Зоя Василева, Директор „Дигитален отдел“ в bTV Media Group: Инвестираме в премиум съдържание и дигитални платформи, и това е видимо както за пазара, така и за потребителите

Зоя Василева, Директор „Дигитален отдел“ и „Продажби дигитална реклама“ в bTV Media Group с интервю пред Капитал

Реклама

Как се променят в България тенденциите в дигиталната сфера под въздействие на пазарната динамика и икономическите фактори?

Икономическите и политически фактори значително влияят на поведението на българския потребител, а това определя и поведението на марките в дигитална среда. Каляването в ситуация на криза обаче, подготви медиите и рекламодателите за всякакви ситуации и пазарни промени. Затова сега не се наблюдават турбуленции и пазарът реагира стабилно.

Телевизионните групи в световен мащаб са облагодетелствани от възможността да използват целия ресурс и качество на продукция на новини и развлекателни заглавия, за да създават изключително стойностно и ексклузивно съдържание за уеб. Потребителят в дигитална среда не е толерантен към компромиси или непредназначено за него съдържание. Поради тази причина борбата за неговото внимание може да се случи само с много креативност, правилни цели, качество и свързано съдържание, в комбинация с основите: интуитивен дизайн и функционалности на платформата, риспонсив дисплей и видео, безупречно техническо изпълнение на всички устройства.

Борбата за внимание, клик, лийд, време, прекарано на сайта, лоялност и честота на посещенията е особено ожесточена в последните няколко години.

Ковид кризата препотвърди нашите намерения да заложим на силно дигитално развитие, което да се превърне в двигател за растеж на бизнеса. Използвахме ситуацията да преструктурираме приоритетите си в диджитъл и започнахме да работим повече в посока разнообразно и таргетирано съдържание, предназначено ексклузивно за уеб среда. Стратегията ни е много ясна: използваме цялата екосистема за инфотейнмънт, новини и ексклузивни дигитални продукции. Под цялата екосистема имам предвид социалните канали, собствените дигитални канали на медията, телевизия и радио. Повече от всякога синергията между платформите е решаваща и работеща, за да задържи и забавлява, образова или информира потребителя, 24 часа в денонощието.

Ще успее ли дигиталното съдържание да изземе функцията на линейното? Какви са вашите очаквания в тази посока?

Тук по-скоро трябва да говорим за едно пълно допълване и връзка между дигитално и линеарно съдържание. Медиите отдавна са адаптирани към динамиката на днешния ден и доставят нови форми на съдържание, които не могат да бъдат определени само като линейни или уеб базирани. Нашите прайм тайм предавания имат своето дигитално присъствие под формата на допълнителни епизоди за онлайн среда. Линейната телевизия има устойчиво и значимо присъствие, но е важно да осигурим и нов тип поднасяне на информация и общуване със зрителя. Утвърдената като традиционен избор за потребителите и рекламодателите линейна медийна услуга вече не е достатъчна сама по себе – особено за потребителите, които искат да избират съдържание според интереси, а и като време за консумиране. Затова ние предоставяме цялата палитра от премиум съдържание, на всички устройства, от всяко място и по всяко време. Инвестициите в дигиталните платформи, които bTV Media Group направи през последните няколко години са видими, както за пазара, така  и за потребителите.

Може ли да очертаете кои възрастови групи се “задържат по-често” в дигитална среда?

Интернет потреблението не познава възрастови граници. Все едно да попитаме има ли възрастови групи, които не използват мобилни телефони. Съдържанието определя таргета, така че неговото разнообразие е критерий за предпочитанията. Ние таргетираме както по-млада, така и зряла целева аудитория. T. нар „Милениъли“ (възрастова група 27 – 42 г.), както и поколението Z (възрастова група 11 – 26 г.), а и най-малките живеят в интернет. Тяхното поведение е определено от абсолютно усъвършенстване на технологията, която е част от живота им, и която консумират максимално много и дълго. Интернет е сред основните им медийни канали, като в себе си преплитат, както опита от предишното поколение, така и новостите от най-младите. Т. нар. поколение на „бумърите“ (възрастова група 59 – 77 г.) и поколение X ( възрастова група 43 - 58 г.) са тези, които свикват с новостите, но търсят съдържание в дигитална среда и консумират често. Ние създаваме разнообразно съдържание за всички групи хора. Сред най-атрактивните възрастови групи за рекламодатели са хората 25 – 45 г., които правят осъзнат избор при покупка.

Бихте ли могли да се ангажирате с прогнозен коментар за онлайн продажбите на bTV на годишна база – наблюдения и ръст през 2023 г. спрямо 2022 г.?

Благодарение на синергията между медийните канали, реорганизация на екипите и все по-усилена работа в последните няколко години, можем да се похвалим с двуцифрен стабилен ръст на годишна база, който е с по-висок темп от ръста на пазара. Причината за това е ясна: рекламодателите и брандовете ни имат доверие и се насочват там, където са техните потенциални купувачи. Ние успяхме значително да разширим дела на дигиталното ни портфолио, като процент от всички хора, които използват интернет за България. За 2022 г. уникалните ни потребители надхвърлят 2,8 милиона, а за първото тримесечие на 2023 г. те са над 2,9 милиона.

2022 беше най-успешната ни година в дигитални продажби, но очакванията са ни, че 2023  значително ще я надскочи. Това е доказателство и за добре свършената работа на редакторските екипи, маркетинг, новини и всички останали отдели в компанията. Търговският екип на bTV Media Group е пълен със страхотни професионалисти и е един от най-опитните на пазара. Радвам се, че работя с толкова мотивирани, знаещи и търсещи адаптивни решения хора. И тази оценка я получаваме обратно от пазара, чрез все по-високи инвестиции в дигитална реклама.

Как се развива вашето дигитално портфолио?

Стремим се да обновяваме и допълваме постоянно портфолиото, предлагайки нови възможности за потребители и бизнес партньори.

Основните ни „дигитални звезди“ са ребрандираният сайт btvnovinite.bg, който предлага две нови мобилни апликации – „Btvnovinite“ и „Аз репортерът“, както и Тик-ток канал, страници в Instragram, Facebook и Youtube. В началото на тази година пуснахме на пазара и „RADIOMATE” - новото приложението на bTV Radio Group, което позволява на потребителите да слушат безплатно и удобно радиостанциите N-JOY, bTV Radio, Jazz FM, Classic FM и Z-Rock, както и да следят заглавия на най-актуалните новини от всички сайтове на радиогрупата.

Платформата btvplus.bg е лидер във видео съдържание. Тя се  отличава с нов дизайн и успя да надгради класическия модел на catch-up платформа за ТВ съдържание, защото предлага голямо количество уеб-ексклузивни видеа и видео акценти. btvplus.bg и btv.bg са взаимно допълващи се, като основни платформи за видео. По този начин връзката между големите топ формати и техните тематични разширения е по-силна от всякога, за да задържи вниманието и да покачи т.нар „time spent” (прекарано време на сайта ) на платформите ни.

  1. bbg се позиционира от началото на тази година и като лидер по брой потребители (според Гемиус), които търсят премиум заглавия, топ формати и качествено съдържание. Според Гемиус платформата расте устойчиво всеки месец от първото тримесечие на тази година и по page views. Изключително важни за нас са не само трафик данните, но „удовлетворението“ на потребителя, влизайки на btvplus.bg. С новия дизайн и структура, т.нар. bounce rate на сайта e с 9% по-нисък, което е важен индикатор за желанието на хората да гледат съдържанието, а времето, което потребителите прекарват в платформата, се е покачило с 20%.

 

Друг важен момент в настоящото ни дигитално развитие, е свързан с първата годишнина през април и май на новите ни сайтове: businessnovinite.bg и btvsport.bg. Тези два бранда дават на потребителя качествено съдържание в две от най-актуалните направления - бизнес и спорт. Развиват се с високи темпове и ръст, влизайки във водещата класация по трафик и лоялност на аудиторията. Businessnovinite е естественото развитие на btvnovinite, като бранд, предоставяйки по-задълбочена икономическа информация и анализи по бизнес теми. Изключително много се гордеем и с btvsport.bg. Според Гемиус сайтът ежемесечно събира над 1 милион потребители, давайки им най-бързата и полезно-развлекателна информация за български футбол, премиум първенствата от футболния календар на UEFA (Шампионска Лига, Лига Европа, Лига на конференциите), както и за други спортове, спортни личности и шампиони, лайв статистика за двубои и още.

 

Какво място намират алтернативните формати, като подкастите например?

Фокусирани сме върху създаването на видео подкасти (5 различни, таргетирани подкаста), видео поредици и уеб-ексклузивни видеа. Сред подкаст заглавията ни са „Newsroom” с Антон Хекимян,  „За спорта без клишета“ с Петър Бакърджиев, „Бизнес Видео Подкаст“ с Живка Попатанасова, „Малки разговори“ с гости звезди и „Двама геймъри и половина“. Изключителното ни предложение за продажба, т.нар. „key selling point“, е да бъдем сред водещите големи производители на локално видео съдържание за пазара. Съдържанието, чрез силата на технологичните възможности, на практика поставя неограничени възможности пред нашите партньори да доставят рекламните си послания пред аудиторията, която си изберат. Това води до високи резултати, като ангажираност и лоялност. Анализът ни показва, че таргетираната аудитория откликва най-силно, особено, когато има специално направени за нея послания и специални криейтиви на форматите. В тази връзка и като продължение на стратегията на btvplus.bg “цялото видео на едно място, по всяко време“, създаваме и подсайт, част от AVOD платформата, който ще предостави възможността потребителите да гледат нашите подкасти и видео поредици на едно място. Неслучайно казваме подкасти „за гледане“, защото всички заглавия, които правим, са заснети и с видео. Разбира се, ексклузивното дигитално видео далеч не се изчерпва само с подкаст епизодите ни. Неслучайно създадохме „Ladyzone TV”, „Жените на България”, “ESG”, Корпоративни истории“ и много други специални видео поредици.

 

Какви други акценти планирате през 2023 г., за да посрещнете интереса на все по-изискващите потребители?

В момента работим по няколко големи нови проекта в нашите дигитални платформи с цел да доведем до цялостна промяна на потребителското преживяване.

Съвсем скоро ще обявим пълен ребрандинг на сайта ни за астрология Zodia.bg. Българският потребител е суеверен и разчита на посланията от звездите, които са част от ежедневието му. Дори и за тези не-зодия фенове, които се забавляват повече, четейки прогнозата, предлагаме много детайлна информация, както за знаците и тяхната съвместимост, така и за движението на Луната, влиянието на Меркурий и други планетарни аспекти. Планираме и различни widget-и с развлекателни елементи. Сайтът е с нова структура, дизайн и много повече съдържание.

 Вторият голям редизайн се отнася за Dalivali.bg. Освен с по-добра визуална идентичност, структура и интуитивен начин за представяне на информацията, прогнозата за времето се отличава с изключителна точност и бързина, с по-голям детайл и допълнителни, т.нар. “морски данни“, прогноза от морски дестинации, факти за сила на вълните, вятър и други. Целта ни е да бъдем максимално полезни на хората, които почиват, пътуват или се намират по крайбрежието.

В тази връзка, третият голям проект, който ще обявим скоро, е подчинен на важна аудитория, свързана по един или друг начин с морето, морските спортове и най-вече с ветроходството. Този любим за нас проект ще ни даде възможността да създаваме интригуващо съдържание и да разширяваме феновете на мореплаването, регатите, морските дестинации и свободния начин на живот. Заедно с членове от двете организации по ветроходство и мореплаване, както и с клубове за водни спортове планираме да изненадаме с начина на създаване на това съдържание, от хора, които плават и плуват по-добре, от всичко, т.е истинските експерти. Целта ни е да разширим, образоваме и забавляваме целевата група и да заразим още повече фенове със страстта към водата и пътешествията.

В заключение мога да кажа, че тази година, както и досега, сме изключително заети в това да доставим по един лесен и интуитивен начин повече и по-разнообразно съдържание на интернет потребителите. Има много с какво да ги изненадаме. Рекламодателите оценяват това.

ПОСЛЕДНИ

Реклама