Реклама
Зрителите познават Лиляна Боянова като водещ на bTV Новините. В любопитно интервю за специалното издание „Ние сме България“ на сп. BGlobal, тя представя една друга своя светлина – тази на доброволец и застъпник на социално отговорните каузи и инициативи.
Как една медийна група може да изповядва и да проповядва зелени ценности? Какво показва опитът на bTV Media Group?
Според мен съвременните компании трябва да дават добър пример и да проповядват зелени ценности, тъй като вече виждаме сериозните последствия от глобалното затопляне, климатичните промени и замърсяването на океаните и планетата, предизвикани изключително в резултат на човешката дейност. Тези екологични кризи само ще се задълбочават с времето, ако всички не бъдем максимално ангажирани в разрешаването им. Така че какво друго ни остава? Земята е единственият дом, който някога сме имали и познавали. Ако някой смята, че е по-важно да се изразходват несметни пари, за да се колонизира пустинята на Луната, за да "спаси" човечеството, вместо да направи всичко по силите си, за да спаси от екологична катастрофа тази райска планета - то този човек звучи ли ви, меко казано, сериозно? Защото ако не можете да си представите финалния ефект от глобалното затопляне на Земята, няма проблем - вижте снимки на Марс. "Познавам твърде малко хора, които мечтаят да има свят и за внуците им“, беше заявил с огромно възмущение и огорчение американският писател Кърт Вонегът. Така че когато един ден вашите наследници ви попитат какво сте направили, за да спрете отравянето и унищожаването на планетата - какво ще бъде вашето оправдание?
Вече 12 години bTV провежда една от най-мащабните доброволчески зелени инициативи в страната - „Да изчистим България заедно“. Преобръщате ли играта, както се зарекохте в тазгодишния си надслов?
Преобръщаме играта всяка година! Тазгодишното издание на кампанията постави пореден нов рекорд по брой почистени замърсени зони и нерегламентирани сметища – 6811. Високият резултат показва, че инициативата през тази година е била още по-мащабна в сравнение с миналата, когато броят на изчистените зони е 6092. Възстановените и облагородени пространства тази година са 175. Количеството извозен боклук е над 4 341 тона, а доброволците, които не се уплашиха от лошото време и се включиха в кампанията, са 282 120 души. Голям е и броят на бизнес организациите и тези от НПО сектора, които през 2024 г. се присъединиха към общите усилия с голяма част от своите служители - над 300, като 100 от тях участват за първа година. Всичките тези числа са показателни колко вдъхновяваща и значима е инициативата на bTV Media Group.
Коя е Вашата лична мотивация да участвате и да се ангажирате като лице на инициативата?
Всяка година се включвам в кампанията, откакто тя съществува. Искам да дам личен пример и на моя син, който вече е тийнейджър, и не пропуска да се включва с мен в инициативата. Да възпитаваме децата от малки да се грижат за околната среда и да пазят природата е изключително важно. Както уместно беше отбелязал авторът на „Малкият принц“ Антоан дьо Сент-Екзюпери: „Ние не наследяваме земята от нашите родители, а я вземаме назаем от нашите деца“. Смятам, че за да може да се радваме на щастлив живот, то връзката между нас и природата трябва да е здрава. Замърсяването и унищожаването на планетата ще спре едва тогава, когато поемем отговорност не само за околната среда, но първо разчистим и подредим вътрешния си свят – смятам, че двете неща са свързани. Трябва да осъзнаем истинската си сила – и тя се състои в това да пазим и защитаваме всичко по-слабо, крехко и уязвимо. А не да го съсипваме и унищожаваме, само защото си мислим, че ще останем безнаказани във времето за действията си.
Какво Вие научавате от доброволците?
Важни са желанието и постоянството в усилията ни да направим по-приятен света, в който живеем. Независимо какво е времето навън – пек, дъжд или студ, в инициативата всяка година се включват все повече хора, което е изключително вдъхновяващо за мен. Виждала съм и много хора с различни затруднения, свързани с възрастта или със заболявания, които въпреки това, участват наравно с останалите в почистването.
Цялото интервю може да прочетете в специалния брой „Ние сме България“ на сп. BGlobal, който е на пазара от 15 декември.