Реклама
Автор: Крис Дзиадул
©C21Media
Националната частна телевизия bTV Media Group поема възходяща траектория на развитие, откакто Ралф Бартолaйт пое поста главен изпълнителен директор в началото на 2023 г. Изключително опитен мениджър, прекарал повече от 10 години в германската ProSiebenSat.1 Media, включително над една година начело на VoD услугата Maxdome, той инициира редица важни промени в bTV Media Group, която е част от европейската регионална група Central European Media Enterprises (CME).
Първата от тях, казва той, е ребрандът на един от тематичните канали, известен преди това като bTV Lady, в bTV Story. Бартолайт решава да промени цялата му концепция, като добавя, че това е било „част от по-голям план“.
bTV Media Group, продължава той, в момента управлява основния канал, наречен bTV, заедно с тематичните bTV Action, bTV Cinema, bTV Comedy, bTV Story и Ring. Наред с тях групата притежава осем дигитални платформи, марка за киноразпространение (bTV Studios), верига радиостанции, които са „доста стабилни и се развиват успешно на годишна база“, и стрийминг услугата VOYO, която присъства и на други пазари на CME.
Според Бартолайт „локалното съдържание винаги е било много успешно в България и ние ясно виждаме тенденцията към още повече местни продукции“.
Една от първите мерки, които той предприема, когато става главен изпълнителен директор, е да замени турските сериали в праймтайма на основния канал bTV, с локално програмиране. След това турските сериали, заедно с тези от страни като Южна Корея, са преместени в ребрандирания канал bTV Story, трансформиран в платформа за теленовели.
„С това действие, bTV Story често пъти е четвъртият най-гледан телевизионен канал в праймтайм на българския пазар“, добавя той. „Това беше един много успешен процес“.
Поглеждайки по-общо към програмирането, Бартолайт казва, че основната му цел от началото на тази година е била да направи програмата на основния канал bTV разнообразна в праймтайма. Сега тя включва локални продукции, сред които „Dancing Stars“, „Бригада Нов дом“, „Аз обичам България“ (базирана на I Love My Country), наред с популярното романтично риалити „Ергенът“.
„Искам да следвам същата стратегия и за есента“, добавя той. „Островът на 100-те гривни“ [Talpa Studios] и „Бягство към победата“, което е комбинация от риалити шоу с български исторически и традиционни елементи“. Дългогодишният хит „Гласът на България“ успява „всяка година да надскочи резултата си“ и продължава да присъства в програмата.
Бартолайт казва също, че иска да „наложи много различни шоу формати, за да подчертае и покаже на пазара, че наистина инвестираме в разнообразно съдържание, което е много важно. Очевидно за нашите зрители, но също така и за b2b пазара, за нашите рекламодатели“. Тези формати включват "Коя е тази песен?", “Помниш ли текста?”, „Колко ми даваш?“ и „Кажи честно“.
„В крайна сметка телевизията е бизнес с дълготрайни заглавия“, продължава той. „Моето предизвикателство, и цел също така, е наистина да измислям нов и различен начин на предлагане на съдържание. Твърде дълго правихме едно и също нещо. Така че, искам да лансираме нови продукти на нашия пазар и това могат да бъдат такива, които са познати на други територии от по-дълго време.“
Като общ резултат, Бартолайт цели да предложи на зрителите на bTV разнообразие от нови предавания, като „единствената важна дума“ за него в това отношение е „развлечение“.
Наред с това, той изтъква и факта, че през годините bTV е утвърдена медия със своите новини и актуални предавания - Бартолайт отговаря и за новинарската редакция. Но сега, за да привлече нови зрители, компанията трябва да инвестира в развлекателно съдържание, което от своя страна ще спомогне за поддържане на новинарското ѝ предлагане. „Трябва да бъдем малко по-спокойни, по-леки, развлекателни във всичките си програми, за да си върнем пазарния дял от конкуренцията.“
Резултатите до момента със сигурност са обещаващи, като само през тази година компанията е спечелила почти четири пункта ръст (от 30 на 34, или почти 10%) в най-гледаното време. Растеж се наблюдава както в основния канал bTV, така и частично в bTV Story, докато при дневния аудиторен дял се наблюдава едноцифрен ръст.
Коментирайки VOYO, Бартолайт казва, че CME вижда платформата като важна марка и иска да я развие на българския пазар. Първите стъпки в нейното обновяване са направени през юни с помощта на словенския опит на CME. „Сега трябва да решим как да направим рилонча на продукта по отношение на това, което искаме да предложим“, отбелязва той.
Ключов е фактът, че ситуацията със стрийминг услугите е доста различна в Чешката република, където се намира централата на CME, и в Германия - пазар, който Бартолайт познава добре. В България линейната телевизия все още е силна и затова компанията „много внимателно разглежда как да балансира между инвестициите във VOYO и развитието и иновациите на линейния пазар“.
Бартолайт също така посочва, че международните услуги, като Netflix, се развиват в България, но не толкова силно, колкото на други пазари, тъй като на този етап те не предлагат толкова голямо локално съдържание. Освен това локализацията в страната, където зрителите са свикнали с дублирано съдържание, е много по-бавна, отколкото другаде.
Що се отнася до съдържанието в по-общ план, Бартолайт отбелязва, че локалното производство на сериали и т.нар. фантастика е доста скъпо и не се търси толкова много в страна като България. От друга страна, местните риалити формати, които са по-евтини за производство, се радват на огромна популярност.
В допълнение, някои предавания, макар и популярни на други места, не са толкова успешни на българския пазар. Добър пример за това е класическият риалити формат Survivor, който въпреки че беше реализиран в нова концепция от няколко други телевизии на CME, временно бе спрян като проект.
Независимо, че компанията следи внимателно политическата нестабилност, която в момента се наблюдава в България - с предсрочните неубедителни парламентарни избори през юни, които се очаква да бъдат последвани от нови през есента, „всичко това изглежда като предизвикателство, но е изпълнимо“, казва Бартолайт. „Имаме изцяло положителна енергия за промяна на бъдещето, като bTV ще бъде по-разнообразна, иновативна и ще инвестира в нови [развлекателни] програми“, като в същото време ще има „стабилен новинарски и публицистичен продукт“.
Можете да прочетете цялото интервю, като се абонирате тук.