Спас Сливков от OLX.bg за DigitalK 2014

Спас Сливков е изпълнителен директор на OLX.bg – водещата уеб и мобилна платформа за безплатни обяви в България

Реклама

Спас Сливков е изпълнителен директор на OLX.bg – водещата уеб и мобилна платформа за безплатни обяви в България, и част от портфолиото на компанията Naspers, което включва сайтове за обяви в 107 държави. Като част от екипа през последните четири години, той има водеща роля в създаването на услуга, позволяваща на хората в България да продават личните си вещи и по този начин да подпомогнат доходите си. През 2010 г., Спас започва в компанията като Мениджър бизнес развитие и отговаря за ръста на показателите, монетизацията и маркетинга. През януари 2014 г., той става изпълнителен директор на компанията. Преди да се присъедини към екипа на Наспърс в България, той работи в рекламна агенция Leo Burnett. Спас силно вярва в идеята на “икономиката на споделянето,” която дава възможност на индивидите, а не само на големите компании, да създават, изразяват, продават, печелят пари и да променят света около тях благодарение на интернет и технологиите. Днес с него си говорим за предстоящата конференция DigitalK 2014 (ще се проведе на 29-30 май с 40 лектори), на която той е лектор.

 

btv.bg: За какво най-често говорите на технологични конференции, чиито лектор сте и какво да очакваме от презентацията на тазгодишното издание на DigitalK?

Спас Сливков: Една от най-интересните за мен теми е начина, по който технологиите, интернет и мобилните продукти променят начина, по който живеем, както и бизнеса. OLX даде възможност на хиляди българи да подпомогнат семейния си бюджет като продават ненужните и вещи. Платформи като Airbnb дават възможност на хора да печелят като отдават под наем собствените си жилища. Тенденцията хората да могат да печелят благодарение на дигиталните технологии ще се засилва в бъдеще.

Има ли лектор от DigitalK, който ви е впечатлил с нещо по-специално през годините и с какво?

До момента не съм имал удоволствието да се срещна лично с някои от говорителите, освен с представители на българските стартъп екселератори. Очаквам с нетърпение презентациите и срещите с лекторите, защото са подбрани изключителни компании.

Кои от лекторите на DigitalKочаквате да чуеш с най-голямо нетърпение и защо?

Очаквам с нетърпение да чуя колегата ми от Fashion Days Gabor Cseh, Fraser Davidson от Javelin Group, защото и двете презентации ще са фокусирани върху електронната търговия. Също така с нетърпение очаквам и презентациите на комапниите BlaBla Car и Uber, защото тези компании променят бизнесите, в които работят, като дават възможност на “обикновени” хора да изкарват пари или да спестяват средства – нещо, което е характерно и за OLX.

 

Какви са настоящите ти проекти?

В OLX.bg работим усилено върху цялостна преработка и подобрение на мобилните ни приложижения. Там виждаме огромен потенциал в бъдеще.

Все по-силна ли е степенна, в която дигиталните технологии промениха границите на индустриите, разбивайки старите бизнес модели, или нещата се успокоиха?

Тази тенденция ще се засилва в бъдеще. Все повече пари ще се обменят между частни лица, вместо да влизат в джобовете на компании. Все повече хора ще продават личните си вещи, ще отдават под наем апартаментите, автомобилите си или ще намират фриленсработа, ще печелят от уменията си, без да са зависими от служба от 8 до 5 часа. Както в музикалната индустрия преди това, големите компании или ще осъзнаят тези промени и ще се адаптират към тях, или ще пострадат.

Кой е най-интересният начин, по който дигиталните технологии моделират настоящето ни?

Начините са много, но за мен най-интересният е възможността да печелим пари от собствените си вещи и умения. Наскоро бях на екскурзия в Тайланд (за щастие преди събитията, които се разиграват там в момента), и през сайт, наречен Withlocals.com се свързах с хора, котио ми показаха как да готвя тайланска храна и ме отведоха на скрити плажове, които никога нямаше да намеря като редови турист. Това са изцяло нови бизнес модели, от които печелят реални хора, а не туристическата индустрия, насочена към масовия турист. OLX прави същото с ритейл индустрията.

Доколко човешката личност и неприкосновеност е гарантирана в ерата на новите дигитални технологии?

Медиите в България често се фокусират върху рисковете от електронната търговия. Дали има такива? Със сигурност. Рискове има както в дигиталния , така и в офлайн света. При модела на безплатните обяви, сигурността на потребителите е 100 % гарантирана, ако следват три правила – никога да не изпращат пари предварително, да се среща лично с продавача или купувача на публични места, или ако това не е възможно – да използват безплатната опция на куриерската фирма, с която работим “Отвори и тествай преди да платиш.” Както в реалния живот, така и онлайн, има добри и лоши хора. За щастие лошите са минимален процент, затова предпочитам да говоря за възможностите, които онлайн търговията ни дава. Надявам се скоро и медиите в страната да обърнат по-голямо внимание на това.

Кои са най-интересните дигитални проекти, в които сте работели през годините и с какво?

Най-вълнуващият проект, по който работя и до ден днешен, е OLX. Истинско удовлетворение ми носи факта, че влизаме в домовете на хиляди българи всеки ден, че им даваме възможност да спечелят пари от собствените си вещи, и по този начин да живеят малко по-добре. Освен съвсем финансовия аспект на продажбите през OLX, те дават “втори живот” на вещи, които биха събирали прах по тавани и мазета или биха били изхвърлени. Често обичам да казвам, че ние сме най-ефективната компания за “рециклиране” в страната.

В колко голяма степен се случва в днешно време инвестирането и развитието на дигиталния бизнес в региона на Югоизточна Европа?

Все повече компании осъзнават потенциала на региона. Naspers, от която сме част, е една от тях. Инвестираме в региона от 1999 година и благодарение на това се превърнахме в лидерите при електронната търговия и онлайн транзакциите. С платформи като OLX, с които сме лидери при обявите в България, Полша, Румъния, Унгария и Украйна, благодарение на eMag, който вече е лидер при онлайн продажбата на техника на няколко пазара, и Fashion Days, които трансформираха пазара на дискаунт шопинга, развиваме навици за купуване и продаване онлайн, които смятам, че са полезни за пазарите в региона като цяло.

Какво би ви вдъхновило, за да се напуснете настояща работа и да се впуснете в новоизгряващ или стартъп проект?

Naspers е компания, която инвестира в проекти, доказали своя потенциал. Стартъп бума, който наблюдаваме, е изключително вълнуващ, но както аз, така и компанията, осъзнава, че силата ни е другаде.

В кои стартъп проекти се наблюдава по-силен интерес от страна на „ангелите” – апликации за мобилни устройства или…?

Бъдещето е мобилно, и колкото по-бързо го осъзнаем, толкова по-добре. Зад успеха на който и да е бизнес – стартъп или не, стои ясна стратегия и план за развитие, както и добър монетазиционен потенциал.

Помагат ли интернет технологиите за икономиката на споделянето, за да се печелят повече пари и да се променя света около нас?

Абсолютно. Това е една от основните причини да съм в този бизнес, лекцията ми на DigitalK да се казва Power to the people, и да работя от 4 години за развитието на OLX в България. Точно благодарение на OLX, голям брой хора в страната осъзнават, че всеки един човек може да е продавач, и че това не е запазена територия само за големите компании.

Кои са според вас най-перспективните нововъзникващи икономики в света?

Компанията Naspers, от която OLX е част, инвестира основно в развиващите се пазари. На пазари като САЩ и Западна Европа вече има силно насищане и почти достигнат предел на интернет пенетрация. Но пазари като Бразилия, Индия, Турция, Югоизточна Азия и дори Африка тепърва ще разгръщат потенциала си.