Антон Хекимян: Не е достатъчно само да информираме, а и да вдъхновяваме

Реклама

Антон Хекимян е сред най-разпознаваемите лица на българския телевизионен екран. Изгражда цялата си журналистическа кариера в bTV. През годините е бил репортер, водещ на делничния и съботно-неделен сутрешен блок, както и на много специални издания на bTV Новините, извънредни и изборни студия. В края на 2020 г. поема позицията директор на отдел „Новини, актуални предавания и спорт“. За работата си като журналист Антон Хекимян е носител на редица признания и отличия. В интервю за специално издание на сп. „BGLOBAL” от месец юли, той разказва повече за създаването на „зелено“ съдържание и за отговорността на медиите към околната среда.

Колко голяма отговорност носят медиите за опазването на околната среда? Съизмерима ли е тя с отговорността на политиците?

Темата за отговорността към обществото е водеща за всички журналисти в нюзрума на bTV Новините, както и за служителите на цялата ни компания. Обикновено ние сме хората, които са на първа линия, когато има проблем и сме длъжни да търсим отговорност. Ние обаче сме и тези, които с новините можем да достигнем най-бързо до хората с идеите, свързани със зелените практики.

Винаги сме давали възможност на експерти и политици да изразяват своята гледна точка и идеи за опазването на околната среда, за въвеждането на съответните политики и проследяваме за спазването на техните обещания.

Да направиш крачка към промяна не е лесно, особено ако трябва да се полагат допълнителни усилия за устойчиво „зелено“ поведение. Тук е ролята на медията - да направи връзката между хората и всички отговорни, да търси правилните решения за опазването на околната среда и обучението на обществото, че това е нашият дом, който трябва да съхраним.

 

Като журналист с богат опит, забелязвате ли промени в общественото съзнание към опазването на природата и съществени ли са те?

Помня началото на кампанията ни „Да изчистим България заедно“ - една от най-големите задачи тогава беше борбата с предразсъдъците в голяма част от обществото - плащаме данъци, това е ангажимент на общината, един ден от годината не е достатъчен, не замърсяваме, тогава защо да чистим боклука на други и т.н. Сега въпросът вече не е само в събирането на отпадъци. Разделното събиране навлиза във всекидневието ни, за съжаление, по-късно отколкото ми се иска, но е актуална тема за все повече бизнеси и домове. Днес участниците в кампанията „Да изчистим България заедно“ полагат много повече усилия в облагородяването на средата около тях - паркове, междублокови пространства, културно-исторически паметници, места за отдих и почивка. Ето, направили сме още една стъпка напред като общество. Най-ценното е, че за тези 10 години кампанията успя да преобърне тези нагласи. Като медия с пряко влияние върху актуалните теми за обществото и с подкрепата на партньорите, успяхме да изведем на преден план „нулева толерантност“ към безотговорността и замърсяването. Представете си едно цяло поколение, възпитано в обща отговорност за грижа към природата - тогава е било на 10 години, сега е пълноправен гражданин, който ще възпита в този дух и своите деца. 

 

Вървим ли към едно глобално зелено човечество?

Да въвличаме все повече хора в каузата „зелено“ е предизвикателство. Младите са ангажирани към теми, свързани с екологията и устойчивия живот. За тях е важно дори продуктите, които потребяват, да са създадени от отговорни към природата компании. Ние всички сме във време, в което трябва да преобърнем представите си как трябва да живеем. Да ограничим свръхпотреблението - тема, която само преди 20 години не беше във фокуса на отделния човек. Днес всеки осъзнава мащаба на консуматорското общество, от което сме част. Купуваме, пилеем ресурси с размах - но колко често си задаваме въпроса - каква е истинската цена? Не тази на етикета в магазина, а цената, която стои на „стоката“ БЪДЕЩЕ.

Радвам се, че това е тема, която вече обединява хората. Осъзнато намаляваме влиянието си върху природата, стремим се чрез действията си да не оставяме отпечатък и да не вредим на нейното и нашето общо бъдеще. Това не става и без посланията - посланията, които отправят лидерите на мнения, световните политици и разбира се, медиите като основен проводник на тези идеи.

 

Какъв е опитът от инициативата на bTV „Зелената седмица“? Дава ли ви идеи и мотивация за нейното продължение?

Това е инициатива, която правим за първи път в рамките на медийната група на CME, част от PPF и се реализира едновременно на шест пазара – България, Хърватия, Чехия, Словения, Словакия и Румъния. bTV Media Group винаги е била новатор в областта на медиите и създаването на видео съдържание и сега отново дадохме категоричен знак за навлизането в нов етап на развитие. „Тази сутрин“ обърнаха внимание на градското земеделие, замърсяването и поканиха зрителите да споделят „eco-friendly“ стъпки от ежедневието си през „Аз, репортерът“. В „COOLt“ отговориха на въпроса  - защо е важно за децата да са сред природата. Застъпихме още интересни новини и различни аспекти по темите в радиата, и силно уеб присъствие в btvnovinite.bg, Ladyzone.bg и businessnovinite.bg. В ефира на bTV и тематичните ни канали предложихме богата документална и филмова програма. Платформата ни VOYO се включи също със селекция от филми, документални поредици и сериали. Отличителното при тази инициатива е, че насочва вниманието на зрителите към тези теми и образова обществото ни. Важна е силната обратна връзка на аудиторията след тази кампания, включително за партньорите ни на различни нива - рекламодатели, институции и неправителствени организации.

 

Имате зелени рубрики и зелено съдържание. Какви тематики са най-интересни на аудиторията – потребителските новини, известия за научни открития, други…?

bTV Media Group винаги е била отговорна компания и поредната стъпка напред е промяната на модела, по който създаваме телевизионно съдържание. Ние сме първата медийна група в България, която въвежда „грийн филминг“. Това са „зелени практики“ за адаптиране на производствения процес с оглед на използването на енергия, транспорт, настаняване, кетъринг, еко сертифицирани продукти, услуги с ниско въглеродно въздействие, управление на отпадъците, премахване на пластмасови изделия за еднократна употреба, намаляване на употребата на хартия, оптимизация на вътрешна и външна комуникация, и включване на зелено съдържание. През 2022 г. са еко сертифицирани по международния стандарт albert три проекта на групата: „Преди обед“, „Шоуто на Николаос Цитиридис“ и „Гласът на България“, а през 2023 г. още четири предавания – кулинарното риалити „MasterChef” България, сутрешният блок „Тази сутрин“, публицистичното „120 минути“ и лайфстайл предаването „COOLt”.

 

Смятате ли, че позитивните зелени новини ще се наложат над или поне ще застанат редом по важност до новините за замърсявания и природни бедствия?

Новините се определят от деня и важността на темите. Понякога темите са свързани с природни бедствия, които засягат големи групи от хора или населени места. И ако това е първа новина - не означава, че в емисията няма място за вдъхновяваща зелена инициатива. Ако има бедствие или замърсяване - медиите са най-важните за търсенето на отговорност от институциите - има ли неглижиране на ангажименти и каква ще е превенцията.

Ние сме хората, през които често минават всички послания за необходимата за пострадалите хора помощ.

В същото време отново ние сме длъжни към обществото да показваме добрите, новите практики за зелен и устойчив начин на живот. Пулсът на обществото минава през това какво ще видят или прочетат в нашите канали. Тук не става въпрос само за информираност. Ние трябва да сме вдъхновителите за още много хора, които искат да са полезни, но понякога просто не знаят как и към кого да се обърнат.

 

Цялото интервю може да прочетете в издание „ESG инвеститорите – Пътят“ на сп. „BGLOBAL“ от дата 28.07.2023 г.

ПОСЛЕДНИ

Реклама

Зареди още