Реклама

Писта ''Нюрбургринг'' спокойно може да се определи като меката на моторните спортове. И затова е още по-депресираща мисълта, че съвременната компания, управляваща това уникално съоръжение, е в процедура на фалит. Въпреки всичко, на трасето близо до Кьолн и Дюселдорф се провеждат едни от най-емоционалните надпревари.
Емблематичното трасе е открито на 18 юни 1927 година, като тогава е впечатлявало със своите 174 завоя. Модерното съоръжение, познато днес, е конструирано през 80-те.
Този уикенд предстои деветият кръг от Формула 1, а негов домакин ще бъде именно ''Нюрбургринг''. За хората с ''бензин в кръвта'' това място е по-особено. Причината? Нека се върнем назад в историята.

Годината е 1957, а Хуан Мануел Фанджо триумфира в Германия в много напрегнато състезание. Ел Маестро, както е прякорът на петкратния световен шампион, поставя рекорд за най-бърза обиколка при 20-тото завъртане. Пилотът на Mercedes подобрява предишното върхово постижение с изключителните за това време 11 секунди, а този старт остава завинаги в историята, тъй като за последен път аржентинецът се качва на най-високото място на почетната стълбичка. За най-ревностните почитатели на Формула 1 именно този старт е символ на романтиката, отстъпила място в днешно време на големите пари, ''шпионските скандали'' и т.н. Само преди няколко месеца въпросният болид, управляван от Фанджо през 1957 – Mercedes-Benz W196, бе продаден на търг за малко повече от 10 млн. паунда.

"Нюрбургринг" e известна и с високия риск. Пистата получава от сър Джеки Стюърт определението "Зеленият ад" (зелен, защото преминава през гориста местност). Случайно или пък не, легендарният британец, който е трикратен първенец в най-авторитетната автомобилна надпревара, печели последния старт в кариерата си именно в този ''ад'' през 1973.
Три години по-късно, ''картината с врящия казан'' оживява. Триумфиралият три пъти като световен шампион Ники Лауда става участник в изключително тежка катастрофа. Австриецът като по чудо остава жив, измъквайки се от обвития си в пламъци болид. Белезите по тялото му обаче остават за цял живот.
''Нюрбургринг'' не бе в календара на Формула 1 през миналата година, затова състезанието тази седмица, ще бъде с по-особен заряд. Последният победител на митичната писта е Люис Хамилтън (през 2011). Британецът, който подобно на Фанджо кара Mercedes, отново е сред фаворитите. В предишния кръг, световният шампион от 2008 година не успя да се качи на почетната стълбичка на родна земя, тъй като остана четвърти на ''Силвърстоун". От пилотите, които все още участват във Формула 1, победи на това трасе са постигали единствено Фернандо Алонсо (2007) и Марк Уебър (2009). Дали някой от тях ще повтори успеха си в неделя или пък нов пилот ще свърже името си с известната писта, предстои да разберем. Със сигурност обаче ни очакват много емоции, гарнирани с висок адреналин.
И за финал - едно предложение от нас. Ако сте любител на високите скорости и имате път към Кьолн, не пропускайте да видите с очите си пистата "Нюргбургринг'', която се намира на по-малко от 90 км от града с прочутата катедрала. Организаторите на състезания са помислили за феновете, като организират интензивни курсове на трасето (с цена около 130-170 евро). Може да се насладите и на атрактивни експонати в музея на пистата (входът е 19.50 евро).
Ако пък искате да посетите някое състезание на живо, стартът във Формула 1 не е единствената възможност. От 12 до 14 юли трасето ще бъде домакин на атрактивно състезание с камиони ADAC Truck Grand Prix, а в периода 16-18 август ще се проведе шеметната надпревара DTM, която познавате или пък може да опознаете от преките излъчвания на германския шампионат за туристически автомобили по bTV Action.