Реклама

Карането на кола автоматик е огромно удобство за всеки - с нея забравяте за съединителя и други допълнителни действия, които се изискват при управлението на автомобил с ръчна скоростна кутия.

Макар и сравнително по-нова, автоматичната скоростна кутия е създадена още през далечната 1932 година, а през 1940 година е представена първата скоростна кутия от General Motors.

Разбира се, както при ръчните скорости, така и при колата автоматик трябва да познавате устройството на автоматичната скоростна кутия и някои специфики за нея. Така например, всеки шофьор трябва да знае, че на около всеки 50 000 км трябва да се сменя маслото, за да се гарантира нормалната работа на превозното средство.

Но има нещо много важно, с което трябва да се запознаете. То се крие в сърцето на автоматичната скоростна кутия и е от съществено значение, тъй като играе ролята на съединител. Представяме ви един важен компонент на трансмисията, познат като хидротрансфортматор.

Това е флуиден съединител, чиято задача е да предостави момент на въртене, идващ от двигателя към трансмисията. А защо е нужен?

Има няколко причини да е от изключителна важност: 

  • осигурява безпроблемното движение на маслената помпа;
  • старае се да компенсира и намали вибрациите от двигателя към трансмисията;
  • осигурява безпроблемно и плавно сменяне на скоростите.

Хидротрансформаторът се състои от няколко основни компонента, които заедно образуват едно тяло. От една страна има помпа, която е свързана с коляновия вал. От друга страна разполага с турбина, свързана с предавките. А компонентът, намиращ се между помпата и турбината, се нарича реакторно колело.

Една от основните разлики между ръчната скоростна кутия и тази на автоматика, е в маслото и неговата функция. При автоматичната скоростна кутия то не служи за смазване, а по-скоро за прехвърляне на въртящ момент.

Тъй като всичко, което се случва в хидротрансформатора преминава през турбини и масло, които от своя страна се движат по тръби, има инсталиран радиатор, чиято цел е да охлажда.

Как работи хидротрансформаторът?

Работата на хидротрансформаторът е съвкупност от различни процеси, които заедно осигуряват правилната работа на цялата автоматична скоростна кутия.

Преди всичко ще започнем с това, че във валовете на хидротрансформатора има отвори, в които навлиза трансмисионното масло. То активно участва в хидравличното управление, като задачата му е да смаже компонентите, както и да отведе топлината към охладителната система.

От друга страна с помощта на налягането на флуиден поток се осъществява връзката между трансмисията и двигателя, а чрез коляновия вал и въртеливото движение, този флуид успява да се насочи към външната част на помпата. Флуидният поток отива към турбината, след което преминава през статора, за да се насочи към лопатките на помпата и започва отново да се ускорява за следващ цикъл.

В зависимост дали оборотите са ниски или високи, флуида може да се завърти обратно на помпата и турбината, или да увеличи скоростта си, така че да приложи натиск върху лопатките в задната им част. По този начин предизвиква статора да се завърти в посоката, в която ротацията на хидротрансформатора е.

Статорът започва да се върти, когато лагерът освободи заключването. Всичко това води до по-висока ефективност на въртящия се момент на хидросъединителя. Към това трябва да се уточни, че моментът и скоростта на отключване и заключване се контролират от мехатроника. По този начин всеки един компонент, който е част от хидротрансформатора, се върти с една и съща скорост.

Проблем с хидротрансформатора - какво да правим?

Като всяка друга част от колата, така и хидротрансформаторът може да се повреди, а най-характерният сигнал за това са вибрациите и шумовете, които колата издава.

Причините за поява на проблем с този компонент могат да бъдат много като прегряване, износване, дисбаланс на корпуса, счупване или повреда на компонент от автоматичната скоростна кутия и други.

При всеки един случай е възможна смяната на хидротрансформатора, като днес можете да откриете както нови части, така и втора употреба.

.