Защо и как се избира акумулатор на кола?

Реклама

Няма собственик на автомобил, който да не се е сблъсквал с проблеми с акумулатор. Колкото и да е качествена акумулаторната батерия и въпреки правилната експлоатация, идва момент, в който тя трябва да се смени.

Във верига магазини за авточасти Avto.BIM.BG разполагаме с богат асортимент от качествени акумулатори, различни по тип и мощност на водещи в бранша производители. Нашите консултанти могат да ви предложат подходящите за всеки автомобил акумулаторни батерии, от които да направите своя информиран избор.

Винаги можете да разчитате на нас при търсенето на резервни части и консумативи  за вашия автомобил както в нашите магазини, така и онлайн на www.avto.bim.bg.

Животът на акумулатора за кола зависи от вида му, начина на експлоатация, обслужването и правилния избор на тип и мощност.

Какви са видовете автомобилни акумулатори?

Като един от важните елементи за работа на автомобила и сравнително честата смяна, акумулаторите заемат сериозен сегмент от автомобилната индустрия. Разработването на нови технологии и усъвършенстването на съществуващите се налага от необходимостта те да отговарят на иновативното оборудване и повечето електроника в новите автомобили.

Акумулаторните батерии се групират по покритието на оловните електроди и вида на електролита. Покритието на електродите може да е с антимон, калций и други.

Според електролита те се делят на: мокри (с течен електролит), гелови и сухи.

Основните видове са: оловно киселинни с антимон, с ниско съдържание на антимон,  калциеви, хибридни, гелови, AGM, EFB и алкални. 

  • Оловно-киселинни с антимон – това са традиционните батерии, които са се използвали в автомобилите в миналото. Оловните им пластини са покрити с повече от 5% антимон с цел по-добра устойчивост на разрушаване и на кутията присъства обозначението Pb. 

Недостатък е, че антимонът силно ускорява електролизата и водата в електролита започва бързо да кипи.  Това  оголва електродите, което поврежда акумулаторната батерия. Освен това те имат голям саморазряд, слаб пусков ток, кратък живот и съществуваща опасност от разливане.

За да са в добро състояние трябва всеки месец да се проверява нивото и плътността на електролита и когато е необходимо да се долива дестилирана вода. Поради това и тези акумулатори се наричат обслужваеми.

  • Оловно-киселинни батерии с намалено съдържание на антимон – покритието с антимон е от 2 до 4% и това ограничава интензивното кипене. В сравнение с акумулаторите с антимон, тези с намалено съдържание на антимон са с по-малък саморазряд при съхранение.

Но голямото предимство е в това, че не са чувствителни към падовете на напрежението в автомобила и затова са подходящи за повечето бордови мрежи. 

  • Калциеви акумулатори – поради интензивното кипене на антимона, покритието върху оловните електроди се заменя с калциево. Те се обозначават с Ca/Ca.

Предимствата им се изразяват в по-големия капацитет и пусков ток и по-малък саморазряд в сравнение с антимоновите. Необслужваеми са и при активна експлоатация издържат до 5 – 6 години. 

Недостатък е непоносимостта към дълбок разряд и скокове в напрежението, което може да доведе до пълна негодност на батерията. 

  • Хибридни акумулатори – притежават предимствата на антимоновите и калциевите батерии. При тях положителните електроди са покрити с антимон, а отрицателните с калций. Обозначават се с Ca+ или Sb/Ca. 

Предимствата са в устойчивостта на дълбок разряд и  презареждане. Понасят по-добре  скокове в напрежението и издържат средно пет години в експлоатация. 

Недостатък е необходимостта от обслужване, макар и по-рядко(на шест месеца) и по-малкия пусков ток и капацитет, спрямо калциевия. 

  • Гелови акумулатори - основната разлика е, че течният електролит е заменен с гел. 

Предимствата са в защитата на електродите от прегряване, разрушаване и протичане на електролит. Силата на отдавания ток е постоянна до пълното разреждане на батерията.

Те притежават отличен капацитет и стартов ток, затова се поставят на нови автомобили от премиум клас и автомобили, движещи се по неравни терени. Понасят дълбок разряд, зареждат се бързо и животът им е до 15 години. 

Недостатък е високата цена и необходимост от специални зарядни устройства с напрежение от 14,4 до 15V. Не понасят скокове в напрежението и късо съединение. 

Не се препоръчва използването им при автомобили с напрежение на мрежата над 13V. 

  • AGM акумулатори – създадени са за автомобили с функция „Старт-стоп“. Между оловните електроди е поставено абсорбиращо стъклено влакно, което ги предпазва и от счупване. AGM (Absorbent Glass Mat) означава абсорбиращ стъклен материал, затова и тези батерии се наричат „сухи“. 

Предимствата са в устойчивост на променливо напрежение, късо съединение и ниски температури. Те са необслужваеми и имат живот от 10 до 15 години. 

Недостатъците са непоносимост към дълбок разряд, високата цена и бързото разреждане при сваляне от мрежата. 

Ако заводското оборудване на автомобила е с AGM акумулатор, то при замяна също трябва да е AGM. 

  • Акумулатори EFB – те са изготвени по специална EFB технология.

Enhanced Flooded Battery е усилена акумулаторна батерия с течен електролит. Той заедно с електродите се намира в обвивка от микровлакна. По този начин повърхността на пластините е защитена от образуване на сулфати и късо съединение. 

ЕFB са разработени за автомобили със „Старт-стоп“ функция или за такива с голямо потребление на ток. 

Предимствата на този тип акумулатори е в добрия капацитет и скорост на зареждане, устойчивост на дълбок разряд и на ниски температури. Необслужваеми са. Освен това понасят добре повтарящи се спирания и потегляния за кратко време, което ги прави много подходящи за градско шофиране.

Недостатъците в сравнение с AGM са по-слабата мощност и липсата на функция за възстановяване на енергия по време на спиране. 

  • Алкални акумулатори – при тях, като електролит вместо разтвор на сярна киселина, се използва основен разтвор. Те са никел-кадмиеви и никел-железни и електродите са поставени в херметични капсули. Използват се при товарни автомобили, електрокари и друга специална техника. 

Предимствата на алкалните батерии спрямо киселинните е в по-високия капацитет, поносимост към дълбок разряд и ниски температури. Те имат бавно саморазреждане, което позволява продължително съхранение. Отделят по-малко вредни вещества, което ги прави по-екологични. 

Основен недостатък е големият размер, поради ниското ниво на напрежение. 

Как да направим правилния избор на акумулатор? 

  • Първото, което трябва да направите преди да започнете търсенето на подходящ акумулатор е да проверите в инструкцията за експлоатация на автомобила какво препоръчва производителя. Тези препоръки са водещи при избора на акумулатор. 
  • Важни са и габаритните размери на батерията, защото тя трябва да се побере на определеното за нея място в автомобила и да се закрепи добре. 
  • Съвременните автомобили имат много допълнително електронно оборудване, което също консумира ток и това трябва да е съобразено с мощността на акумулатора. 
  • За автомобили с дизелов двигател се изисква по-мощен акумулатор,отколкото за такъв с бензинов. 
  • Трябва да се отчете и стойността на напрежението, защото някои акумулатори не понасят напрежение над 13V, а за други скоковете в напрежението или късо съединение могат да са фатални. 
  • За автомобили с функция „Старт-стоп“ се изискват специални акумулатори като AGM и EFB. 
  • При експлоатация на автомобила в голям град с много светофари и чести задръствания подходящи са EFB акумулатори, които издържат на такъв режим на работа. 
  • Климата също оказва влияние върху акумулаторните батерии. Не всички могат да работят при много ниски или високи температури.

Важно е акумулаторът да отговаря на потребностите на автомобила и да е с достатъчен капацитет, който подсигурява не само добър старт, но и безпроблемна работа на системите по време на шофиране. 

Пазарувайте от утвърдени търговци, които разполагат с качествени акумулатори. А също така преди да изберете акумулатор е добре да се консултирате със специалист, за да изберете най-подходящото за вашия автомобил според финансовите ви възможности.

.