Реклама
На 1 юни bTV - първата частна национална телевизия у нас, навършва 20 години от създаването си. През 2000 г. проектът на австралийския магнат Рупърт Мърдок спечели конкурс у нас и така бе създадена Би Ти Ви от компанията му "Нюз Корпорейшън". 10 години по-късно Мърдок продаде българската медийна група на американската СМЕ ("Сентрал Юропиан Медия Ентърпрайзис"), пише в. "24 часа". В края на 2019 г. СМЕ подписа споразумение с чешкия фонд PPF, собственост на милиардера Петр Келнер, за продажбата на bTV Media Group. Сделката се очаква да бъде завършена скоро.
CV:
Австриецът Флориан Скала оглавява bTV Media Group от края на 2016 г. Под негово ръководство bTV сериозно подобрява цялостните си бизнес резултати и затвърждава позицията си на телевизия с нарастващо доверие, най-желан работодател сред медиите и най-силна българска марка. Преди това е бил на ръководни позиции в Markiza Group в Словакия (също част от CMЕ) и RTL - Австрия.
- Г-н Скала, вярно ли е, че г-н Божков ви е водил във френския ски курорт Куршевел? Наскоро бившият му съдружник Цветомир Найденов разказа това пред друга телевизия и така обясни защо нямало как да се оплаче в медиите, които уж по думите на Божков били заглушени.
- Както стана ясно от позиция на компанията, тези твърдения са абсолютно неверни. Ще предприемем съответните правни стъпки срещу тях.
- Наскоро премиерът Бойко Борисов говори за Божков тв и вашата медия реагира с декларация. Защо се създава такова впечатление? Имате ли усещането, че телевизията е доста едностранчива?
- Подобни атаки към медия с въздействието на bTV не са необичайни, за съжаление. Но ние знаем, че журналистиката означава проверени факти и представяне на всички страни по темата.
Аз виждам истинска журналистика в нашите новини и публицистика. В крайна сметка сме тук заради зрителите. Според последното проучване на “Маркет линкс" bTV е телевизията, на която те вярват най-много, която биха потърсили за помощ първо и която чувстват най-близка. Това е оценката, към която се стремим.
- Сравнително отскоро ръководите bTV, но именно на вас се падна да отбележите със служителите ѝ нейния 20-и рожден ден, който е днес - 1 юни. Как телевизията ще го посрещне?
- Да, голяма чест е да водя и подкрепям най-добрия тв екип в България - особено през последните години, когато медиите в страната еволюират като част и от глобалната тенденция. А нарастващото доверие към нас е най-ценната награда, която празнуваме днес. Много неща са се променили за 20 години, но популярността ни сред зрителите остава. За тях сме подготвили специално шоу довечера и по-важното, оставаме изцяло ангажирани към тях.
- Какво означава успехът за телевизия, която вече е на 20 години и самата тя е следствие от демократичните промени у нас?
- bTV отвори нова страница в модерната история на телевизията в България и изигра важна роля в еволюцията ѝ. А ключовият ѝ принос към демократичните процеси и в утвърждаването на европейските ценности в страната благоприятства развитието на съвременното българско общество. Впечатляващо е, че дори при новите начини на гледане на телевизия и бума на фалшиви новини днес bTV е символ на независимата журналистика и качественото развлечение и е разпозната като водеща на пазара по зрителски интерес, социална ангажираност и технологични иновации.
***
- Една от големите промени в bTV е напускането на Слави Трифонов и екипа му след 19 години в ефира. Сега водещ на вечерното шоу е младият Николаос Цитиридис. Как се отразява тази промяна на bTV?
- Привлякохме нова, по-млада аудитория, която никога преди не беше гледала телевизия в късния пояс. А водещият е най-яркото тв откритие в България през последните години и съм много доволен от работата и таланта му - още повече, когато целият екип трябваше да се адаптира бързо към работа в пандемична обстановка само месец след старта на предаването. “Шоуто на Николаос Цитиридис" ще остави отпечатък в следващите 20 години от историята на bTV.
- Защо bTV се отказа от нови риалити програми всеки сезон, а разчита на вече утвърдените?
- Продължителността на една продукция е признак за нейния успех, а пускането на нови програми всяка година подсказва, че нещо друго не е сработило. Нашите зрители високо ценят праймтайм хитовете на bTV и очакват новите сезони, затова продължаваме да ги произвеждаме. Интересът към дигиталното съдържание, свързано с шоутата ни, също расте с големи темпове - зрителите искат още от тях. Есенният ни хит "Фермата“ например е най-запомнящото се тв събитие за последните години според годишните ни проучвания. Затова има още дълъг живот в bTV, също както и MasterChef, което продължава есента.
***
- От 1 май само ГАРБ мери гледаемостта на тв пазара - нещо, за което почти всички участници на него настояваха дълги години. Случи се, след като Нова тв прекрати договора си с “Нилсен". Как ще коментирате наличието само на една пийпълметрична агенция вече?
- Това беше правилната стъпка и винаги сме смятали за погрешно преминаването на “Нова" към алтернативна система. Сега най-накрая имаме шанса да обсъдим всички притеснения за неутралитета и обективността на ГАРБ, които Нова тв многократно повдигаше от 2014 г. и все още не са разгледани.
***
- bTV се подготвяше за ситуацията с коронавируса поне два месеца преди това. Какви ще са последствията от тази световна криза за телевизията? Как ще се отрази на бъдещите ѝ планове?
- Не бих спекулирал как ще се развие пандемията и какво ще е отражението ѝ върху нас. Във всеки момент ще се съобразяваме с рекламния пазар и с това, че качествено оригинално съдържание се създава по-трудно за телевизия, отколкото за другите типове медии. Важно е да опазим здравето на целия екип. Връщаме се към регулярния начин на работа бавно и отговорно и сме готови да възобновим планираната си програма през есента и през 2021 г.