Светослав Иванов: Трябва да направим всичко възможно следващото поколение да знае какви са опасностите и да може ясно да разграничава истина от лъжа

Водещият на „120 минути“ Светослав Иванов участва заедно с влогъра Стефан Попов – Чефо във видео интервю за Българска телеграфна агенция, в което дискутираха актуалните тенденции в дигиталната ера, създаването на съдържание, медийната грамотност и влиянието на социалните мрежи.
Информацията все повече се управлява от алгоритмите на социалните мрежи, необходима е медийна грамотност. Около това мнение се обединиха двамата. „Информацията днес все повече се управлява от алгоритми и зависи какви са целите на големите компании, които стоят зад социалните мрежи“, заяви Светослав Иванов. „Трябва да направим всичко възможно нашите деца или следващото поколение да знае какви са опасностите и да може ясно да разграничава истина от лъжа“, обясни журналистът на bTV.
Алгоритмите в социалните мрежи
„Дали на някой континент гледаемостта в Youtube спада. Ако спада, как се променя алгоритъмът, така че хората да продължат да прекарват все повече време в YouTube. Така например в Бразилия, преди по-малко от десетилетие, Болсонаро за броени месеци стана най-популярната личност, защото алгоритмите бяха настроени така, че теориите на конспирацията, изкривяването на историческите факти и подобен тип видеосъдържание да бъдат препоръчвани от алгоритмите“, коментира Светослав Иванов. “Социалните мрежи абсолютно абдикират от ролята си на отговорни за съдържанието, което се разпространява и на което те дават трибуна”, допълни той.
Медийна грамотност
„Има хора в социалните мрежи, които наистина искат да ограмотят обществото, искат да допринесат хората да са по-информирани, по-анализиращи, защото светът е много бърз“, заяви Светослав Иванов. „Всички скролваме. В момента светът препуска, той скролва нагоре, както са се завъртали ротативките в Лас Вегас, те завъртат нагоре, това ражда зависимост на подсъзнателно ниво. Скролвайки през света в момента в главите на всички ни е пъзел, много трудно може да наредим парченцата в една голяма обща картина. И когато този пъзел е толкова хаотичен, ние сме склонни да се хвърляме в крайности“. „Ние не сме севернокорейската партия да кажем: „Не, ние ще забравим това съдържание или онова съдържание“. Така няма да стане. Най-ефективният метод е чрез образование, медийна грамотност, това е ключът. Трябва да направим всичко възможно нашите деца или следващото поколение да знае какви са опасностите и да може ясно да разграничава истина от лъжа“, каза Светослав Иванов.
Влиянието на социалните мрежи и на традиционните медии
„Не може да кажем, че традиционните медии си отиват, а в YouTube е истината. В социалните мрежи трябва да има присъствие и на традиционните медии, които са изграждали своя авторитет десетилетия, някои и столетия. В които работят професионални журналисти, редактори. Те не са конкуренти. Те просто не си дават сметка, че могат да използват социалните мрежи по начина, по който ги използват много хора, които са далеч от нашата професия. И когато започнат да го правят по достатъчно атрактивен и привлекателен за младото поколение начин, тогава те ще изпълняват своята мисия успешно. Ако не го правят, каквото и да се случва те ще губят и ще се свиват“, заяви водещият на „120 минути“. И продължи: „Винаги, когато свършим работата си добре, отзвукът в социалните мрежи е огромен. Което е добра атестация, а и ние като екип се опитваме да използваме социалните мрежи като инструмент, работата ни да достигне до колкото се може повече хора“.
Създателите на съдържание в интернет
„Има и много журналисти, които в момента работят в социалните мрежи, и техният продукт е журналистически. Това, което те правят, е журналистика и аз ги поздравявам. На другия полюс, има хора, които извършват очевидни манипулации с някакви користни цели“, коментира Светослав Иванов. По думите му има и много почтени, умни хора, които създават съдържание, което може да наречем журналистически. „Не може да кажем, че е черно и бяло. Светът не е черно-бял. YouTube не е черно-бял. Създателите на съдържание не са добри или лоши“, добави той.
Цялото интервю за БТА с автори Николай Трифонов и Иван Лазаров може да намерите тук.