем да се похвалим, че вече стартирахме успешно, получаваме интересни идейни предложения, като ще продължим да приемаме регистрации до 31 юли 2016 г. на страницата на ФИНТРЕЙД БИЗНЕС НАГРАДИ.

Към какъв тип предприемачи е насочен конкурсът?
Не сме поставили ограничения относно сферата на дейност на участващите в инициативата фирми. Но ако трябва да обобщим – насочваме се към предприемачи в сферата на услугите, производството, занаятите, земеделието, фамилния или друг микро и малък бизнес. С няколко думи – обръщаме се към всички, които имат желание да станат по-атрактивни, големи и успешни, независимо с какъв тип бизнес се занимават.

Какви награди сте подготвили за победителите в конкурса и как ще се осъществи подборът им?
В конкурса ще отличим общо три кандидатури, но се надяваме, че всички, положили усилия и участвали във ФИНТРЕЙД БИЗНЕС НАГРАДИ, ще намерят начин и финансиране, за да реализират вече разработените си идеи.
Що се отнася до наградите, смятаме да подпомогнем реализирането на отличените проекти с една парична награда от 5 000 лв. и два безлихвени кредита от 5 000 лв. за срок от 6 месеца.
Конкурсът има общо пет етапа, като първият е набирането на заявките за участие. Следват оценка на проектите и селекция на финалистите и определяне на победителите. Планираме да отбележим финала на инициативата с официална церемония през м. септември.
Оценяване на идеите за основния награден фонд ще се осъществи от Експертно жури, съставено от представители на „Финтрейд Файнанс“ АД и подкрепящите конкурса партньори – Българска стопанска камара, Management Financial Group и bTV Web. Отделно, участниците ще се състезават и за специалната, допълнителна, награда сертификат на Медийно жури. То ще бъде съставено от ресорни журналисти и представители на финансови и бизнес медии.

Какви са очакванията ви към кандидатурите? Какъв тип бизнес идеи ще оцените най-високо?
Търсим предприятия, които да предложат прагматични и работещи идейни предложения. Целта е все пак проектите да могат да бъдат реализирани в рамките на 5000 лв. Разбира се, ще оценяваме и иновативността и нестандартния подход, но отново подчертавам – това, което искаме е тези усилия да доведат до дългосрочен положителен ефект върху бизнеса на кандидатите. В цитираното по-горе проучване 37% от малките фирми посочват, че тези, които биха инвестирали в нов инвентар или техника, или ремонт, биха го направили спокойно в рамките на 5000 лв.

С какви аргументи още бихте стимулирали участието на фирмите в конкурса?
Уверени сме, че конкурсът ще бъде полезен за всички участващи – те ще бъдат мотивирани да генерират, а и да реализират в бъдеще своите бизнес идеи. Победителите в конкурса, разбира се, ще спечелят реалния шанс да осъществят действително представените си идеи в инициативата за развитие на дейността си. И не на последно място – полезен ще бъде и отзвукът от ФИНТРЕЙД БИЗНЕС НАГРАДИ, защото целта на инициативата е също да даде гласност на актуалните нужди на малкия бизнес и възможните начини за тяхното удовлетворяване.

.