REALITY ИГРИ

Ники Николов е един от създателите на риалити жанра в България. С неговото име се свързват редица успешни реализации на световни формати у нас. Последният проект, по който работи Николов е „Ергенът“, сезон 4, който привлича стотици хиляди зрители пред малкия екран и се превърна в една от най-обсъжданите теми през този телевизионен сезон в публичното пространство.
Цялото интервю на Ники Николов пред Мина Узаничева можете да прочетете в новия брой на сп. Biograph, а тук ви предлагаме кратък откъс от него.
„Мъжете се перчим, тупаме се в гърдите, но накрая една дама, пред която съществуват няколко опции, казва: „Ти – да, останалите, благодаря ви!”. В това вярвам и се опитвам в този сезон на „Ергенът” да поставя жената в различна роля и позиция”, обяснява Ники Николов едва четири дни след завръщането си от Шри Ланка, където е приключил снимките на най-обсъжданото шоу на bTV. Креативният продуцент на „Ергенът” все още не се е отърсил от работата си по актуалния сезон. За телевизията той е четвърти, но самият Ники за първи път се ангажира с продукцията. От самото начало в нея е с ясно намерение да я постави в нова светлина: без междуличностни конфликти и скандали, центрирана единствено около темата за любовта, за първи път – не с един, а с цели трима главни герои, търсещи жената, с която могат да споделят своя живот.
За зрителите тепърва предстои да видят какъв е изборът на тримата Ергени. За продуцента остава сладката умора от свършената работа и удовлетворението от резултатите след положения труд. „Докато подготвях сценарните планове, усетих, че си казвам: „Дано дъщеря ми да види това!”. В много моменти сезонът е интересен, защото можеш да научиш важни неща за взаимоотношенията мъж-жена”, разказва още Ники.
Ники, тази година „Ергенът” като че ли е ново риалити.
Това предаване, особено третият му сезон, не отговаряше на основната платформа, на която през изминалите 20 години bTV е седяла, а именно: семейната телевизия на България. Когато оттам ми се обадиха с предложение да поема новия сезон, моментално си стиснахме ръцете, че единствената му основа ще е любовта. А любовта всъщност е материя, която дава всички емоционални сюжети, нужни за хубав разказ. Не е трудно да направиш интересно предаване, основано върху нея, важното е да предразложиш правилно участниците и след това да внимаваш как точно разказваш телевизионно това, което се случва между тях, кога е време за пик и кога – за отдих. Лично аз смятам, че по-трудното е да устоиш на изкушението да скараш зловещо едни хора, за да имаш в промото си 20 секунди крясъци и всички да искат да гледат поредния сеир. …
Това не е ли голям риск?
Тук беше най-големият риск с „Ергенът”4, защото след 3-то му издание се оказа, че хората, които са останали да го гледат, го правят не толкова заради случването на любов и романтика, а заради сеира и скандалите. Това се беше превърнало в нещо като женски Big Brother и всичко по четвъртия сезон беше трудно – да намериш правилните герои за новия вид разказ, който хем да не загуби досегашната аудитория, хем да привлече нови зрители, и това да се случи в непосилно кратко време. Идеята на сезона е да бъде стабилният мост, по който зрителят да мине от старата посока на формата към новото му бъдеще. Можеше и по-добре да се справим, но смятам, че задачата беше изпълнена. Лесно беше да залитнем по познатия вариант, в който първите двама Ергени да са на близки години, да харесват еднакви жени и да са врагове, а не приятели, както се случи с Мартин и Виктор. Между тях нямаше пресечна точка за конфликт, освен в присъствието на Косара, но те минаха през тази „мина” като джентълмени. Имаме разказ, в който едно и също нещо се възприема и споделя между мъже и между жени, и това едно и също нещо може да изглежда по толкова различен начин в очите на мъжете и жените. За мен е интересно да видя само две или три целувки, но да се чудя и размишлявам коя е истинската, в коя има и любов, освен моментна тръпка... И чак по средата на историята вкарваме щипката „пиперливост” с третия Ерген – Васил, който по презумпция би влязъл в любовно съревнование с Виктор заради близката възраст. Но в нашия разказ неговата поява променя динамиката на всички възможни отношения.
Какво те провокира към завой в концепцията за правене на телевизия?
Промених философията си за правене на телевизия от момента, в който дъщеря ми порасна и започна да гледа мои предавания. Питах се: „Какво ще научи тя от това?”. Но в този сезон на „Ергенът”, докато подготвях сценарните планове на епизодите, усетих, че си казвам: „Дано дъщеря ми да види това!”. Стана ми хубаво, че в много моменти сезонът е интересен, защото от него можеш да научиш важни неща за взаимоотношенията мъж-жена, особено ако си на 18-20 години, в зората на любовния си живот. Не да гледаш, за да видиш как някой ще изсипе дъжд вулгарности върху друг, а за да научиш нещо полезно.
Самата идея група жени да се състезава за мъж май не се среща в природата? По-скоро мъжките животни се състезават за женската.
Предаването е създадено на основата на приказката „Пепеляшка”. Кой за кого се бие там? Пепеляшка и сестрите й се състезават за принца – отиват на бала с най-хубавите си рокли, стараят се да направят впечатление, за да ги избере. В старите години на човечеството мъжът е символ на властта и парите, а жените се борят да са неговата избраница. В модерното съвремие вече не е така. Самият аз се опитвам по различни начини да обясня на дъщеря си, че жената избира – в това вярвам. Ние, мъжете, се перчим, доказваме се, тупаме се в гърдите, но накрая една дама, пред която съществуват няколко опции, казва: „Ти – да, останалите, благодаря ви!”. В това вярвам и се опитвам в този сезон да поставя жената в различна роля и позиция. И това се вижда: до петата седмица никой никого не беше целунал и целувката най-после отново се приема като нещо интимно, романтично и специално. В този сезон жената много по-категорично и уверено поставя себе си и собствените си принципи, а не чака на диванчето, за да бъде поредната целуната. Не се съобразявахме толкова с телевизионните правила на формата, колкото с желанието си да направим максимално истински, откровен и романтичен разказ за любовта и нейното случване. Почти през ден имаше прецеденти и „бомби”, на които трябваше да се реагира. Тепърва ще се случват неща, които досега са били немислими, жената тепърва ще показва силата на своя избор и позиция в любовта. Истината е една – „happy wife – happy life”, казват на Запад (щатлива съпруга – щастлив живот – б.а.), а тук си знаем, че като момчета слушаме майките си, а като пораснем – жените си. Мъжете сме елементарно устроени, при нас са важни само подходът и посоката, в която ни водят.
Наистина ли намираш мъжете и жените за толкова различни?
В този сезон се вижда, че понякога двата пола толкова трудно разбират какво точно си казват, колкото трудно е да разкодираш личния сейф на Илон Мъск, но може би точно в това е магията на любовта и живота. Ще се покаже също колко важно е да приключиш правилно последните си отношения, за да можеш правилно да продължиш напред, и колко важно е да си наясно със себе си, с травмите си, да си в осъзнати и изчистени отношения с родителите си (твоят корен), за да имаш и здрави отношения в любовта.