Флориан Скала: Новото студио ще задържи вниманието на зрителите върху това, което е важно да знаят

Главният изпълнителен директор на bTV Media Group в интервю пред Паола Хюсеин, в. „24 часа“

Реклама

Г-н Скала, днес на рождения си ден bTV ще излъчва от съвсем ново студио, за което колегите от телевизията разказват, че ще е едва ли не космическо, т.е. технологично чудо. Но и сега по bTV могат да се видят технологичните ТВ новости. Какво по-различно ще покаже студиото?

В основата на всичко е стремежът ни да дадем на зрителите най-доброто преживяване с новините и актуалните предавания на bTV досега. Замисълът зад внедряването на тази нова технология беше да направим информационното съдържание още по-динамично, интерактивно, видимо вече през 11 нови видеостени - и в крайна сметка да задържим вниманието на зрителите върху това, което е важно да знаят. Насочихме се към последните иновации в телевизията в световен мащаб, защото в днешната медийна среда именно те засилват въздействието на новините и ни помагат да представяме и най-сложните теми по още по-атрактивен и достъпен начин.

Миналата година казахте, че студиото ще е готово до края на 2018-а. Защо се забави, какво се случи?

Такъв беше първоначалният ни план, но разбира се, с многопластови проекти от този мащаб, които се случват веднъж на почти 20 години, не правим компромис с качеството. Избрахме да не бързаме с внедряването и да дадем възможност на екипа да вложи достатъчно време, усилия и енергия във всекидневната си работа, особено при толкова много извънредни събития, които отразявахме през последните няколко месеца.


Как избрахте дизайнера на студиото?

Свързахме се с няколко от най-добрите студиа за дизайн и архитектура в света и ги поканихме на търг. Портфолиото на компанията, която избрахме, Veech x Veech, е впечатляващо. Тя е известна с революционните си проекти в нашата област, например студийните комплекси на „Ал Джазира“ в Лондон и Доха, медийният център на най-голямата австрийска телевизионна мрежи и други.

Колко струва новото студио? Защо правите толкова мащабна инвестиция в сграда, в която сте под наем?
Няма значение къде са помещенията ни. Технологиите се променят всеки ден и след като веднъж сме задали тенденцията на този пазар, трябва да направим и следващите стъпки. Средата се промени. Независимо от обхвата и въздействието ни като телевизия, сега се борим за вниманието на публиката в конкуренция с огромен обем видео продукция, която се опитва да прилича на журналистика. Именно технологията може да изтъкне работата на журналистите ни и да увеличи силата на въздействието на качествените новини. Убеден съм, че отговорните медии днес трябва да правят всичко възможно, за да помагат на зрителите да се фокусират върху достоверните източници на информация.

Новото студио би трябвало да увеличи и цената на телевизията. Преди два месеца СМЕ ("Сентръл юропиън медия ентърпрайсиз" - собственик на bTV) съобщи за първи път, че е започнала да изследва стратегически алтернативи за развитието на компанията. Сред тях е и възможността телевизиите на СМЕ да се продават поотделно, а не в пакет. Същевременно през последните 2-3 години не спират слуховете с конкретни имена, които оглеждат да купят медията. Каква е реалната картина около продажбата?

Помня, че когато дойдох в bTV през 2016 година екипът ми ме информира за слухове, които са вървели вече от 3 години. И това е една от причините никога да не коментираме слухове или спекулации.

Нова ТВ бе купена за първи път от български инвеститори и стана собственост на братята Домусчиеви. Как ще коментирате сделката? По какъв начин тя ще се отрази конкретно на тв пазара у нас и по-общо на медийния?

Не мога да коментирам стратегията на конкурентите ни. Но лоялната конкуренция обикновено стимулира растежа на всеки пазар.

Разделяте ли се и със Слави Трифонов и продуцентската му компания „Седем осми" освен с „Шоуто на Слави"? Бяхте ли изненадани от решението на продуцента да спре шоуто след 19 години в ефира на bTV? Говори се, че вие така или иначе нямаше да продължите договора за шоуто и те просто са ви изпреварили.

Започнахме преговори със „Седем осми“ за следващ сезон на „Шоуто на Слави“, както правим с всички предавания, които се представят добре. Не съм толкова изненадан от решението им, колкото от начина, по който избраха да отговорят на поканата на bTV (усмихва се). В крайна сметка решението е взето и тъй като скоро ще се разделим, мога само да им благодаря за професионалната работа и отличните резултати в ефира на bTV през всичките тези години.

Какво ще излъчва bTV в пояса на „Шоуто на Слави“ тази есен? Ще продуцира ли „Седем осми“ други предавания за bTV?

Имаме ясна визия за този часови пояс и ще обявим решението си през есента.

Преговаряте ли с продуцентите Магърдич и Джуди Халваджиян? Има ли шанс тяхно шоу да стане част от bTV?

Разговаряме непрекъснато с външни продуценти, защото никога не спираме да търсим нови идеи, особено за оригинални продукции. Това е обичайна практика, не нещо изключително, което се случва точно сега. Разговаряме с братя Халваджиян, както и с други продуценти.

Преди години bTV даде силен старт на българските сериали, но в момента излъчва само Столичани в повече". Снимате обаче още един –Съни бийч". Кога ще го излъчите? Предвиждате ли да снимате и други български сериали?

bTV постави началото на българските сериали преди почти 10 години. Но оттогава насам контекстът се промени заради нарастващото влияние на стрийминг гигантите. Те пускат „тонове“ впечатляваща оригинална продукция, вече леснодостъпна тук, а това трайно завиши критериите на аудиторията към жанра. Зрителите очакват същото качество от нас! Затова предпочитаме да инвестираме повече, но в един български сериал, отколкото да се впуснем в много проекти и да направим компромис с качеството. Сериалът „Съни бийч“ ще бъде успешен, защото има силна, адекватна история, безупречна актьорска игра и качество на продукцията, сравнимо с най-добрите примери по света.

Ще останат ли турските сериали в праймтайма на bTV завинаги и каква е причината за това програмиране?

Това е причината, която стои зад всяко наше програмно решение – зрителският интерес. Турските сериали се харесват на широката публика с високото си качество на заснемане, със завладяващи истории и актьорска игра на световно ниво. Те са сред най-гледаните заглавия дори на платената ни платформа VOYO. Не е изненадващо, че Турция се превърна в един от водещите износители на сериали в света. Но в крайна сметка, турски, американски, български, испански… страната производител няма значение. Ако историята е близка до хората, добре разказана и вълнува милиони българи всяка вечер, има място в нашия праймтайм.

Преди време телевизиите в България пазеха в тайна бъдещите си програмни планове. bTV беше първата, която наруши правилото. Какви са новините за есента и следващата пролет, кои ще са предаванията и сериалите по bTV?

Вече разкрихме есенната си програма, с фокус върху „Фермата“ и „България търси талант“ в праймтайм. За следващата пролет сме планирали нови силни допълнения към сезона. Ще излъчваме „Съни бийч“ и световноизвестно риалити шоу за първи път в България, заедно с някои от най-успешните ни формати, като например „Бригада Нов дом“.

bTV продуцира сама все повече предавания от програмата си - вече и MasterChef наред с "Гласът на България" и "България търси талант". Защо? Не искате ли да работите с външни продуценти? Те как реагират на тази ваша политика?
Стратегическият ни приоритет е да увеличим ефирното време за български програми, затова създаването на вътрешен продукционен отдел беше необходима стъпка - за да сме сигурни, че можем да покрием нуждите си по всяко време. Но няма да спрем да работим с външни продуценти. Независимо от подхода, който избрахме за MasterChef и „Гласът на България“, по-голямата част от локалната ни продукция е в ръцете на външни продуценти. Вярвам, че те срещат добър и надежден партньор в bTV. В крайна сметка, споделяме едни и същи цели и предизвикателства на пазара – да открием най-добрите творци, оперативни екипи и таланти, които могат да направят едно страхотно шоу.

bTV ще празнува 20-ия си рожден ден догодина. Как ще изглежда телевизията тогава и как вие искате да изглежда?

Виждам bTV на 20 години като продуцент на ТВ съдържание, което е още по-достъпно, технологично адекватно, със социален заряд и близко до ценностите и приоритетите на зрителите. И разбира се, с още повече последователи на различните ни канали и платформи, през всички устройства. Решени сме да разширим присъствието на основните си програмни проекти в дигитална среда.

Какво ще се случи с телевизията като медия? Заплашва ли я интернет и как?

Точно обратното, интернет е жизненоважен за нашия растеж. Днешната телевизия трябва да се разбира като цялото видеосъдържание, което произвеждаме, но достъпно на всички платформи и устройства, според удобството на потребителя. И въпреки че гледането на телевизия през ТВ екрана все още доминира в Европа, новите начини на потребление, като гледане онлайн, отложено гледане, гледане преди ефир, следване на допълнително и ексклузивно дигитално съдържание и др., ще ни направят по-силни. Имаме огромно предимство при тази тенденция, защото създаването на видео с високо качество изисква значителни ресурси и експертиза. Като водеща телевизия сме в много добра позиция.

Поехте мениджмънта на bTV Media Group преди две години и половина. Доволни ли сте от телевизията и какво още искате да постигнете? Лично вие как се чувствате и свикнахте ли с България?

Да, доволен съм, и да, чувствам се в свои води тук в България. Току що получихме резултатите от годишното си национално проучване от агенция „Маркет линкс“, а изводите потвърждават картината, очертана от пийпълметричните данни на ГАРБ. Днес най-много зрители откриват в bTV своя първостепенен и най-сигурен източник на информация и ни разпознават като дома на най-предпочитаното ТВ забавление. Но най-важното – подобрихме съществено финансовите си резултати, а това ще ни позволи да инвестираме повече в български продукции и да следваме стратегията си за съдържание на много платформи.

***

CV:

  • Флориан Скала e главен изпълнителен директор на bTV Media Group от края на 2016 година.
  • Оттогава финансовите резултати на медията се движат във възходяща посока.
  • Преди да дойде в България, Скала е бил директор „Продажби” на Маркиза Груп в Словакия, също част от компанията-майка на bTV - CME.

Интервю на вестник "24 часа".

 

ПОСЛЕДНИ

Реклама