Защо и как се избира акумулатор на кола?
![](https://img.cms.bweb.bg/media/images/940x529/Jun2015/2110833331.webp)
Няма собственик на автомобил, който да не се е сблъсквал с проблеми с акумулатор. Колкото и да е качествена акумулаторната батерия и въпреки правилната експлоатация, идва момент, в който тя трябва да се смени.
Във верига магазини за авточасти Avto.BIM.BG разполагаме с богат асортимент от качествени акумулатори, различни по тип и мощност на водещи в бранша производители. Нашите консултанти могат да ви предложат подходящите за всеки автомобил акумулаторни батерии, от които да направите своя информиран избор.
Винаги можете да разчитате на нас при търсенето на резервни части и консумативи за вашия автомобил както в нашите магазини, така и онлайн на www.avto.bim.bg.
Животът на акумулатора за кола зависи от вида му, начина на експлоатация, обслужването и правилния избор на тип и мощност.
Какви са видовете автомобилни акумулатори?
Като един от важните елементи за работа на автомобила и сравнително честата смяна, акумулаторите заемат сериозен сегмент от автомобилната индустрия. Разработването на нови технологии и усъвършенстването на съществуващите се налага от необходимостта те да отговарят на иновативното оборудване и повечето електроника в новите автомобили.
Акумулаторните батерии се групират по покритието на оловните електроди и вида на електролита. Покритието на електродите може да е с антимон, калций и други.
Според електролита те се делят на: мокри (с течен електролит), гелови и сухи.
Основните видове са: оловно киселинни с антимон, с ниско съдържание на антимон, калциеви, хибридни, гелови, AGM, EFB и алкални.
Недостатък е, че антимонът силно ускорява електролизата и водата в електролита започва бързо да кипи. Това оголва електродите, което поврежда акумулаторната батерия. Освен това те имат голям саморазряд, слаб пусков ток, кратък живот и съществуваща опасност от разливане.
За да са в добро състояние трябва всеки месец да се проверява нивото и плътността на електролита и когато е необходимо да се долива дестилирана вода. Поради това и тези акумулатори се наричат обслужваеми.
Но голямото предимство е в това, че не са чувствителни към падовете на напрежението в автомобила и затова са подходящи за повечето бордови мрежи.
Предимствата им се изразяват в по-големия капацитет и пусков ток и по-малък саморазряд в сравнение с антимоновите. Необслужваеми са и при активна експлоатация издържат до 5 – 6 години.
Недостатък е непоносимостта към дълбок разряд и скокове в напрежението, което може да доведе до пълна негодност на батерията.
Предимствата са в устойчивостта на дълбок разряд и презареждане. Понасят по-добре скокове в напрежението и издържат средно пет години в експлоатация.
Недостатък е необходимостта от обслужване, макар и по-рядко(на шест месеца) и по-малкия пусков ток и капацитет, спрямо калциевия.
Предимствата са в защитата на електродите от прегряване, разрушаване и протичане на електролит. Силата на отдавания ток е постоянна до пълното разреждане на батерията.
Те притежават отличен капацитет и стартов ток, затова се поставят на нови автомобили от премиум клас и автомобили, движещи се по неравни терени. Понасят дълбок разряд, зареждат се бързо и животът им е до 15 години.
Недостатък е високата цена и необходимост от специални зарядни устройства с напрежение от 14,4 до 15V. Не понасят скокове в напрежението и късо съединение.
Не се препоръчва използването им при автомобили с напрежение на мрежата над 13V.
Предимствата са в устойчивост на променливо напрежение, късо съединение и ниски температури. Те са необслужваеми и имат живот от 10 до 15 години.
Недостатъците са непоносимост към дълбок разряд, високата цена и бързото разреждане при сваляне от мрежата.
Ако заводското оборудване на автомобила е с AGM акумулатор, то при замяна също трябва да е AGM.
Enhanced Flooded Battery е усилена акумулаторна батерия с течен електролит. Той заедно с електродите се намира в обвивка от микровлакна. По този начин повърхността на пластините е защитена от образуване на сулфати и късо съединение.
ЕFB са разработени за автомобили със „Старт-стоп“ функция или за такива с голямо потребление на ток.
Предимствата на този тип акумулатори е в добрия капацитет и скорост на зареждане, устойчивост на дълбок разряд и на ниски температури. Необслужваеми са. Освен това понасят добре повтарящи се спирания и потегляния за кратко време, което ги прави много подходящи за градско шофиране.
Недостатъците в сравнение с AGM са по-слабата мощност и липсата на функция за възстановяване на енергия по време на спиране.
Предимствата на алкалните батерии спрямо киселинните е в по-високия капацитет, поносимост към дълбок разряд и ниски температури. Те имат бавно саморазреждане, което позволява продължително съхранение. Отделят по-малко вредни вещества, което ги прави по-екологични.
Основен недостатък е големият размер, поради ниското ниво на напрежение.
Как да направим правилния избор на акумулатор?
Важно е акумулаторът да отговаря на потребностите на автомобила и да е с достатъчен капацитет, който подсигурява не само добър старт, но и безпроблемна работа на системите по време на шофиране.
Пазарувайте от утвърдени търговци, които разполагат с качествени акумулатори. А също така преди да изберете акумулатор е добре да се консултирате със специалист, за да изберете най-подходящото за вашия автомобил според финансовите ви възможности.
.