Реклама

Ученето, мисленето и запомнянето е възможно, благодарение на познанието. Умствените процеси на знанието и всички останали умения, които участват, дават възможността на нашия мозък да работи по начина, по който е. Без тези умения и процеси, нямаше да помним нищо. Нямаше да можем да пътуваме до работа, нито да можем да четем или да си спомним за определен спомен от детството дори.

Как се случва всичко това и можем ли да подобрим когнитивните си умения?

Когнитивните функции са умствени процеси за събиране и обработка на информация с цел изпълнение на задача. Те ни помагат да добавим нови знания, да взимаме решения въз основа на вече придобитите ни знания.

Тези когнитивни умения се наричат интелигентност. А това колко сте интелигентни се определя от няколко фактора:

  • самосъзнание
  • изучаване
  • разбиране
  • решаване на проблеми
  • креативност
  • емоционално познание и признание
  • планиране
  • обосноваване

Интелигентността я определяме, като способност да се адаптираме към ситуации, да решаваме проблеми и да се учим от опит. Факторите, определящи ни колко сме интелигентни могат да бъдат разделени на различни когнитивни умения.

В когнитивните процеси се включват различни когнитивни умения и са основните умения на мозъка ни да може да мисли, помни, разсъждава, учи и обръща внимание. Те играят огромна роля при изпълнение на големи и сложни задачи, както и на по-лесни и малки. По време на някои когнитивни процеси, когнитивните умения могат да се припокрият помежду си. Един такъв пример е, когато учим - когато четем, имаме нужда да сме съсредоточени и в същото време да помним току-що прочетеното.

Когнитивните умения са тези които са необходими за ученето, запомнянето и мисленето. Например:

  • Паметта ни играе роля във всички когнитивни процеси, като позволява да запомним всякакъв вид информация като спомени, общи познания и много други. Нашата памет е в състояние да съхрани тази информация от няколко секунди до цял живот.
  • Ако я нямахме тази способност, не бихме могли да знаем как да се храним, да ходим и дори да говорим.
  • При някои заболявания има когнитивно увреждане, например при деменция, Хората страдащи от деменция, бавно започват да губят способността си да запомнят нови неща и дори да си спомнят по-стари спомени.
  • Вниманието от своя страна е способността да избираме и да се фокусираме върху съответни стимули. Това е процес на подбор, както на външни стимули, като мирис, усещане звук и други, така и на вътрешни - нашите мисли. Фокусирането ни помага да игнорираме неподходящите стимули при изпълнение на ежедневни задачи.
  • Възприемането е улавяне, обработка и осмисляне на стимулите, които нашите сетива получават. Това са усещане, мирис, вкус, виждане и чуване. Начина по който възприемаме тази информация, зависи изцяло от това как интерпретираме различните стимули.
  • Логическото мислене е процес на последователни разсъждения и достигане до заключение. По време на процеса използваме рационална и систематична поредица от стъпки, за да стигнем до заключение. А структурата, заключителните отношения между фактите и разсъжденията са важен аспект от логическото мислене.
  • Бързата скорост на мислене може да бъде наистина полезна и да ни улесни живота

Нивото на всяко наше когнитивно умение може да варира в зависимост от степента, до която практикуваме дадено умение, метод на обучение, начините на запомняне на нещата и начините, по които интерпретираме стимулите.

Развитието на когнитивните умения започва още в ранна детска възраст, въпреки че то се развива още тогава, развитието продължава през голяма част от живота ни.

Какво причинява когнитивен спад?

  • стареене
  • психични заболявания
  • алкохол и наркотици
  • недостиг на витамини и други хранителни вещества
  • травми на главата

Когато стимулираме правилно мозъка ни, той ще свикне с определени умения, които се използват по-често и по този начин ще ги развием допълнително. Можем да направим това, като практикуваме, научаваме нови неща или изследваме нови неща.

.