Как думите ни да оставят следи - обучения с Десислава Стоянова

Тв водещата ще провежда индивидуални и корпоративни тренировъчни програми

Реклама

На 17 септември и 8 октомври предстоят първите срещи на водещата Десислава Стоянова с по-широка публика като лектор и обучител по публично говорене. Тя е нарекла обучението „Основи на медийното говорене“ и в него е събрала основните знания, нужни за успешно присъствие в медиите. Занапред ще има още срещи, а идеите и целите си тв журналистката е събрала в сайта howtospeak.bg.

Деси, какво те мотивира да създадеш този сайт и да предлагаш такива обучения?

В продължение на години наблюдавам колко много зависи от умението на човек да говори убедително, емоционално и въздействащо. Знаеш, че работата ми е свързана с всекидневни срещи с хора, които интервюирам. И нерядко се случва срещу мен да застане някой, който има много какво да каже – човек с интересна история, с вдъхновяваща идея или страхотен проект, който обаче не успява да разкаже за всичко това по най-добрия начин. И както споделих и онзи ден в социалните мрежи, резултатът в такива случаи е разочарование за всички страни. За публиката, защото или нищо не е разбрала или нищо вълнуващо не е чула, за журналиста, защото за него всяко скучно и неразбираемо за публиката интервю е форма на провал, за даващия интервюто, защото не е успял да постигне целта си и посланието му не е стигнало до тези, до които е трябвало да стигне. Не по-малко е разочарованието за всички, когато в главната роля влезе някоя суховата презентация, по време на която основната цел и на говорещия, и на слушащите е да дойде краят.

Фотограф: Александър Михайлов
Снимка: Личен архив

Обученията, които съм разработила, стъпват на дългогодишната ми практика като журналист и водещ. Вярвам, че опитът, който съм натрупала през годините, може да бъде полезен на всеки, който има нещо смислено за казване и иска да се научи да го казва по най-впечатляващия и запомнящ се начин. Все повече хора осъзнават колко важни са уменията за публично говорене и присъствие за постигането на почти всеки значим успех.

Защо сега?

Това е процес, който катализира от няколко години. Не е нещо, което започвам днес. В един момент усетих в себе си желание да намеря още едно приложение на опита си, така че да бъда полезна.

Освен това ми омръзна да отговарям на въпроса защо едни хора ги дават по телевизията, а други, не по-малко смислени от тях, – не, и се хванах да направя курса „Как да бъда медийно аткрактивен“, в който отговарям на този и на още много въпроси, които хората стремящи се към публичност имат. Въпросният курс е част от индивидуалните и корпоративните тренировъчни програми, които правя. На негова база сега съм разработила и едно по-кратко, насочено към по-широката публика обучение - „Основи на медийното говорене“. Първите две издания ще бъдат на 17 септември и 8 октомври.

Кое или какво налага да владеем умението публично говорене?

Това е ключово умение. Като кажеш „публика“ първата асоциация най-често е с огромна зала, пълна с хора, или пък с многомилионната телевизионна аудитория. Всъщност публика са и колегите в конферентната зала, които трябва да убедиш в новата си идея. Публика са и клиентите, на които се опитваш да продадеш новата си разработка. И така нататък и така нататък. Хиляди хора всекидневно излизат пред своята по-малка или по-голяма публика и от това колко умело публично присъствие имат, зависи страшно много.

За кого са полезни подобни умения?

За всеки, в центъра на чиято работа и живот стои комуникацията под една или друга форма. Аз се опитвам да съм полезна както на отделни личности, които искат да надградят своите умения, така и на компании, които осъзнават колко важно е техните „говорители“ да са възможно най-добре подготвени. Да вземем например един стартъп. От начина, по който неговите създатели представят идеята си, от това колко убедителни са, зависи тяхното бъдеще. Защото ти можеш да имаш гениална или революционна идея, но ако не можеш да я представиш така, че да спечелиш потенциалния инвеститор или потенциалния си потребител, идеята ти най-вероятно ще загине в зародиш.

Снимка: Личен архив

Какво означава да си добър презентатор?

Означава думите ти да оставят следи. Да караш другите да чувстват, да се вълнуват, а споменът за казаното от теб да остава трайно в съзнанието им. Означава да бъдеш гласът, който се отлива.

Можеш ли да посочиш примери за хора, които умеят да говорят добре?

TED конференциите предлагат безкрайно много примери за майсторско публично говорене. Това е океан, от който който всеки може да черпи и благородно „да краде“.

Това умение достатъчно ли е, за да убедиш някого в идеята/теорията си?

Силните послания облечени в силни думи, имат силен ефект. Когато са изречени от харизматична личност този ефект се удвоява. Ораторското  майсторство е умение, то е средство, което може да бъде използвано за различни цели. Като всяко друго оръжие, то може да бъде използвано за благородни или пък за мракобесни цели. За съжаление историята ни дава много примери и за това - за изключителни оратори, които са маркирали едни от най-мрачните периоди от развитието на човечеството.

Откъде да започнем - на каква основа да стъпим, когато искаме да сме добри презентатори?

Най-лесното начало е да започнеш да следиш хората, които успяват самия теб да впечатлят с начина си на изразяване, с начина по който формулират посланията си, с поведението си. Наблюдаваш и си отбелязваш – ето тук каква аналогия направи, ето там как жестикулираше, как успя да създаде очакване преди да разкрие отговора и т.н. Наблюдаваш и се опитваш да прилагаш.

Колко важен е богатият речник и боравенето с фигури на речта?

Изключително важен, без това убедителното говорене е мисия невъзможна.

А колко важни са упражненията за артикулиране?

И те са много важни, а освен това могат да са и много забавни. И да помогнат освен за хубавото разгравяне на говорния апарат преди излизането „на сцената“ (която и да е тя), така и за туширането на притеснението, което често обзема човек в този момент. Някак си по-трудно се притесняваш докато си концентриран в повтарянето на нещо от сорта на „чесънче с оцетче“.

С какво са различни твоите обучения и защо да те потърсим?

Теорията може да бъде осмислена само чрез практиката. Затова в обученията, които правя, са заложени освен много реални примери и много тренинги. С помощта на тези тренинги се поставя една стабилна основа, на която човек може да стъпи и да надгражда – с всяка следваща презентация и всяко следващо интервю. Оттам нататък важи принципът „колкото повече, толкова повече“ – ставаш все по-добър.

Видео по темата вижте тук:

ПОСЛЕДНИ

Реклама