Венелин Петков: Принципите на професията остават същите. Променят се платформите, технологиите, видът на източниците

Директорът „Новини, актуални предавания и спорт“ на bTV Media Group пред Dir.bg навръх 20-ия рожден ден на bTV Новините

Реклама

Отбелязвате 20 години bTV Новините в година на разрастваща се пандемия. Как се справяте в тази ситуация?

Имаме извънредна схема за дежурства на екипите. Репортерите, водещите и продуцентите дават смени с ротации през една седмица. Международните редактори, уеб редакторите и графичните дизайнери работят частично или изцяло от вкъщи. Изпълняваме планирани мерки за дезинфекция на помещенията – два пъти на ден частична по време на работния ден и пълна дезинфекция на всички помещения след края на последния ни ефир всяка нощ. Носенето на маски в помещенията и служебните автомобили е задължително. Въвели сме карантиниране и тестване на контактни колеги, както и такива, които са били изложени на риск. Мерките са в сила от самото начало на пандемията през март. Подготвени сме за всички възможни сценарии, включително и пълна евакуация. Досега нямаме сривове в ефир, нито критични ситуации с колеги. На практика заради мерките работим с ограничен капацитет, но целта е да опазим здравето на хората, без това да спре работата на редакцията.

Изпратихте собствени екипи да отразят изборите в Америка. Защо е важно да имате свои журналисти на място, когато световните агенции предоставят толкова много информация?

Агенциите предоставят статистика и друга информация, която представлява интерес за глобалната аудитория – техните клиенти от целия свят, между които сме и ние. Достъп до тази информация имат всички, включително и нашите конкуренти. Нашите екипи търсиха и представяха информация от първо лице, предназначена специално за българската аудитория. Присъствието им направи нашето отразяване на президентските избори в САЩ уникално и лично. Колегите бяха оборудвани с устройства за предаване на живо. Така събитията отвъд океана бяха предавани директно в България. Не на последно място -  хората винаги търсят разказвач и история, а не просто информация. В САЩ за тях работиха двама от най-добрите ни разказвачи – Теодора Трифонова и Росен Цветков.

Какво се промени в работата ви след въвеждането на високотехнологичното студио миналата година?

Новото студио позволи да модернизираме и стилизираме всички предавания, които произвеждаме. Макар че всяко едно от тях има своя идентичност, благодарение на студиото и новите графични елементи всяко едно носи духа на редакцията. Това поставя еднакви критерии за работа във всички предавания и дава еднаква гаранция за качество на нашите зрители.

Новото студио е и платформа, която позволяма да се развиваме и да експериментираме с години напред. Това, което създадохме, е сравнимо с процеса на разработване на боен самолет – механична кострукция, двигатели, авионика, въоръжение. В самолетостроенето от механичната конструкция се очаква да издържи много години на модернизация и развитие на всички останали компоненти. При нас създадохме механичната конструкция и я оборудвахме с последното поколение системи - добавена реалност, софтуер за управление на графиките. Какви двигатели и „въоръжение” можем да добавим след време, ще решим, когато се появят на пазара и разберем, че биха били полезни на аудиторията.

Как си взаимодействат екипите ви, които работят за различните новинарски емисии и публицистични предавания, за сайта, за радиостанциите?

Екипът е един и същ. Ключът към успеха е в интеграцията на хора и съдържание. Няма логика един репортер да прави репортаж за емисия, друг да прави репортаж за предаване, а трети и четвърти – за уеб и радио. Извървяхме дълъг път, за да свикнат всички с идеята, че екипът носи отговорност за всички предавания и платформи, а не само за конкретна емисия или предаване. От съвременния професионалист в аудиовизуалната журналистика се очаква да умее да работи и в ефир, и в уеб, и по радиото. Технологиите позволяват това да става лесно. Необходимо е желание за развитие и непрекъснато усъвършестване. Например колега, който отразява протест в центъра на София знае, че има ангажимент да се включи на живо по bTV Радио. Също така знае, че трябва да направи живо включване по Фейсбук в профила на btvnovinite.bg. Трябва да изпрати снимки, видео и информация за сайта, и то не веднъж в процеса на развитие на ситуацията. И всичко това се случва преди участието на репортера в която и да е емисия по телевизията. За емисиите трябва да има включване на живо и репортаж. Това изисква мултифункционалност на репортера, на оператора, на продуцента в нюзрума.

Какво се промени като цяло в bTV Новините за последните 6 години, когато оглавихте редакцията?

Преди шест години започнахме процеса на интеграция на предавания и платформи. bTV Новините отдавна не са само емисия по телевизията. Вече никой не работи само „за емисията в 7”. Колегите публикуват и излъчват журналистика там, където я търсят нашите зрители – и по телевизията, и онлайн, и по радиото.

Цялото интервю може да видите тук.

Венелин Петков ръководи отдел „Новини, актуални предавания и спорт“ на bTV Media Group от 2014 година. Основна част от професионалната си кариера той изгражда в bTV, където започва работа като репортер и водещ на централната емисия на bTV още при създаването на телевизията през 2000 г. По-късно трупа опит и като автор на документални филми и продуцент на предаването bTV Документите. Той е единственият български журналист, носител на престижната американска награда „Пийбоди” за майсторство в телевизия, радио и уеб за филма „Опиум и рози“ от авторската му поредица „Пътуване в Афганистан“. И до днес той налага най-високи професионални стандарти и иновативна визия за развитието на висококачествено новинарско съдържание в среда на пълна интеграция между телевизия, радио и уеб.

Под ръководството на Венелин Петков дирекция „Новини, актуални предавания и спорт“ на bTV Media Group въведе първата в България система за аугментирана (добавена) реалност в ефир през 2015 година, мултифункционално студио с първата в Европа извита LED видео стена, с резолюция по-голяма от Full HD през 2016 година, а през 2017 г., в съответствие с промяната на потребителските навици, и 360-градусови видео новини във Facebook страницата на bTV Новините. Венелин Петков ръководи и международния екип от професионалисти, които през 2019 г. реализират изграждането на новото високотехнологично интегрирано 360-градусово студио на bTV, както и въвеждането на новите технологии и методи в работата на редакцията. Три  мултифункционални сета с 11 видео стени с обща площ от 450 кв. м., 7 от които с 4K резолюция и 1 е тъч скрийн правят проекта най-мащабния в историята на телевизията и уникален за Централна и Източна Европа.

ПОСЛЕДНИ

Реклама