Реклама

Христо Хаджитанев е програмен директор на bTV Media Group от края на декември 2020 г. Той отговаря за цялостната програмна стратегия на компанията. Професионалният му път е тясно свързан със телевизионния бизнес и създаването на съдържание. От 2006 г. управлява и консултира разнообразни проекти, включително в bTV, където през е бил и творчески продуцент в отдел „Локална продукция“ на медията, а през 2016 г. е консултант на отдел „Програма“. Forbes разговаря с Хаджитанев за амбициозните планове на bTV Media Group.

Вие сте програмен директор на bTV Media Group (bMG) от декември 2020 г. Как се промени телевизията за изминалата година и каква е визията ви за развитието за програмата в предстоящия и следващите сезони?

Ако мога да определя изминалата година с една дума, бих казал динамична. С промяната в собствеността и повишаването на инвестициите в съдържание bTV навлезе в активен период на преоткриване и обновление, в който получихме възможност да предложим и дискутираме различни програмни модели в съответствие с духа на времето и стратегическите ни задачи. Така, с PPF (бел. ред: PPF Group е собственик на медийната CME Group, част от която е и bTV Media Group) формирахме споделена визия, като сме в пълен синхрон по отношение на това, към което се стремим – bTV да продължава да e все по-категорична движеща сила в производството и разпространението на съдържание, както относно линейните телевизионни програми, така и в полето на кино и дигиталната продукция и разпространение.

Традицията предполага съхраняването и развиването на онези жанрове, формати и лица, изградили връзката между аудиторията и телевизията и станали част от нашата собствена идентичност, а обновлението – в поетапното налагане на жанрове, формати и лица, говорещи и на новите поколения, но и генериращи добавена стойност извън рамките на телевизионната програма. Пример за такъв продукт, успешно съчетаващ традиция и обновление, на който заложихме в края на миналата година, е „Стани богат“. Шоуто прави връзка между поколенията, между аналоговите и дигиталните потребители. Всеки ден пред екрана то събира един милион зрители или над 40% от гледащите телевизия, а само за седмица от старта си онлайн играта бе изиграна близо 2 милиона пъти, демонстрирайки потенциала на онази добавена стойност извън рамките на телевизионното излъчване, която именно търсим.

Съгласно стратегията ни в пролетната програмна схема, залагаме на чуждестранно и локално съдържание, като този път съотношението е категорично в полза на българските продукции, доминиращи в праймтайм. В духа на традициите връщаме в портфолиото може би най-великия световен риалити формат „Survovor“ с два паралелни разказа – един за малкия екран и друг – за дигиталните ни платформи. В духа на обновлението провокираме зрителите с премиерата на „Ергенът“, още един голям световен бранд, доказал потенциала си да се преоткрива във времето и според местата, на които се реализира. За първи път от години традиционно успешният турски сериал ще отстъпи от слота си на новата българска продукция „Мен не ме мислете“, която ще предложи една по-различна форма на развлекателен семеен сериал.

Емблематичното шоу „България търси талант“ също е обновено – с три нови лица в журито – формула, която вече успешно приложихме в „Гласът на България“ през миналия сезон. Кралицата на „MasterChef“ шеф Силвена Роу ще ни заведе на собствено ексклузивно кулинарно пътешествие, а познатият на зрителите лъскав курорт ще бъде сцена на непознати обрати в дългоочаквания нов сезон на „Съни бийч“. С всичко това, след изминалите две дълги пандемични години, искаме да предложим на зрителите един различен и неповторим сезон.

Няколко години bTV инвестира предимно в публицистика и студия. Ще продължи ли тази тенденция или ще се насочите към повече риалити формати и оригинални предавания?

Мога да отговоря с „да, и да“. Двете посоки на съдържание не се изключват, а заедно изграждат облика на една национална медия, така че добрият баланс между качествена развлекателна продукция и солидна публицистика продължава да бъде основата, върху която се гради нашата програма. Времената някак естествено ни водят към това да инвестираме приоритетно и с голямо внимание в полето на новините и публицистиката, тъй като интересът към актуалното съдържание се повиши значително не само с настъпването на пандемията, но и в резултат от кризата на доверие в обществата – една по-голяма глобална тенденция, чието най-видимо изражение е дезинформацията.

От друга страна – пандемията, поне в началната си фаза, направи почти невъзможна реализацията на много световни развлекателни формати – особено тези на екзотични локации – което допълнително фокусира вниманието в публицистиката. Но точно в разгара ѝ, продукционният екип на bTV положи неимоверни усилия да организира и заснеме „Survivor“ и сега това ни мотивира особено силно. Поздравления за колегите! Знаем, че предлагането на повече качествени риалити формати и оригинални предавания е правилната посока за развитие, тъй като тя се вписва в общата ни визия за цялостно обогатяване на съдържанието, както количествено, така и качествено. Телевизията издържа проверката на времето и мрачните прогнози след масовото навлизане на интернет, и днес потребителите я възприемат като естествен балансьор на медийната среда, който се явява едновременно приятел и конкурент на останалите доставчици и разпространители на съдържание. Тази особена роля, парадоксално, ни дава повече възможности да експериментираме с различни жанрове и да създаваме устойчиви продукти, да разширяваме спектъра си от партньорства и да предлагаме ново съдържание във вече установените сфери на интерес.

Ще има ли повече български сериали, които да бъдат конкуренция на рейтингови турски сериали?

Извън съмнение е, че ще се произвеждат повече български сериали. Не само, защото те са все по-желана форма на съдържание от страна на зрителите, но и защото инвестицията в тях се изплаща в дългосрочен план. Докато риалити и развлекателните формати имат събитиен характер и целят създаването на висок интерес сред аудиторията в ограничен период от време, сериалите имат по-дълъг живот като продукт, особено днес, когато световните и локалните стрийминг платформи са буквално гладни за всякакъв тип качествени поредици с различен произход.

Конкуренция има по-скоро в самото поле на локалните сериали, а това е здравословно за пазара и е изцяло в услуга на зрителите, които ще се радват на все по-голям обем български продукции в по-разнообразни жанрове и с по-фокусирана тематика.

Дигиталното съдържание и видео стрийминг платформите заемат все по-голям дял сред по-младата аудитория. Какви са вашите планове в тази посока?

Смея да кажа, че най-големите ни амбиции в момента са насочени именно към развитието на дигиталното съдържание. С услугата VOYO практически вече разполагаме със солидна, добре позната и наложена на пазара платформа, в чието технологично обновление инвестираме сериозен ресурс. Паралелно работим по създаването на значим обем оригинални български продукции за VOYO, които да захранват платформата регулярно с ново съдържание и да провокират интереса на настоящите и бъдещите ни абонати. Предстои да обявим, както новата технологично усъвършенствана версия на услугата VOYO, така и заглавията на първите премиерни сериали, като засега сме стартирали пет пилотни проекта и планираме да дадем началото на още поне толкова до края на годината. Целта е ясна и логична.

Навиците на гледане се променят и трябва не само да ги следваме, но и да направим крачка напред, за да пренесем настоящия си опит, репутация и влияние като медия в една реалност, изцяло подчинена на масовата консумация на съдържание в дигитална среда. Въпреки че в изграждането на дигиталните стратегии сме длъжни да гледаме на стрийминг платформите като на конкуренти, сред които трябва да се откроим с оригинална локална оферта, не можем да пренебрегнем факта, че постоянното търсене на ново и ново съдържание нараства с огромни темпове, расте и конкуренцията между производителите и разпространителите и това в крайна сметка ще стимулира обмена на продукти и пазара за продажба и придобиване на съдържание. Казано иначе, увеличават се шансовете и българските оригинални поредици, продуцирани от българските телевизии, да присъстват по-осезаемо на световните платформи, което допълва и смисъла на предишния въпрос защо ще се правят повече сериали.

Дигиталната среда изисква от нас високо качество, но ни дава уникална възможност да експериментираме, да провокираме с тематики и жанрове, да заобикаляме законите на линейната телевизия, които повеляват да се избира съдържанието с най-масов притегателен потенциал, обратно на персонализираната оферта, към която се стремят стрийминг услугите. Накратко, имаме шанса да сме по-дръзки и смели и да правим качествена продукция на високо ниво с много дълъг цикъл на живот. Готови сме да се възползваме.

Освен футбол, в каналите на bMG вече намират място и други спортове. Ще продължи ли тенденция за разширяване на спортното съдържание?

Когато говорим за футбол, трябва да отбележим, че bTV предлага висококачествено спортно съдържание без да изисква допълнително заплащане за него от страна на зрителите. Тъй като нашите канали bTV Action и RING са част от основните абонаментни пакети, практически всеки зрител има достъп до събития като най-престижния клубен турнир Шампионска лига, първенствата на Италия и Португалия, купите на Испания, Купата на африканските нации.

Като национална медия се гордеем с тази практика и ценим партньорствата, които я правят възможна. Но тъй като тенденцията е повечето популярни футболни първенства да се излъчват чрез платен достъп, ние имаме нужда регулярно да разнообразяваме предлаганото спортно съдържание, за да поддържаме висок интереса на феновете към нашите програми. Част от този процес е и завръщането към традициите. Например само преди броени дни в отбора на bTV се върнаха две легенди на спортната журналистика, Красимир Минев и Владимир Памуков, с авторското им предаване „Код Спорт“, в което всяка неделя от 12:00 часа по RING разказваме големи истории и срещаме велики спортисти.

През миналата година установихме добро партньорство с Федерацията по художествена гимнастика по повод на няколко големи събития и изключително високият интерес към този традиционно любим български спорт ни дава оптимизъм за бъдещи сътрудничества. Същевременно, продължаваме да налагаме най-модерните тенденции, като първи у нас лансирахме в национален ефир новото шоу „Геймър“, изцяло посветено на електронните спортове и видеоигрите. Водим разговори за още няколко събития от национално значение, така че ще продължим да изследваме всички възможности за излъчване на спортно съдържание с потенциал да ангажира нашата публика.

Какви нови заглавия предстои да популяризира bTV Studios в киносалоните в страната? И като част от международна група, има ли обмен на идеи и съдържание между bTV Media Group и другите телевизии на CME в региона? Отговорите можете намерите в цялото интервю с Христо Хаджитанев на сайта на Forbes.

ПОСЛЕДНИ

Реклама